• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

شرکت چینی موشک‌های ماهواره‌بر با قابلیت استفاده مجدد آزمایش می‌کند

  • کد خبر : 6568
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۳
شرکت چینی موشک‌های ماهواره‌بر با قابلیت استفاده مجدد آزمایش می‌کند
استارت آپ چینی Galactic Energy در حال آماده شدن برای پرتاب اولین موشک با قابلیت استفاده مجدد خود در اواخر امسال (2024) است. اگر این اتفاق بیفتد، Pallas-1 اولین موشک قابل استفاده مجدد خواهد بود که در چین ساخته شده است که به مدار می‌رسد.

این پرتاب به رقابت برای توسعه موشک‌های قابل استفاده مجدد در چین کمک خواهد کرد. تعدادی از این نوع موشک‌ها در چین در دست توسعه هستند اما انتظار نمی‌رفت هیچ کدام تا سال آینده برای پرتاب به فضا آماده شوند.

پالاس-۱ قرار است در ماه نوامبر از یک مرکز پرتاب فضاپیما در جزیره جنوبی هاینان پرتاب شود و این موشک ۴۹ متری (۱۶۰ فوت) از سوخت نفت سفید اکسیژن مایع استفاده می‌کند و برای تا ۵۰ بار بازاستفاده طراحی شده است.

لیو بایقی مدیر اجرایی Galactic Energy، در این باره می‌گوید: پالاس-۱ در نوامبر امسال آماده پرواز خواهد بود. مردم می‌توانند پرتاب را از سواحل دریای چین جنوبی تماشا کنند و از زیبایی و فناوری آن لذت ببرند. البته مسئولان این شرکت درباره بحث استفاده قابل مجدد و اینکه این موشک در اولین پرواز بازیابی خواهد شد یا نه توضیحاتی ارائه نکرده‌‌اند.

تاکنون تنها اسپیس ایکس آمریکا به قابلیت استفاده مجدد از موشک‌های خود – فالکون ۹ و فالکون هوی – دست یافته است تا هزینه‌های پرتاب را کاهش دهد و پروازهای مداری را سودآور کند.

پالاس-۱ در مرحله اول با هفت موتور Cangqiong تولید داخل نیرو می‌گیرد. این موشک می‌تواند ۵ تن را در مدار پایین زمین یا ۳ تن را در مدار ۷۰۰ کیلومتری (۴۳۵ مایلی) از سطح زمین ببرد.

شرکت Galactic Energy که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، خود را به عنوان یک شرکت پیشرو در بخش پرتاب تجاری چین تثبیت کرده است. این شرکت تا کنون بهترین رکورد پرتاب را دارد که شامل ۹ پرتاب موفق با موشک کوچک سوخت جامد Ceres-1 است.

این شرکت مستقر در پکن در ماه دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که ۱٫۱ میلیارد یوان (۱۵۳٫۵ میلیون دلار) بودجه برای Pallas-1  دریافت کرده است که به تحقیق و توسعه فناوری پرتاب با قابلیت استفاده مجدد و زیرساخت‌های مرتبط آن اختصاص می‌یابد.

البته دو منبع جداگانه با اطلاع از این موضوع گفتنه‌اند که Pallas-1 احتمالاً در طول پرتاب نوامبر بازیابی نمی‌شود. Galactic Energy تنها از یک پیشرانه کوچک با موتور جت برای آزمایش نرم افزار هدایت، ناوبری و کنترل موشک برای قابلیت استفاده مجدد استفاده خواهد کرد.

دیگر شرکت‌های چینی که موشک‌های قابل استفاده مجدد را توسعه می‌دهند، از جمله iSpace و LandSpace Technology، آزمایش‌های استاندارد برخاستن و فرود عمودی را برای تأیید سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام داده‌اند. هم iSpace و هم LandSpace Technology در حال برنامه ریزی برای اولین پروازها با مرحله اول بازیابی در سال ۲۰۲۵ هستند.

شرکت‌های فعال در حوزه پرتاب تجاری چین بر روی این فناوری کار می‌کنند تا هزینه‌های پرتاب را کاهش دهند و قراردادهایی را در زمینه پروژه‌های ماهواره‌ای در حال گسترش این کشور برای ارائه اینترنت به دست آورند. این پروژه‌ها شامل GuoWang، یک صورت فلکی پهن باند ۱۳۰۰۰ ماهواره‌ای است که توسط دولت چین به عنوان رقیبی برای استارلینک اسپیس ایکس پشتیبانی می‌شود. دولت شانگهای هم پروژه G60 Starlink را با تعداد مشابهی از ماهواره‌ها برای ارائه خدمات اینترنتی از مدار ارائه کرده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6568

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.