• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

سرمایه‌گذاران چینی به‌دنبال استارت آپ‌های فناوری آفریقا

  • کد خبر : 1641
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۵۲
سرمایه‌گذاران چینی به‌دنبال استارت آپ‌های فناوری آفریقا
علاقه سرمایه گذاران چینی "بسیار شدید" است، زیرا بسیاری از آنها در آفریقا با وضعیت چین در 20 سال قبل، زمانی که تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور بسیار پایین بود، برابری می‌کردند.

با بازگشت سرمایه گذاران خطرپذیر به قاره، به ویژه چینی‌‌ها، کمبود سرمایه گذاری در آفریقا ناشی از همه گیری ویروس کرونا ممکن است رو به پایان باشد.

پس از بیش از یک سال دوری، صندوق‌ها مجدداً به دنبال استارت آپ‌ها هستند، به ویژه در فناوری مالی.

آنها شامل OPay، یک پلتفرم پرداخت تلفن همراه مستقر در نیجریه است که هفته گذشته اعلام کرد ۴۰۰ میلیون دلار در تامین مالی Softbank Vision Fund 2، شعبه سرمایه گذاری گروه بزرگ ژاپنی، جذب کرده است. این بخش همچنین از سوی سایر سرمایه گذاران چینی پشتیبانی می‌شود: DragonBall Capital ، Sequoia Capital China ، Source Code Capital ، Redpoint China و ۳W Capital.

با بودجه جدید، OPay اکنون ۲ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است  که آن را به یکی از پنج تک شاخ فناوری -استارت آپ‌هایی با ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار- در آفریقا تبدیل می‌کند. دیگر شرکت‌ها Flutterwave ، Jumia ، Interswitch و Fawry هستند.

سرمایه گذاران ریسک پذیر چینی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ میلیون‌ها دلار به شرکت‌های نوپا در این قاره واریز کردند، اما عدم قطعیت اقتصادی این همه گیری باعث شد سرمایه گذاران ترمز را بکشند. اما اکنون به نظر می‌رسد آنها بازگشته‌اند و به دنبال فرصت‌های جدید در بازارهای نوظهور هستند.

OPay به مردم اجازه می‌دهد تا از طریق بسیاری از نمایندگان خود پول ارسال و دریافت کنند و صورتحساب بپردازند، و در منطقه‌ای به وسعت ۱٫۲ میلیارد نفر رشد کرده است که بسیاری از مردم به بانک دسترسی ندارند – به این معنی که ممکن است حساب بانکی داشته باشند اما به خدمات مالی جایگزین اعتماد کنند – و جایی که استفاده از تلفن‌های هوشمند و اینترنت در حال گسترش است. ارزش معاملات ماهانه OPay از مرز ۳ میلیارد دلار گذشته است.

شرکت fintech – توسعه یافته توسط واحد مرورگر وب Kunlun’s Opera – اعلام کرد که از سرمایه جدید برای تقویت موقعیت بازار خود در نیجریه و مصر و توسعه سایر کشورهای آفریقایی و خاورمیانه استفاده خواهد کرد. این شرکت اعلام کرد در پنج سال گذشته بیشترین رشد را در حساب‌های ثبت شده در آن مناطق داشته است و میلیون‌ها کاربر فعال در سراسر آفریقا دارد که ارزش معاملات بالقوه آن ۴۹۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

کنتارو ماتسوی مدیر عامل گروه SoftBank ، گفت: “ما معتقدیم سرمایه گذاری به شرکت کمک می‌کند تا پیشنهادات خود را در بازارهای مجاور گسترش دهد و مدل تجاری موفق خود را در مصر و دیگر کشورهای منطقه تکرار کند.”

این گروه برای اولین بار از طریق بازوی سرمایه گذاری خود، Softbank Ventures Asia، در سال ۲۰۱۹، مانند چندین صندوق چینی  در OPay سرمایه گذاری کرد.

