• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
6

سیستم ایمنی و راهی برای بازگرداندن سلول‌های ضد سرطان بدن

  • کد خبر : 4624
  • ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۳۳
سیستم ایمنی و راهی برای بازگرداندن سلول‌های ضد سرطان بدن
دانشمندان چینی راهی برای بازگرداندن سلول‌های ضد سرطان بدن پیدا کردند.

مطالعه بررسی شده “استراتژی‌های جدیدی” را برای تقویت درمان‌های ایمونوتراپی بر اساس کشنده‌های طبیعی سیستم ایمنی ارائه می‌دهد. محققان می‌گویند که آنها شناسایی کرده‌اند که چرا برخی از سلول‌ها توانایی خود را برای تشخیص و مبارزه با تومورها از دست می‌دهند و چگونه آن را اصلاح کنند.

محققان چینی مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که می‌گویند راهبردهای جدیدی را برای تقویت اولین خط دفاعی بدن در برابر سرطان و سایر بیماری‌ها باز می‌کند.

در حالی که سلول‌های کشنده طبیعی سیستم ایمنی (NK) می‌توانند تومورها و سلول‌های آلوده به ویروس را در مراحل اولیه تشخیص داده و از بین ببرند، اکثر سلول‌های تومور در مرحله پیشرفته به نحوی از شناسایی اجتناب می‌کنند. سلول‌های کشنده طبیعی (NK) لنفوسیتهای دانه‌ای بزرگ هستند. آنها دارای سمیت سلولی طبیعی در برابر سلول‌های تومور و سلول‌های آلوده به ویروس هستند و سیتوکین تولید می‌کنند.

سلول‌های NK بخشی از مصونیت ذاتی هستند و بنابراین ذاتاً قادر به تمایز سلول‌های هدف از سلول‌های سالم هستند که حامل آنتی ژن‌های خود هستند. این تمایز از طریق استفاده از چندین گیرنده سطح سلولی رخ می‌دهد که برخی فعال می‌شوند و برخی دیگر فعالیت آن را مهار می‌کنند.

سیستم ایمنی ذاتی، شامل سدهای اپی‌تلیال، سلول‌های در گردش، سلول‌های بافتی و پروتئین‌های پلاسما، نوتروفیل‌ها، فاگوسیت‌های تک‌هسته‌ای و سلول‌های کشنده طبیعی (NK) هستند؛ این سلول‌ها به عوامل خارجی که از سدهای اپی‌تلیال عبور کرده و وارد بافت‌ها یا گردش خون شده‌اند هجوم می‌برند؛ اگر میکروب‌ها به گردش خون وارد شوند، توسط طیفی از پروتئین‌های پلاسما مورد هجوم قرار می‌گیرند. پروتئین‌های اصلی ایمنی ذاتی در گردش خون، پروتئین‌های سیستم کمپلمان و سایر پروتئین‌های پلاسما هستند که ساختارهای میکروبی را شناسایی می‌کنند.

سلول‌های NK، رده‌ای از سلول‌های مرتبط با لنفوسیت‌ها هستند که سلول‌های آلوده را شناسایی می‌کنند و با کشتن مستقیم این سلول‌ها یا ترشح سایتوکاین‌های التهابی، پاسخ می‌دهند. سلول‌های NK، شامل ۵ تا ۲۰ درصد از سلول‌های تک‌هسته‌ای خون و طحال هستند؛ اصطلاح کشنده طبیعی، به این معنی است که اگر این سلول‌ها را از خون یا طحال جدا کنند، بدون نیاز به فعال‌سازی اضافی، می‌توانند سلول‌های هدف مختلف را بکُشند.

این مطالعه به رهبری تیمی از دانشگاه علم و صنعت چین، مکانیسمی را که قبلاً ناشناخته بود در فرار ایمنی تومور کشف کرد که می‌تواند به جستجوی راهی برای بازیابی عملکرد سلول‌های NK کمک کند.

نویسندگان در یک بیانیه مطبوعاتی در وب‌سایت آکادمی علوم چین که همزمان با انتشار آن منتشر شد، گفتند: «این مطالعه استراتژی‌های جدیدی را برای تقویت درمان‌های ایمونوتراپی سلول NK ارائه می‌کند.»

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه مارس توسط مجله معتبر Nature Immunology منتشر شد، محققان از میکروسکوپ برای تصویربرداری از توپولوژی سطح سلول‌های NK در داخل و خارج تومورها استفاده کردند و تفاوت‌های قابل توجهی را یافتند.

سلول‌های NK از تومورهای برداشته شده از بیماران مبتلا به سرطان کبد با سلول‌های NK طبیعی کبد و خون محیطی مقایسه شدند. سطوح غشایی سلول‌های NK سالم بر خلاف تومورهای برداشته‌شده که برآمدگی‌های بسیار کمی داشتند، با برجستگی‌هایی پوشیده شده بودند.

محققان همچنین بررسی کردند که آیا فقدان برجستگی با فرار تومور از سیستم ایمنی مرتبط است یا خیر. آنها دریافتند که سلول‌های NK داخل توموری – که از داخل تومور گرفته شده‌اند – قادر به برقراری تماس با سلول‌های تومور نیستند.

این مطالعه به این نتیجه رسید که سلول‌های NK طبیعی از برجستگی‌های غشایی برای شناسایی و گرفتن سلول‌های تومور و ارتقای تعامل بین سلول‌ها برای تشکیل سیناپس‌های ایمنی استفاده می‌کنند.

به گفته نویسندگان، این تعامل برای فعال شدن و تنظیم پاسخ ایمنی ضروری است، که نقش مهمی در مبارزه با عفونت و سرطان دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4624

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.