• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
8

شرکت‌های چینی و راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری لیتیوم در زیمباوه

  • کد خبر : 5703
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
شرکت‌های چینی و راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری لیتیوم در زیمباوه
همزمان با تلاش کشورها برای کاهش اثرات زیست محیطی و کربن صفر، تقاضا برای انرژی پاک افزایش یافته و بازار رقابت جهانی بر سر تامین مواد معدنی اصلی لازم برای تولید منابع انرژی سازگار با اقلیم مانند باتری‌ها رونق گرفته و چین بر روی این موضع، بسیار متمرکز شده است.

پس از صرف بیش از یک میلیارد دلار برای خرید معادن لیتیوم در زیمبابوه در دو سال گذشته، چندین شرکت چینی ساخت یا ارتقای کارخانه‌های فرآوری لیتیوم را به پایان رسانده‌اند. به گفته ناظران، کارخانه‌های جدید به کشور کمک می‌کنند تا با فرآوری – و همچنین استخراج – فلز و در عین حال استخدام هزاران کارگر، زنجیره ارزش معدن‌کاری به سطح بالاتری برسد.

سه شرکت معدنی چینی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار شانگهای به نام‌های Zhejiang Huayou Cobalt، Sinomine Resource Group و Chengxin Lithium Group، به تازگی کارخانه‌های فرآوری لیتیوم را در زیمبابوه راه‌اندازی کرده‌اند. زیمبابوه یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ سخت لیتیوم جهان را در اختیار دارد.

لیتیوم که به عنوان “طلای سفید” شناخته می‌شود، یک ماده اولیه ضروری برای تولید باتری‌های قابل شارژ لیتیوم-یونی است که انرژی لازم برای خودروهای الکتریکی را تامین می‌کند و  در پنل‌های خورشیدی که انرژی خورشید را ذخیره می‌کنند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هفته گذشته، شرکت Prospect Lithium Zimbabwe، که زیرمجموعه یک شرکت معدنی چینی بسیار بزرگ به نام Zhejiang Huayou Cobalt است، به طور رسمی کارخانه فرآوری لیتیوم به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را در معدن لیتیوم سنگ سخت آرکادیا راه اندازی کرد.

این کارخانه در شهر گورومونزی در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی حراره واقع  شده است. ظرفیت فرآوری این کارخانه ۴.۵ میلیون تن سنگ سخت لیتیوم است که معادل ۴۰۰,۰۰۰ تن کنسانتره برای صادرات در سال تولید می‌کند.

هفته گذشته رئیس‌جمهور زیمبابوه، امرسون منانگاگوا در مراسم راه‌اندازی کارخانه فرآوری آرکادیا گفت که این کارخانه،  هدف بلندپروازانه دولت برای ایجاد درآمد ۱۲ میلیارد دلاری از بخش معدن تا پایان امسال(نسبت به درآمد حدود ۵.۶ میلیارد دلاری زیمبابوه از صادرات مواد معدنی در سال ۲۰۲۲) را تقویت خواهد کرد. انتظار می‌رود استخراج لیتیوم در حدود ۵۰۰ میلیون دلار درآمد ایجاد کند.

“سرمایه گذاری، باعث افزایش ارزش سنگ معدن لیتیوم می‌شود. لیتیوم ماده معدنی مورد نیاز برای حال و آینده است.” منانگاگوا که در سال ۲۰۱۸پس از یک کودتای نظامی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و درحال حاضر، به دنبال برنده شدن در دوره دوم ریاست جمهوری است، افزود: “فرآوری لیتیوم کشور ما را به یک بازیگر رقابتی در تولید لیتیوم تبدیل خواهد کرد.” منانگاگوا در ادامه از سرمایه‌گذاری و حمایت چین قدردانی کرد و گفت مشتاقانه منتظر سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است.

ژو دینگ سفیر چین در زیمبابوه هم اظهار کرد که همکاری در زمینه معدن بین دو کشور، شتاب خوب و چشم‌اندازهای گسترده‌ای است. ژو در مراسم افتتاح آرکادیا گفت شرکت‌های معدنی چینی از منابع معدنی زیمبابوه استفاده بهتری کرده‌ و زیمبابوه را به حلقه مهمی در زنجیره بین‌المللی صنعت انرژی‌های جدید تبدیل کرده‌اند.

شرکت Huayou Cobalt ، در سال ۲۰۲۱ آرکادیا را از شرکت Prospect Resources(شرکت ثبت شده در استرالیا با سهام اقلیتی زیمبابوه) به مبلغ ۴۲۲ میلیون دلار خریداری کرد. این شرکت ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه معدن و توسعه تولید با هدف بازار خودروهای الکتریکی  سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت در حال حاضر کنسانتره لیتیوم اسپودومن و پتالیت را برای فرآوری بیشتر و تبدیل شدن به مواد شیمیایی لیتیومی مورد نیاز در ساخت باتری‌ به چین صادر می‌کند.

