• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

شرکت‌های جهانی چینی به دنبال جدایی از چین

  • کد خبر : 4394
  • ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۵
شرکت‌های جهانی چینی به دنبال جدایی از چین
مدیر ارتباطات یک شرکت فناوری چندملیتی که دستگاه‌های هوشمند در چین تولید می‌کند، تاکید کرد که این یک شرکت جهانی است نه چینی.

بر اساس روابط عمومی آن، این شرکت دفتر عملیاتی در ایالات متحده، اروپا و یک کشور آسیایی دیگر دارد، اما به شنژن اشاره‌ای نشده است – اگرچه وب سایت رسمی آن، شنژن را در بالای صفحه زیر دفتر مرکزی ذکر کرده  و این شرکت قصد دارد تولید خود را به خارج از چین منتقل کند.

کسب و کار انرژی سبز که پنج سال پیش توسط یک کارآفرین جوان چینی در زمینه فناوری تأسیس شد، دارای ارزش بازار فعلی بیش از ۱ میلیارد دلار است که در زمینه خود پیشرو است.

دلیل این تصمیم آن است که در ایالات متحده، «ساخت چین» و «مبتنی بر چین» – برچسب‌هایی که بسیاری از کسب‌وکارها زمانی به آن افتخار می‌کردند – اکنون از نظر سیاسی سمی هستند و اغلب باعث بررسی نظارتی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شوند.

نظرسنجی اتاق بازرگانی عمومی چین در ژوئیه از ۱۱۱ شرکت چینی فعال در ایالات متحده نشان داد که “خوش بینی به دلیل اختلالات تجاری پایدار و محیط نظارتی نامطمئن فزاینده در حال کاهش است”.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی پیو در سال گذشته، با ادامه روند نزولی روابط دوجانبه، دیدگاه‌های نامطلوب در مورد چین در ایالات متحده به بالاترین حد تاریخی رسیده و ۸۲ درصد از آمریکایی‌ها دیدگاه منفی خود را ابراز می‌کنند.

چنین احساسات منفی بر کسب‌وکارهای چینی در ایالات متحده تأثیر گذاشته و کارشناسان می‌گویند جو مسموم، برخی از شرکت‌های چینی جهانی را در مسیر «جدایی» از چین قرار داده است.

اهداف مهم خشم نظارتی واشنگتن عبارتند از شرکت های هوآوری و زد تی ای – که تجهیزات آنها در نوامبر به دلیل “تهدیدات غیرقابل قبول امنیت ملی” ممنوع شد – و همچنین تیک تاک، که بیش از یک بار با دولت بر سر حضورش در ایالات متحده درگیر بوده است.

تیک تاک در سال ۲۰۲۰، دفتر مرکزی خود را به سنگاپور منتقل کرد. اخیراً، این شرکت به قانونگذاران آمریکایی گفته که از مالک چینی بایت دنس مستقل است زیرا توسط یک شهروند سنگاپوری از دفتر اصلی آن در ایالت شهر اداره می‌شود.

اما بسیاری دیگر از شرکت‌های چینی کمتر شناخته شده، اما به همان اندازه مهم، با مقاومت فزاینده‌ای مواجه هستند.

از ماه مارس، شرکت تابعه آمریکایی غول تجارت کشاورزی چین فوفنگ گروپ با اتهامات برخی از سیاستمداران آمریکایی و ساکنان محلی مبنی بر «کشیدن حزب کمونیست چین» به گرند فورک، داکوتای شمالی، مبارزه کرده است.

احساسات ضد چینی در ایالات متحده حداقل از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده شد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است و حمله به چین به یک رویه دوجانبه در واشنگتن تبدیل شده است.

در سال ۲۰۲۰، مدیر اجرایی اپلیکیشن زوم، که در تایان، استان شاندونگ به دنیا آمده، مجبور شد بیانیه‌ای صادر کند و در آن توضیح دهد که او یک شهروند آمریکایی است. او خاطرنشان کرد که شرکت چندملیتی ویدئو کنفرانس که او اداره می کند، در کالیفرنیا با دفاتری در ۲۱ کشور، از جمله چین، مستقر بود.

او در پاسخ به این ابهام که مرکز تحقیق و توسعه زوم در چین می‌تواند توسط پکن برای جاسوسی استفاده شود، گفت این تسهیلات فقط برای مشتریانی که در آنجا فعالیت دارند یا مشتریانی در آنجا دارند وجود دارد.

در چنین شرایطی داشتن برچسب چینی برای هر کسب و کاری میتواند خطرناک باشد و این برچسب می‌تواند شرکت‌ها را به ژئوپلیتیک متصل کند، حتی زمانی که هیچ ارتباط واقعی بین یک شرکت و دولت چین وجود ندارد.

