• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

شبکه ماهواره‌ای ۵G چین برای رقابت با استارلینگ ایلان ماسک

  • کد خبر : 2108
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۴۱
شبکه ماهواره‌ای ۵G چین برای رقابت با استارلینگ ایلان ماسک
به گزارش رسانه‌های چین، این کشور قصد دارد تا در سه ماه آینده شبکه‌ای متشکل از هزار ماهواره برای پوشش 5G ایجاد کند.

نخستین منظومه شش عددی از این ماهواره‌های ارتباطی، با قیمت پایین و عملکرد بالا معرفی شده و پس ازگذراندن آزمایش‌ها، آماده پرتاب شده‌اند. شرکت GalaxySpace به عنوان مسئول این پروژه قصد دارد تا پوشش ۵G چین را در سراسر دنیا گسترش دهد و با استارلینگ ایلان ماسک، در بازار خدمات اینترنت پرسرعت و در مناطق دور دست رقابت کند.

استارلینگ حدود ۲ هزار ماهواره در گردش دارد و بنا دارد تا پس از تکمیل شبکه خود این تعداد را به ۴۲ هزار عدد برساند. یک هزار شبکه ماهواره‌ای چین علیرغم تعداد پایین، نخستین نوعی است که از فناوری ۵G استفاده می‌کند.

به نظر دانشمندان این پروژه، این طرح می‌تواند سرعت دانلود را تا بیش از ۵۰۰ مگابیت در ثانیه و با تأخیر کم تضمین کند. این موضوع یک مزیت حیاتی برای کاربردهای حوزه مبادلات مالی و تجاری است. استارلینگ در حال حاضر سرعت دانلود حدود ۱۱۰ مگابیت را برای استفاده شهروندان فراهم می‌کند و اگرچه از فناوری متفاوتی نسبت به ۵G استفاده می‌کند، اما ظرفیت ارائه خدمات ۶G را در آینده دارد.

امضای قراردادهای چند میلیون دلاری استارلینگ با ارتش آمریکا، تهدیدی برای امنیت ملی چین محسوب می‌شود. به همین دلیل پکن، استارلینگ را فراتر از یک رقیب تجاری می‌داند.

به گفته محققین، این پروژه در تلاش است تا با استارلینگ که به اعلام ماسک ۶ ماهواره در روز تولید می‌کند، همگام شود. البته هنوز مشخص نیست که چین با چه سرعتی ماهواره‌ها را تولید می‌کند اما در مقاله منتشر شده در اکتبر ۲۰۲۰ این‌طور ذکر شد برنامه استارلینگ، موجب افزایش تولید سه برابری ماهواره در چین شده است.

ماهواره‌های جدید همچنین از تولیدات شرکت‌های خصوصی استفاده می‌کنند که پیش از این در پروژه‌های فضایی چین مشارکت نداشتند، این اقدام می‌تواند قیمت سخت‌افزارهای ماهواره اینترنت پرسرعت را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش دهد.

رقابت با استارلینگ فشار زیادی بر صنعت فضای چین گذاشته است چراکه فناوری پیچیده، رقابت فشرده، مهلت زمانی محدود و حجم کار بالاست.

احتمالا تعداد کاربران خدمات اینترنت ماهواره در چین محدود شود – اغلب ساکنین شهرها می‌توانند از طریق تلفن‌های خود به ۵G دسترسی داشته باشند و خدمات پهنای باند در اغلب مناطق شهری در دسترس هستند- بدین ترتیب مشتریان عمده این پروژه شرکت‌های خارجی و یا حکومت و ارتش چین خواهند بود.

در ابتدای سال ۲۰۲۰، GalaxySpace یک ماهواره آزمایشی پرتاب کرد تا دریابد که مسائل پیش‌بینی نشده می‌تواند بر عملکرد ماهواره‌ها تأثیر بگذارد یا خیر. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های این حوزه، آب‌وهوای نامناسب است. اگرچه استارلینک به کاربران خود هشدار داده بود که باران و یا ابر می‌تواند بر سرعت اینترنت تأثیر گذارد و یا حتی به طور کلی منجر به قطع ارتباطات شود، اما مسئولین پروژه چینی دریافتند که این ماهواره می‌تواند سرعت دانلود را در شرایط بد آب و هوایی هم تا ۸۰ مگابیت حفظ کند.

دو مرکز دولتی فضایی یعنی شرکت علم و فناوری هوا و فضای چین و شرکت علم و صنعت هوافضای چین نیز، برنامه‌های اینترنت جهانی خود را راه‌اندازی کردند. این برنامه‌ها در مقایسه با استارلینگ کوچک‌تر هستند و با فرکانس‌های مختلف در مدارهای متفاوت گردش می‌کنند. اما احتمال اینکه چین برنامه‌ای به بزرگی استارلینگ داشته باشد کم است چراکه حرکت در مدارهایی پایین‌تر، خطر تصادم را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2108

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.