سال گذشته، زیمبابوه صادرات سنگ لیتیوم خام را ممنوع و شرکت‌ها را به تاسیس کارخانه‌های محلی برای فرآوری ماده معدنی به کنسانتره قبل از صادرات مجبور کرد. استقبال جهانی اخیر از لیتیوم، توانمندی‌های اقتصادی زیمبابوه را بهبود داده و چندین شرکت چینی برای تامین منابع لیتیوم خریدهای چند میلیون دلاری انجام داده‌اند.

زیمبابوه  بیشترین ذخایر لیتیوم آفریقا و پنجمین ذخایر لیتیوم دنیا را در اختیار دارد . این کشور دو دهه پیش به دلیل نقض حقوق بشر و مصادره زمین کشاورزان سفیدپوست، با تحریم های غرب مواجه شد و به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری، این ذخایر تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده‌اند.

همچنین واحد فرآوری لیتیوم شرکت China’s Sinomine Resource Group، به تازگی ساخت کارخانه کنسانتره اسپودومن در معادن بیکیتا را به پایان رسانده است .این کارخانه با قیمت کل ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه و اکتشاف لیتیوم احداث شده است.

سال گذشته، Sinomine با هدف تولید کنسانتره اسپودومن و پتالیت که در صنایع سرامیک و شیشه استفاده می‌شود، معادن بیکیتا، قدیمی‌ترین معادن لیتیوم زیمبابوه را به قیمت ۱۸۰ میلیون دلار خریداری کرد. پس از رسیدن پروژه بیکیتا به ظرفیت تولید کامل، این کارخانه سالانه ۳۰۰,۰۰۰ تن کنسانتره اسپودومن با گرید شیمیایی برای صادرات تولید خواهد کرد.

Sinomine به دنبال آن است که تولید پتالیت را از ۵۰,۰۰۰ تن به ۴۸۰,۰۰۰ تن در سال ارتقا دهد. در ماه می، یک شرکت چینی دیگر به نام Chengxin Lithium Group، یک دستگاه کنسانتره‌ساز  لیتیوم با ظرفیت ۳۰۰,۰۰۰ تن در سال را در معدن سابی استار در شرق زیمبابوه راه‌اندازی کرد.

کریس بری، رئیس شرکت مشاوره کالای House Mountain Partners در نیویورک می‌گوید: برای ادامه انتقال انرژی و نزدیک شدن عرضه به تقاضای لیتیوم در سال‌های آینده، آفریقا باید به منبع مهم‌تری تبدیل شود.

وی افزود: “چینی‌ها این موضوع را دریافته‌اند و به همین دلیل است که پروژه ها در زیمبابوه و مالی در حال پیشرفت هستند. غنا نیز می‌تواند در چند سال آینده به جمع کشورهای تولید کننده لیتیوم بپیوندد. لیتیوم [در آفریقا یا جاهای دیگر] کمیاب نیست، اما تولید مقادیر تجاری از مواد مورد استفاده در باتری‌ها چالش برانگیز است. اگر چه سرمایه‌گذاری‌ در پروژه‌های غربی برای چین دشوار‌تر است، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های لیتیوم آفریقا، همکاری کاملا مناسب و هماهنگی است.

آدام مگینسون، تحلیلگر قیمت در Benchmark Mineral Intelligence، گفته است که تنها تعداد معدودی از معادن لیتیوم در زیمبابوه در حال بهره‌برداری هستند، اما اعلام پروژه‌های جدید و توسعه پروژه‌ها، به‌ویژه از سوی معدن‌کاران، فرآوری‌کنندگان لیتیوم و سایر شرکت‌های چینی که فعالیت‌های مرتبط با لیتیوم انجام می‌دهند،  همچنان ادامه دارد.

مگینسون می‌گوید: «به طور کلی، پیش‌بینی می‌کنیم که عرضه لیتیوم استخراج شده از معادن زیمبابوه تا سال ۲۰۲۵، ۲۵۰ درصد نسبت به حجم محدود فعلی افزایش یابد زیرا ظرفیت بیشتری از ذخایر این کشور به بهره‌برداری خواهد رسید.»

او افزود حتی اگر این پیش‌بینی‌ها برآورده شود، تا آن زمان تنها کمتر از ۳ درصد از عرضه جهانی لیتیوم به زیمبابوه اختصاص خواهد داشت. ممنوعیت صادرات لیتیوم فرآوری نشده زیمبابوه، باعث افزایش ظرفیت غلظت‌دهی در کانسنگ اسپودومن و پتالیت قبل از صادرات شده است، اما هنوز به ایجاد ظرفیت پالایش کربنات و هیدروکسید، که مواد شیمیایی لیتیومی فرآوری شده برای تولید باتری های لیتیومی-یونی هستند، کمکی نکرده است. “ما انتظار نداریم تا سال ۲۰۲۵ زیمبابوه ظرفیت [پالایش] مواد شیمیایی لیتیومی را داشته باشد. بنابراین این کشور همچنان به سایر کشورها و در درجه اول چین، برای فرآوری مواد به کربنات و هیدروکسید مورد نیاز برای استفاده در باتری ها متکی خواهد بود.”

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5703

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.