• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

ضرر ۱۷ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران بزرگ بخش مراقبت‌های بهداشتی چین با گسترش سخت‌گیری‌ها

  • کد خبر : 6206
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
ضرر ۱۷ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران بزرگ بخش مراقبت‌های بهداشتی چین با گسترش سخت‌گیری‌ها
آخرین سخت‌گیری‌ها در زمینه مبارزه با فساد در چین، سرمایه شخصی سرمایه‌داران بخش مراقبت‌های بهداشتی این کشور را به خطر انداخته است.

بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، مجموع ثروت پانزده میلیاردر برتر در مراقبت‌های بهداشتی چین از ۱۰۱٫۴ میلیارد دلار در پایان سال گذشته به ۸۴٫۱ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کاهش ثروت طی زمانی اتفاق افتاده است که مقامات برجسته چین در حدود دو ماه پیش یک کمپین گسترده ضد فساد را در بخش مراقبت‌های بهداشتی کشور آغاز کردند که  به تحقیق درباره صدها نفر از روسای بیمارستان‌ها و مدیران بخش داروسازی و افت گسترده سهام در این حوزه منجر شده است زیرا سرمایه‌گذاران به جای حدس زدن در مورد اینکه این بررسی‌ها قرار است دامنگیر کدام شرکت‌ها شود، ترجیح دادند  سهام خود را به فروش برسانند.

تمرکز بر حوزه مراقبت‌های بهداشتی پس از اجرای کمپین‌های مشابهی برای اصلاحات در بخش‌های املاک و مستغلات و آموزش صورت می‌گیرد که به منع و ممنوعیت بسیاری از شرکت‌های آموزشی از کسب سود منجر شده است.

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان برجسته منطقه آسیا و اقیانوسیه در بانک ناتیکزیس، درباره پیامدهای این اقدام می‌گوید: «بخش مراقبت‌های بهداشتی، بسیار بزرگتر از بخش آموزش آنلاین است و به طور فزاینده‌ای به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وابسته است. سخت‌گیری‌ها این بار می‌تواند فشارهای بیشتری وارد کند که سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.»

چن بانگ، رئیس گروه بیمارستانی چشم پزشکی آییر، با بیشترین کاهش دارایی شخصی مواجه شده است. از ابتدای سال تاکنون و پس از کاهش حدود ۲۵ درصدی سهام گروه پزشکی چشم پزشکی از ژانویه، ثروت شخصی او ۳٫۴ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۹٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

شو هنگ، یکی از بنیانگذاران شرکت الکترونیک بیوپزشکی شنزن میندری و ژونگ هوی‌جوان، بنیانگذار و رئیس گروه دارویی هانسو، هر دو حدود ۲٫۳ میلیارد دلار ضرر کردند. ژونگ، معلم سابق شیمی، هانسو را در سال ۱۹۹۵ تأسیس کرد و از همان زمان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داروهای سلامت روان در چین تبدیل شد.

شوئه مین، بنیانگذار شرکت مراقبت‌های بهداشنی یونایتد ایمیجینگ شانگهای، شاهد کاهش ۴۴ درصدی ثروت خود در سال جاری بود. این شرکت سال گذشته پس از افزایش درآمد از اسکنرها و سیستم‌های اشعه ایکس در طول همه گیری کرونا، عرضه عمومی اولیه را انجام داد.

گارسیا هررو گفت اعمال سخت‌گیری‌ها در بخش بهداشت و پس از فراز و نشیب‌های ناشی از سال‌ها اجرای سیاست‌های کووید صفر، قابل پیش‌بینی بود.

این بخش تا همین اواخر با سرعتی بسیار زیاد در حال رشد بود تا بتواند نیازهای جمعیت سالخورده کشور و طبقه متوسط رو به گسترش چین را تامین کند. با این حال، کادر درمان، از جمله ۴٫۴ میلیون پزشک و ۵٫۲ میلیون پرستار کشور، از این افزایش‌ها در زمینه حقوق و دستمزد بهره‌مند نشده‌اند. این واقعیت باعث شده است تا روش‌هایی باب شوند که درآمد کارکنان کادر پزشکی را افزایش می‌دهند، مانند گرفتن حق حساب از شرکت‌های داروسازی یا تجهیزات پزشکی به دلیل تجویز داروها و استفاده از دستگاه‌های پزشکی ساخت این شرکت‌ها.

سخت‌گیری‌های اخیر نگرانی سرمایه گذاران را از این جهت برانگیخت که مبادا شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی، از بیمارستان‌های دولتی برای تجهیزات دارویی و پزشکی بودجه کمتری دریافت کنند و به سودآوری آنها آسیب وارد شود.

طی سه سال گذشته، سخت‌گیری‌های چشمگیری در بخش‌های مختلف، ارزش بسیاری از شرکت‌های برجسته از جمله گروه آنت و دی‌دی گلوبال را  به شدت کاهش داده است. اگرچه چین در چند ماه گذشته فضای ملایم‌تری را برای کسب و کارها فراهم کرده و قصد دارد تا سازمان جدیدی را برای ترویج رشد بخش خصوصی ایجاد کند، اما سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به این حوزه تردید دارند.

تحلیلگران سیتی گروپ از جمله جان یونگ در یادداشتی که در این ماه منتشر کرده‌اند، بر این باورند که کمپین مبارزه با فساد در حوزه بهداشت ممکن است زودتر از حد انتظار به پایان برسد. به گفته آنها، در میان مدت تا بلندمدت، رهبران این صنعت باید بتوانند سهم بازار خود را تثبیت کرده و به دلیل کاهش دائمی هزینه‌های فروش، به سودآوری بالاتری دست یابند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6206

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.