• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
6

طب سنتی چینی پایه پیچیده‌ای بر اساس درک علمی از پروتئین‌ها دارد

  • کد خبر : 6036
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
طب سنتی چینی پایه پیچیده‌ای بر اساس درک علمی از پروتئین‌ها دارد
دانشمندان دریافتند که طب سنتی چینی مبتنی بر شبکه پیچیده‌ای از پروتئین‌ها است که 3000 سال قبل از علم مدرن وجود داشته است.

محققان پروتئین‌های مرتبط با علائم بیماری را در برابر پروتئین‌های هدف گیاهان ترسیم کرده‌اند تا پایه علمی پنهان طب سنتی چینی را آشکار کنند. این اولین مطالعه‌ای است که طب سنتی چینی را به دانش پزشکی مدرن ترجمه می‌کند و اثربخشی داروهای سنتی را در «سطح سیستماتیک» تأیید می‌کند.

طب سنتی چینی توسط بسیاری به عنوان شبه علم در نظر گرفته می‌شود، اما طبق یک مطالعه جدید، طب سنتی چینی پایه پیچیده‌ای بر اساس درک علمی از پروتئین‌ها دارد. تیم بین‌المللی محققان در این باره گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که طب سنتی پزشکی ۳۰۰۰ ساله در چین ممکن است شباهت‌های بیشتری با پزشکی مدرن داشته باشد.

طب سنتی چینی یکی از قدیمی‌ترین سیستم‌های پزشکی در جهان است که قدیمی‌ترین سوابق مربوط به این عمل به سلسله شانگ (۱۷۶۶-۱۱۲۲ قبل از میلاد) بر می‌گردد، دورانی که اقتصاد و صنعت در حال رشد بود و پیچیده‌ترین مصنوعات برنزی تاریخ را تولید کرد.

اساس طب سنتی چینی در درمان علائمی است که اعتقاد بر این است زمانی رخ می‌دهد که عدم تعادل بین یین و یانگ وجود دارد. اما اگرچه طب سنتی چینی به طور گسترده به عنوان یک روش درمانی مبتنی بر علم در نظر گرفته نشده است، ولی استفاده از گیاهان در پزشکی مدرن به خوبی ثابت شده است. آسپرین و مورفین نمونه‌هایی از داروهای رایج هستند که از گیاهان به دست می‌آیند، و مدت‌ها قبل از تولید داروهای مدرن در شیوه‌های پزشکی سنتی چینی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در سال ۲۰۱۵، هم جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی به تو یویو، شیمیدان چینی که داروی مالاریا مشتق شده از یک گیاه مورد استفاده در طب سنتی چینی را کشف کرد، اعطا شد.

یک مطالعه‌ای که روش سنتی را به دانش مدرن زیست پزشکی ترجمه می‌کند و اثربخشی گیاهان طب سنتی چینی را در سطح سیستماتیک بررسی می‌کند در چین انجام شده است. این تیم برای تایید شبکه خود، داده‌های پزشکی بیش از ۱۹۰۰ بیمار مبتلا به سیروز کبدی را از یک بیمارستان طب سنتی در شهر مرکزی ووهان جمع آوری کرد.

تیم تحقیقاتی ۸۶ جفت علائم گیاهی نزدیک به هم را پیدا کرد که در آن گروه از بیمارانی که گیاهان دارویی برای آنها تجویز شده بود، نرخ بهبودی قابل توجهی بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند. دانشمندان این تحقیق امیدوارند با آشکارسازی مبانی علمی طب سنتی، بتوانند از حکمت‌های طب سنتی برای ایجاد روش‌های درمانی بهتر و داروهای جدید استفاده کنند.

چین به ترویج شیوه‌های خود در کنار پذیرش پزشکی مدرن با افتتاح مراکز و مدارس طب سنتی چینی در کشورهای سراسر جهان ادامه داده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6036

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.