به همین دلیل شاهد یک روند رو به رشد عمده در میان شرکت‌های چینی هستیم که قصد دارند خودشان را «چین‌زدایی» کنند و تصویر و عملیات خود را بومی‌سازی کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که از سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمده، رویکرد تقابل آمیز ترامپ را که دوره تصدی وی با پیام‌های ضد چین مشخص شده بود، بنا کرده است. ترامپ با مقابله با چین به دلیل “دزدیدن” مشاغل تولیدی آمریکا، تعرفه‌های تجاری ۲۵ درصدی بر واردات چینی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار اعمال کرد.

در حالی که کووید-۱۹ سراسر ایالات متحده را فرا گرفت، ترامپ چین را به عنوان منبع ویروس کرونا متهم کرد و احساسات ضد چینی را در میان پیروانش تقویت کرد.

بایدن در حالی که اکثر لفاظی‌های ضد چینی را از دولت خود حذف می کند، سیاست‌های حمایت گرایانه ترامپ را دست نخورده نگه داشته و حتی در برخی موارد یک گام فراتر رفته است. در این سال، او دو لایحه کلیدی را با هدف انتقال زنجیره‌های تامین به کشور یا کشورهای دوست برای رقابت و مقابله با چین امضا کرد.

Shein، یک پلت فرم تجارت الکترونیکی محبوب، در سال ۲۰۰۸ در نانجینگ تأسیس شد و تا سال ۲۰۱۴ سیستم زنجیره تامین خود را در گوانگژو تضمین کرد. در وب سایت خود، این شرکت خود را به عنوان یک خرده فروش الکترونیکی جهانی مد و سبک زندگی با «دفاتر جهانی» برای دستیابی به مشتریان در ۱۵۰ کشور بدون ذکر منشأ آن معرفی می‌کند. در میان مناقشات متعدد تجاری، بهداشتی و حقوق بشری، شین دارایی‌ها و دفتر مرکزی خود را در اواخر سال ۲۰۲۱ به سنگاپور منتقل کرد.

در ماه نوامبر، شین، که اکنون بزرگترین خرده‌فروش مد آنلاین جهان است، اعلام کرد قصد دارد یک انبار و دفتر به مساحت ۱۷۰۰۰۰ فوت مربع در کانادا، نزدیک تورنتو بسازد و تا پایان سال آینده حدود ۲۰۰ شغل جدید ایجاد کند. این شرکت همچنین یک مرکز توزیع در ایندیانا دارد و دومین مرکز در جنوب کالیفرنیا قرار است در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ افتتاح شود.

به گفته مدیران، تلاش برای ارتباط کمتر با چین از طریق ایجاد نهادهای خارج از کشور یک “استراتژی تجاری هوشمندانه” است. این نوع جدایی از وطن نتیجه مستقیم سرکوب غیراصولی شرکت‌های چینی در ایالات متحده است. کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیقات بازار، استخدام تیم‌های محلی بیشتر و روی آوردن به نرم‌افزار محلی آمریکایی برای ارتباطات داخلی و ذخیره داده‌ها انجام می‌دهند.

شرکت های چینی چاره ای جز بومی سازی ندارند. با این حال شرکت های چینی فعال در ایالات متحده هنوز مدیران بلندپایه خود را بومی سازی نکرده‌اند.

با این حال تعیین اینکه آیا این جداسازی صرفاً یک تغییر است یا اینکه آیا این مشاغل واقعاً در تلاش برای ایجاد زنجیره‌های تأمین جدید هستند، اهمیت دارد. به عنوان مثال، برخی از تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی چینی، محصولات خود را مونتاژ می‌کنند یا بخشی از آنها را در کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌سازند که عمدتا برای اجتناب از تعرفه ها صورت می‌پذیرد.

ترکیبی از بررسی‌های جدید مقامات نظارتی غربی (و به ویژه ایالات متحده) و افکار عمومی، و همچنین محیط نظارتی سخت‌تر در خود چین در زمان شی جین پینگ این حرکات را هدایت می‌کرد.

توازن دقیق عوامل ممکن است در هر مورد خاص متفاوت باشد، اما چالش کلی که مجبور به عبور از فشارهای جدید در هر دو طرف است، به طور گسترده در میان این شرکت‌ها مشترک است.

تلاش‌های تحت رهبری ایالات متحده برای «مسدود کردن رشد چین» همچنان چالش‌هایی را برای افراد و شرکت‌های چینی «هر کجا که باشند» ایجاد خواهد کرد و پیشرفت در برابر این خصومت بی‌امان نیازمند شجاعت، عزم و خلاقیت است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.