• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

سرمایه‌گذاری ۶٫۴ میلیارد دلاری عربستان و چین برای ساخت مجتمع پتروشیمی

  • کد خبر : 6442
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
سرمایه‌گذاری ۶٫۴ میلیارد دلاری عربستان و چین برای ساخت مجتمع پتروشیمی
شرکت صنایع پایه عربستان (سابیک) اعلام کرد که به ساخت یک مجتمع پتروشیمی در استان فوجیان در جنوب شرق چین ادامه خواهد داد و روابط عربستان با چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان را تقویت خواهد کرد.

این پروژه که انتظار می‌رود حدود ۶٫۴ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، در یک سرمایه گذاری مشترک با پتروشیمی دولتی فوجیان فوهوا گولی توسعه خواهد یافت.

این سرمایه گذاری مشترک برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ پیشنهاد شد، که نمونه‌ای از مجموعه‌ای از همکاری‌ها بین شرکت‌های سعودی و پالایشگاه‌های چینی است.

سابیک گفت که انتظار می‌رود این مجتمع قادر به تولید ۱٫۸ میلیون تن اتیلن در سال باشد و برای گسترش حضور تولیدی سابیک در آسیا و تنوع بخشیدن به زنجیره تامین مواد اولیه آن طراحی شده است.

انتظار می‌رود ساخت و ساز این مجتمع در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ آغاز شود و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۷ نیز تکمیل شود.

این اعلامیه به دنبال تعدادی سرمایه گذاری مشابه توسط آرامکو غول نفتی عربستان سعودی در صنایع پایین دستی چین صورت گرفت. در اوایل ژانویه، پالایشگاه خصوصی رونگ‌شنگ پتروشیمی چین و آرامکو اعلام کردند که در حال مذاکره برای گرفتن ۵۰ درصد از سهام یکدیگر در پالایشگاه‌های چین و عربستان سعودی هستند.

آرامکو قبلاً اعلام کرده بود که با خرید ۱۰ درصد از سهام رونگ‌شنگ، سرمایه‌گذاری مرتبط با قرارداد ۲۰ ساله عرضه نفت خام با شرکت پتروشیمی ژجیانگ که تحت کنترل رونگ‌شنگ است، موافقت کرده است. این معامله در ماه جولای به ارزش ۳٫۴ میلیارد دلار بسته شد.

در سپتامبر سال گذشته هم، آرامکو برنامه‌های خود را برای تبدیل شدن به یک سرمایه‌گذار استراتژیک در یکی دیگر از پالایشگاه‌های خصوصی چینی پتروشیمی جیانگ سو شنگونگ، که یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی را در استان شرقی جیانگ سو اداره می‌کند، اعلام کرد.

آرامکو همچنین در حال مذاکره برای به دست آوردن ۱۰ درصد از سهام پتروشیمی شاندونگ یولونگ است که در حال ساخت یک مجتمع پالایشگاهی است که می‌تواند روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام را در استان شاندونگ چین فرآوری کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6442

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.