• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

شرکت چینی ارتباط بین ماهواره و خودروهای در حال حرکت را ممکن می‌کند

  • کد خبر : 5898
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
شرکت چینی ارتباط بین ماهواره و خودروهای در حال حرکت را ممکن می‌کند
شرکت فناوری ماهواره چینی چانگ‌گوانگ اعلام کرد که با موفقیت ارتباط ماهواره با یک گیرنده زمینی در حال حرکت را آزمایش کرده است. این آزمایش گامی مهم به سوی تجاری سازی فناوری ارتباط بین ماهواره و خودروهای در حال حرکت است.

در این آزمایش شرکت چانگ‌گوانگ (Chang Guang) یک تصویر سنجش از دور را به گیرنده نصب شده بر روی یک وسیله نقلیه با سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه ارسال کرد. به ادعای این شرکت گیرنده قابل حمل با وجود ابعاد کوچکی که انتقال آن‌ را آسان می‌کند، پهنای باند بالایی داشته و می‌تواند در شرایط جوی متلاطم به کار خود ادامه بدهد. همچنین به گفته شرکت چینی این گیرنده متحرک ارتباطات لیزری بین ماهواره و زمین را حتی بهتر از برخی گیرنده‌های ثابت انجام می‌دهد.

گیرنده چینی‌ها از فناوری ارتباطات لیزری استفاده می‌کند که یک فناوری نوظهور و بسیار پیشرفته است. گیرنده‌ها و ماهواره‌های قدیمی‌تر برای ارتباطات خود از ترانسپاندر و امواج رادیویی بهره می‌گیرند. به گفته چانگ‌گوانگ ارسال عکس سنجش از دور از ماهواره به گیرنده زمینی در حدود ۱۵ ثانیه زمان برد در حالی که اگر این انتقال داده قرار بود از فناوری‌های قدیمی بهره بگیرد ارسال همین عکس ممکن بود تا بیش از ۱۰ دقیقه زمانبر باشد. در حالی که ارتباطات رادیویی و نوری هر دو از امواج الکترومغناطیسی برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند، نور لیزر داده‌ها را در امواج بسیار کوتاه‌تری بسته بندی می‌کند و به ایستگاه‌های زمینی اجازه می دهد تا داده‌های بیشتری را در یک زمان دریافت کنند.

فناوری جدید چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

 

شرکت چانگ‌گوانگ تنها در حوزه ارتباطات رادیویی ماهواره‌ای فعالیت نمی‌کند. مهم‌ترین حوزه فعالیت این شرکت تهیه تصاویر سنجش از دور به وسیله منظومه ماهواره‌ای جیلین (Jilin) با ۱۰۸ ماهواره سنجش از دور است. با افزایش تعداد ماهواره‌ها حجم اطلاعات تولید شده این شرکت بسیار افزایش پیدا کرده است.

یکی از چالش‌های مهم چانگ‌گوانگ ارسال این اطلاعات از ماهواره‌ها به ایستگاه‌های زمینی است. گیرنده‌های قدیمی که ثابت و رادیویی بودند، مشکلاتی از جمله کار نکردن در شرایط آب و هوایی سخت و کند بودن در دریافت داده‌ها را داشتند. اما گیرنده‌های جدید با توجه به متحرک بودن قادر به جابجایی و حرکت در صورت سختی شرایط بوده و همچنین با کمک فناوری ارتباطات لیزری مشکل انتقال حجم عظیم داده‌های تولیدی ماهواره‌های جیلین را برطرف می‌کنند.

به غیر از شرکت چینی ناسا و ارتش ایالات متحده نیز در حال توسعه سیستم‌های ارتباطی لیزری هستند. مهم‌ترین دستاورد آن‌ها سامانه ارتباطی به نام ترابایت است که توسط ناسا و موسسه فناوری ماساچوست توسعه داده شده است. در اوایل سال ۲۰۲۳ این سامانه نرخ انتقال داده ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه را ثبت کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5898

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.