• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

سوال از گروه بانکداری BNP واشنگتن در مورد کار با یوان دیجیتال

  • کد خبر : 5332
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
سوال از گروه بانکداری BNP واشنگتن در مورد کار با یوان دیجیتال
گروه بانکداری بی‌ان‌پی (BNP) با سؤالاتی از سوی سیاستمداران در واشنگتن در مورد کار خود با پروژه یوان الکترونیکی پکن مواجه است، امری که منعکس کننده چالش‌های سیاسی است که شرکت‌های مالی باید در میان تنش‌های بین دو اقتصاد بزرگ جهان از آن عبور کنند.

مدیران وام دهنده این گروه مستقر در پاریس، همکاری با بانک دولتی چین را برای تسهیل استفاده از کیف پول الکترونیکی یوان دیجیتال در نظر گرفته بودند، اما گفته می‌شود اخیرا تماس تلفنی غیرمنتظره از یک دستیار جمهوری خواه کنگره با بی‌ان‌پی صورت گرفته و خواستار ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه بوده است.

هنگامی که پکن استفاده از یوان دیجیتال را در بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ به صورت آزمایشی برگزار کرد، توجه به ارز دیجیتالی تحت حمایت دولت در واشنگتن افزایش یافت. با این حال، نگرانی‌ها مبنی بر اینکه این ارز در نهایت می‌تواند سیستم مالی ایالات متحده و نه استفاده داخلی چین را دور بزند، برخی از مقامات آمریکایی را تحت فشار قرار داده است.

جمهوری خواهان بر این نظرند که ایالات متحده باید روشن کند که همکاری شرکت‌ها با پکن در این زمینه به دلیل نگرانی‌های اقتصادی و حفظ حریم خصوصی غیرقابل قبول است.

در ماه فوریه، جمهوری خواهان لایحه‌ای را ارائه کردند که مشاغل خدماتی مالی ایالات متحده را از همکاری با یوان دیجیتال منع می‌کند. مشخص نیست که آیا این قانون شانسی برای تصویب دارد یا خیر، اما این نگرانی دو حزبی است. به عنوان مثال، سال گذشته، یک لایحه معتبر سنا که از سوی دموکرات‌ها حمایت شد، از آژانس‌ها خواست تا اقدامات امنیتی برای استفاده از یوان دیجیتال در دستگاه‌های دولتی ایالات متحده ایجاد کنند.

گروه BNP اعلام کرد با بانک چین همکاری خواهد کرد تا نیازهای مشتریان شرکتی را مانند پرداخت به یوان دیجیتال از طریق کیف پول الکترونیکی برآورده کند.

چین در رقابت جهانی راه اندازی ارز دیجیتال پیشتاز و در حال آزمایش یوان دیجیتال در شهرهای بزرگ از جمله پکن و شانگهای است. فدرال رزرو همچنان به بررسی این موضوع ادامه می‌دهد که آیا منطقی است که ایالات متحده از این روش پیروی کند و برخی استدلال می‌کنند که عدم انجام این کار می‌تواند تسلط دلار را به خطر بیندازد. مخالفان بر این نظرند که سیستم پرداخت ایالات متحده در حال حاضر الکترونیکی و جهانی است و برخی از سیاستمداران عمدتا جمهوری خواه استدلال کرده‌اند که ارز دیجیتال، کنترل و موضع دولت را افزایش می‌دهند.

نگرانی‌های زیادی در مورد پروژه یوان دیجیتال در واشنگتن وجود دارد، اما این نگرانی‌ها اکنون بخشی از مجموعه گسترده‌تری از تهدیدات هستند که به نظر برخی قانون‌گذاران از چین انجام می‌شود.

تکانه‌های اقتصادی یکی از عوامل اصلی وخامت روابط ایالات متحده و چین در چند سال گذشته بوده است که بخشی از آن تلاش‌های پکن برای ترویج استفاده بیشتر از ارز خود در سطح بین‌المللی بوده است. ایالات متحده تلاش کرده دسترسی چین به نیمه هادی‌های پیشرفته را محدود کرده و شرکت‌های چینی را در لیست سیاه خود قرار داده و به دنبال محدود کردن سرمایه گذاری در آنجا است.

لی کیانگ، نخست‌وزیر چین اخیراً به دولت‌ها هشدار داد که تلاش‌ها برای سیاسی کردن اقتصادشان تنها جهان را چند پاره می‌کند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5332

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.