• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

شرکت‌های فناوری چین سهام شرکت‌های آمریکایی را به چالش کشیدند

  • کد خبر : 4738
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
شرکت‌های فناوری چین سهام شرکت‌های آمریکایی را به چالش کشیدند
در هفته‌های اخیر سهام دو شرکت آمریکایی فعال در زمینه فناوری یعنی سیسکو و تسلا با افت شدیدی مواجه شدند، بطوریکه سهام تسلا بیش از 12 درصد در طول هفته و سهام سیسکو هم بیش از 8.1 درصد سقوط کرد. جالب اینکه هر دوی این شرکت‌ها به نوعی مغلوب رقبای چینی خود شدند.

شرکت خودروسازی بی‌وای‌دی رقیب چینی تسلا، یک وسیله نقلیه الکتریکی ۱۱۴۰۰ دلاری را معرفی کرد که این موضوع چالشی برای کم هزینه‌ترین خودروی تسلا است که ۳۳ هزار دلار قیمت دارد. هواوی هم اعلام کرده که پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۹ آمریکا به نرم افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی(ERP)  خود روی آورده است. هواوی در شبکه‌های محلی بی‌سیم، سوئیچ‌های اترنت، روترها و سایر فناوری‌های ارتباطی با سیسکو در حال رقابت است.

طبق گزارش وب‌سایت‌های صنعتی، خودروی برقی Seagull بی‌وای‌دی که ۷۸۰۰۰ یوان (۱۱۴۰۰ دلار) قیمت دارد در نمایشگاه شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفت، و این نیمی از قیمت خودروهای برقی نیسان و فورد است و این خودروی چینی را به ارزان‌ترین خودروی الکتریکی جهان تبدیل می‌کند. پی‌وای دی می‌گوید که امسال ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو صادر خواهد کرد که نسبت به سال ۲۰۲۲ شش برابر خواهد بود.

چین در سال ۲۰۲۲، ۲۷ میلیون خودرو تولید کرد و این در حالی است که ایالات متحده ۱۰ میلیون خودرو،  ژاپن ۷٫۸ میلیون، هند ۵٫۵ میلیون و آلمان و کره‌جنوبی هم هر کدام ۳٫۷ میلیون دستگاه خودرو تولید کردند. با نزدیک به ۳ تریلیون دلار، بخش خودرو تا حد زیادی بزرگترین صنعت تولیدی جهان است.

خودروسازان چینی در زمینه فناوری‌های به اصطلاح انقلاب صنعتی چهارم پیشرو هستند و تسلط چین بر باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی مزیت دیگری را برای این کشور فراهم می‌کند. ترکیب رباتیک و هوش مصنوعی، در کنار کنترل کیفیت و موارد مربوط به تعمیر و نگهداری، ممکن است ساختار هزینه تولید خودرو را تغییر دهد و چین در این زمینه بسیار جلوتر از سایر نقاط جهان است.

تاکنون ۶۰۰۰ شبکه اختصاصی G5 در حال حاضر در کارخانه‌های چینی نصب شده است. ظرفیت اطلاعاتی بالا و زمان پاسخگویی سریع G5 کاربردهای هوش مصنوعی را در تولید تسهیل می‌کند. هواوی همچنین در حال معرفی ۵٫۵G است، پیشرفتی که ظرفیت اطلاعات را یک سوم افزایش می‌دهد، زیرا برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در حال حاضر ظرفیت سیستم‌های G5 را تحت فشار قرار داده‌اند.

خودروی Seagull بی‌وای دی می‌تواند نقطه عطفی برای تغییر باشد. قیمت متوسط یک خودروی برقی ۴۸ هزار دلار است که تقریبا با میانگین درآمد سالیانه برابر است، اما قیمت ۱۱۴۰۰ دلاری خودروی بی‌وای‌دی کمتر از متوسط درآمد در چین است. انقلاب در تولید خودرو می‌تواند هزینه پایه را تا حدی کاهش دهد که خانواده‌های متوسط در جهان هم بتوانند اینگونه خودروها را خریداری کنند.

صادرات چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد افزایش یافت که منجر به افزایش ۳۵ درصدی صادرات به آسیای جنوب شرقی شد که در این بین زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری یا دیجیتالی در صدر این فهرست قرار گرفتند. اگر چین موفق به تغییر ساختار هزینه تولید شود، بازار صادراتی آن و همچنین گسترش شرکت‌های بزرگ در خارج از این کشور ادامه خواهد یافت. برای مثال بی‌وای‌دی در تلاش است تا کارخانه متروکه فورد باهیا در برزیل را تصاحب کند.

اعلامیه هواوی درباره سیستم ERP بومی خود هم نشان دهنده خطر اعمال تحریم فناوری است. هواوی تا سال ۲۰۱۹ که به نرم افزار آمریکایی وابسته بود، اکنون سیستمی به نام MetaERP دارد که می‌تواند به صورت رقابتی فعالیت کند و سهم بازار را از اوراکل آمریکا و SAP آلمان بگیرد.

به گفته چن فنگ، ستون نویس آبزرور، صنعت نیمه هادی چین که هدف اصلی کنترل‌های فناوری ایالات متحده بود، بر تولید گره‌های بالغ (۱۴ نانومتر و بیشتر) مسلط خواهد شد و رقبای غربی را در این بخش به چالش خواهد کشید. تراشه‌های متوسط تا پایین‌رده هنوز سودآور هستند، اما چین از این بخش بازار راضی نخواهد بود. در عوض، برای راه‌اندازی تراشه‌های سطح بالا به تراشه‌های میان‌رده تا پایین‌رده تکیه می‌کند.

منبع: asiatimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4738

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.