• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
5

سیستم کشت جینسینگ در فهرست میراث کشاورزی چین

  • کد خبر : 5889
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
سیستم کشت جینسینگ در فهرست میراث کشاورزی چین
سیستم کشت جینسنگ در کوه چانگ بای توسط وزارت کشاورزی و امور روستایی به فهرست میراث فرهنگی کشاورزی مهم چین اضافه شده است.

جینسینگ که “پادشاه گیاهان دارویی” نامیده می‌شود، یک گیاه مغذی است و در طب سنتی چینی (TCM) دارای ارزش دارویی است.

طب سنتی چینی یک سیستم درمانی است که از هزاران سال پیش سرچشمه گرفته است و به یک سیستم پزشکی منسجم و توسعه یافته تبدیل شده است که از چندین روش برای درمان و پیشگیری از بیماری استفاده می‌کند. طب سنتی چینی به الگوهای ناهماهنگی می‌پردازد که شامل همه علائم و نشانه‌ها و همچنین پاسخ‌های عاطفی و روانی بیماران می‌شود.

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان شرقی است. جینسینگ برای اولین بار بیش از ۵۰۰۰ سال پیش در کوه‌های شمال چین کشف شد و نام آن از ریشه گیاهان در جنس Panax می‌آید. کلمه Panax از کلمه یونانی  به معنای “همه شفا” گرفته شده است.

جینسینگ که به آن ریشه انسان نیز می‌گویند، گیاهی است که معمولاً در آب و هوای خنک‌تر در چین، کره، سیبری و ایالات متحده یافت می‌شود.

متخصصان تغذیه معتقدند که این گیاه همچنین به عنوان یک آداپتوژن قدرتمند در نظر گرفته می‌شود و نشان داده شده است که استرس را کاهش می‌دهد، از بدن در مبارزه با التهاب حمایت می‌کند، عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به تسکین علائم یائسگی کمک می‌کند. گفته می‌شود که مصرف این گیاه فرکانس و شدت سرماخوردگی فرد را نیز کاهش می‌دهد و برخی از مطالعات نشان می‌دهد که جینسینگ ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد و عملکرد ذهنی را بهبود بخشد. و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان، این گیاه ممکن است به کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب کمک کند.

کوه چانگ‌بای به عنوان یکی از خاستگاه‌های جینسنگ در جهان شناخته می‌شود و همچنان یک پایگاه اصلی تولید جینسنگ جهانی باقی مانده است.

تولید جینسینگ در استان جیلین ۶۰ درصد از کل تولید چین را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۲۲، ارزش تولید صنعت جینسینگ در جیلین از ۶۴ میلیارد یوان (۸٫۷۷ میلیارد دلار آمریکا) فراتر رفت.

استان جیلین در شمال شرق چین در تقاضای عظیم مصرف کنندگان برای جینسینگ چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی از طریق افزایش پردازش فشرده، و یکپارچه سازی تولید، فروش و توزیع در محل و آنلاین، برای توسعه صنعتی با تولید سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴٫۲۶ میلیارد دلار) دخیل است.

این استان دارای سابقه طولانی در پرورش این گیاه است. آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد جینسینگ در چین از جیلین و بیش از ۴۰ درصد جینسینگ در جهان از این استان است. جیلین هر ساله مقادیر زیادی از آن را به کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورها صادر می‌کند.

اتحاد کاشت جینسنگ کوه چانگ بای در سال ۲۰۱۶ در استان جیلین تأسیس شد و قصد دارد با حل مشکل حفاظت از گیاهان، عملکرد و کیفیت جینسنگ را در آنجا بهبود بخشد.

در طول دوره برنامه پنج ساله سیزدهم (۲۰۱۶-۲۰۲۰)، استان جیلین تعدادی مزرعه نمایشی را برای تولید استاندارد جینسنگ ایجاد کرد که بازده واحد از ۰٫۸ کیلوگرم در متر مربع به ۲ کیلوگرم افزایش یافت و همچنین دارای کیفیت بالا بود با نرخ بالای ۷۵ درصد و برنامه‌هایی برای استان جیلین به منظور توسعه یک سیستم ردیابی برای کل زنجیره تامین جینسنگ کوه چانگ‌بای و کنترل کیفیت کل فرآیند کشت و فروش راه اندازی شده است که پیش بینی می‌شود نرخ با کیفیت جینسینگ تازه در سال ۲۰۲۵ به ۸۵ درصد برسد.

دبیر کل انجمن صنعت جیلین در این باره گفت که شناسایی سیستم کشت جینسنگ به عنوان یک میراث فرهنگی کشاورزی مهم در سطح ملی برای تحکیم جایگاه چین به عنوان کشوری با منشاء جینسینگ و ترویج استفاده علمی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5889

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.