• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 11 May - 2024
6

صعود چین به جایگاه یازدهم رتبه بندی نوآوری جهانی

  • کد خبر : 3094
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۲
صعود چین به جایگاه یازدهم رتبه بندی نوآوری جهانی
چین یک پله دیگر در شاخص جهانی نوآوری (GII) صعود کرد و به رتبه یازدهم پس از 10 اقتصاد برتر در رتبه بندی سالانه اقتصادها بر اساس ظرفیت نوآوری و تولید آنها رسیده است.

جدیدترین شاخص از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر شد و سوئیس برای دوازدهمین سال متوالی در رتبه اول و آمریکا با پشت سر گذاشتن سوئد در جایگاه دوم قرار گرفت.

رهبران دولت چین از نزدیک این فهرست را که توجه دانشگاه‌های پیشرو جهان را به خود جلب کرده، دنبال می‌کنند.

براساس این رده بندی، چین از میان ۱۳۲ اقتصاد در رتبه یازدهم قرار دارد و تنها اقتصاد با درآمد متوسط است که به ۲۰ کشور برتر راه یافته است.

این شاخص از ۸۱ معیار برای تعریف و اندازه گیری نوآوری کلیدی بر اساس منابع داده‌های عمومی و خصوصی بین‌المللی استفاده می‌کند و نه تنها مقالات علمی منتشر شده، بلکه سایر عوامل کلی از جمله تأثیر اجتماعی، مدل‌های کسب و کار و جنبه‌های فنی را نیز در نظر می‌گیرد.

ایالات متحده با مزایایی که در مقیاس و اقتصاد دارد، رتبه اول را در ۱۵ شاخص از جمله سرمایه‌گذاران تحقیق و توسعه شرکت‌های جهانی، سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری خطرپذیر، کیفیت دانشگاه‌هایش، کیفیت و تأثیر انتشارات علمی، و تعداد پتنت‌ها بر اساس مبدا در اختیار دارد.

چین شاهد افزایش نوآوری بوده و بهترین امتیاز را در ۹ شاخص کسب کرده که شامل مقیاس بازار داخلی، تعداد شرکت‌هایی ارائه دهنده آموزش رسمی، پتنت‌ها بر اساس مبدا، مدل‌های کاربردی بر اساس مبدا، رشد بهره‌وری نیروی کار، علائم تجاری بر اساس مبدا و صادرات کالاهای خلاق می‌شود.

چین در توسعه منطقه‌ای نیز رو به جلو است. در رتبه بندی این شاخص از ۱۰۰ خوشه برتر علم و فناوری جهان (S&T)، شنژن-هنگ کنگ-گوانگژو در جایگاه دوم و پکن در رتبه ۳ قرار دارد.

و برای اولین بار، چین هم‌تراز با ایالات متحده و هر کدام دارای ۲۱ خوشه برتر S&T هستند که به طور کلی در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا متمرکز هستند.

WIPO در گزارش ضمیمه خود اعلام کرد همه گیری جهانی که منجر به یک رکود اقتصادی طولانی مدت و جهانی و به دنبال آن درگیری در اوکراین شد، احتمالاً بر نوآوری جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

برخلاف تصور عمومی، سرمایه‌گذاری‌های علم و نوآوری علی‌رغم همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ رونق داشتند. این امر ممکن است به‌عنوان بازگشتی از رکود سال ۲۰۲۰ توضیح داده شود، اما انعطاف‌پذیری مداوم آنها برای سال ۲۰۲۲ با چالش‌هایی در تبدیل  سرمایه گذاری نوآوری به مسائل تاثیر گذار نامشخص خواهد بود.

گزارش شاخص امسال در مورد آینده رشد مبتنی بر نوآوری، دو موج جدید را ترسیم می‌کند، که با عصر دیجیتال ساخته شده بر محاسبات ابری، هوش مصنوعی و اتوماسیون شروع می‌شود که تأثیر زیادی بر بهره‌وری در تمام حوزه‌های تحقیقاتی علمی دارد.

دوم، موج نوآوری عمیق علمی است که بر اساس پیشرفت‌هایی در بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مواد جدید و سایر علوم ساخته شده است که با سلامت، غذا، محیط زیست و پویایی مطابقت دارد.

در این گزارش همچنین اشاره شده که آسیا به سرعت به آمریکای شمالی و اروپا نزدیک می‌شود. اما شکاف و اختلاف با سایر مناطق، به ویژه آمریکای لاتین، دریای کارائیب و جنوب صحرای آفریقا، نیاز به توجه فوری دارد.

درحالی‌که سرمایه‌گذاری‌های نوآوری در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته، چشم‌انداز سال ۲۰۲۲ نه تنها به دلیل عدم قطعیت‌های جهانی، بلکه ادامه عملکرد ضعیف در بهره‌وری مبتنی بر نوآوری مبهم است.

نه تنها باید به سرمایه گذاری در نوآوری، بلکه به چگونگی تأثیرگذاری آن به اقتصاد و اجتماع توجه بیشتری کرد.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3094

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.