دیگران نیز در حال ورد سریع به بازار هستند. در اوایل این ماه، یک شرکت نوپا موسوم به Wapi Pay -که دفتر مرکزی آن در کنیا است- ۲٫۲ میلیون دلار آمریکا به عنوان بودجه پیش از تأمین سرمایه، که اولین مرحله بود، جمع آوری کرد. هدف آن پرداخت‌ها و حواله‌های جهانی بین آفریقا و آسیا است.

سرمایه گذاران مستقر در چین شامل MSA Capital ، Transsion، بزرگترین فروشنده گوشی‌های هوشمند در آفریقا، Gobi Partners و Future Hub هستند.

Transsion همچنین در PalmPay سرمایه گذاری کرده است، یکی دیگر از استارتاپ‌های پرداخت متمرکز بر آفریقا که در سال ۲۰۱۹ با ۴۰ میلیون دلار بودجه از جمله شرکت فناوری چینی NetEase و سازنده تراشه تایوانی MediaTek راه اندازی شد.

Wapi Pay دارای دفاتری در نایروبی، سنگاپور و شهر تیانجین چین است و یک درگاه پرداخت برای مشاغل آفریقایی برای ارسال و دریافت پول از آسیا از طریق سیستم عامل‌های تلفن همراه و حساب‌های بانکی فراهم می‌کند. یکی از بنیانگذاران ادی ندیچو در این باره می‌گوید، سرمایه اولیه جمع آوری شده برای تنوع بخشیدن به محدوده محصولات شرکت و افزایش رشد استفاده می‌شود، “به طوری که ما می‌توانیم حواله‌ها را به پرداخت‌های بین‌المللی جهانی در زمان واقعی تبدیل کنیم، با شروع از آفریقا و آسیا، و این در حالی است که هزینه‌ها را به حداقل می‌رسانیم.

شرکت سرمایه گذاری Wapi Pay MSA Capital، صندوق جهانی که مقر آن در پکن است، اعلام کرد مسیر آفریقا به آسیا یک کریدور تجاری بزرگ بود که نادیده گرفته شد و توسط شرکت‌های فناوری از آن محافظت نمی‌شد. این شرکت می‌گوید: “ما از حمایت از شبکه وسیع fintech چین هیجان زده هستیم.”

توماس تسائو، یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر Gobi Partners، این نظر را تکرار کرد و گفت که فرصت فوق العاده‌ای برای سرمایه گذاران در اتصال آفریقا به آسیا وجود دارد. وی گفت سرمایه گذاری‌های اخیر در شرکت‌های نوپا در این قاره تنها “نوک کوه یخ” بوده و سرمایه گذاران چینی بیشتری به دنبال فرصت‌هایی در بازارهای نوظهور خواهند بود.

Gobi Partners یکی از اولین سرمایه گذاران در Wapi Pay بود و همچنین با Transsion برای سرمایه گذاری در Future Hub، مرکز رشد و سرمایه گذاری چین و آفریقا همکاری کرد. Future Hub به نوبه خود در شرکت نوپای Termii، یک شرکت پیام رسانی و تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری کرده است.

تسائو می‌گوید علاقه سرمایه گذاران چینی “بسیار شدید” خواهد بود زیرا بسیاری از آنها در آفریقا با وضعیت چین در ۲۰ سال قبل، زمانی که تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور بسیار پایین بود، برابری می‌کردند.

او گفت: “بازار چین به سرعت از طریق فناوری و نوآوری توسعه یافت. وقتی به آفریقا نگاه می‌کنید، بسیاری از مردم می‌گویند که این کشورها زیرساخت ندارد و جمعیت زیادی بدون بانک دارد، اما سرمایه گذاران در چین این را به عنوان چیزی که با آن آشنا هستند می‌دانند و آن را یک فرصت می‌دانند. این آغاز یک مرحله هیجان انگیز برای آفریقا است.”

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1641

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.