• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

سرمایه‌گذاران چینی به دنبال ورود به فضای فناوری آفریقا

  • کد خبر : 5276
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
سرمایه‌گذاران چینی به دنبال ورود به فضای فناوری آفریقا
سرمایه‌گذاران چینی به طور سنتی در آفریقا در پروژه‌هایی مانند جاده و راه‌آهن، سدسازی، معادن و نفت سرمایه‌گذاری می‌کردند. اما در سال‌های اخیر و با سرمایه‌گذاری فزاینده‌ای که در حوزه فناوری و فین‌تک آفریقا صورت گرفته، این روند در حال تغییر است.

«ساندرا هو یائو» معاون ارشد مدیرعامل شرکت Thunes می‌گوید: “بسیاری از سرمایه‌گذاران چینی در حال بررسی فضای فناوری آفریقا هستند. از این گذشته، در آفریقا با وجود ۵۴ کشور و بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، فرصت‌های زیادی وجود دارد.”

این شرکت فین‌تک مستقر در سنگاپور که شرکت  GGV Capitalیکی از سرمایه‌گذاران اولیه آن است، از زیرساخت‌هایی که پرداخت‌های فرامرزی را در ۱۳۰ کشور شامل ۳۵ کشور آفریقایی انجام می‌دهند، پشتیبانی می‌کند.

یائو که از سال ۲۰۰۵ در شرکت‌های مالی و فناوری کنیا کار می‌کند، ماه گذشته در حاشیه فروم  جامع فین‌تک در کیگالی رواندا به شرکت‌هایی مانند Opera اشاره کرد که فعالیت‌های بزرگی را در نیجریه و دیگر کشورهای آفریقایی راه‌اندازی کرده‌اند.

Opera مرورگر وب شرکت Beijing Kunlun Tech است که توسط میلیاردر چینی ژو یاهویی تأسیس شده است. این شرکت، استارتاپ تجارت الکترونیک و پرداخت OPay را با تمرکز بر آفریقا توسعه داده است.

یائو همچنین به رشد شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند چینی مانند شیائومی، Oppo و Transsion – شرکتی که پشت گوشی‌های پرفروش  Tecno ، Itel و Infinix قرار دارد – و سایت تجارت الکترونیک Kilimall و همچنین اپلیکیشن‌های وام‌دهی دیجیتال و پلتفرم‌های پرداخت فرامرزی متعلق به چینی‌ها اشاره کرد.

وی افزود وسعت آفریقا – که ۶۰ درصد جمعیت آن زیر ۲۵ سال هستند – بزرگترین انگیزه برای سرمایه‌گذاران است. این ۶۰ درصد، افرادی هستند که در دوران دیجیتال متولد شده‌اند. نسلی که نمی‌داند شبکه ۲G چیست، زیرا در دوران ۴G یا ۵G متولد شده. بدیهی است که این بازار، نه تنها برای سرمایه‌گذاران چینی که برای هر سرمایه‌گذاری بسیار جذاب است.

شرکت MFS آفریقا، ارائه‌دهنده خدمات زیرساخت پرداخت و یکی از شرکت‌های‌ بزرگ فین‌تک است که توجه چین را به خود جلب کرده است. شرکت LUN Partners Group در مرحله دوم تامین مالی ۴٫۵ میلیون دلاری این شرکت به عنوان سرمایه‌گذار اصلی عمل کرد و مدیر سرمایه گذاری جهانی مستقر در چین نیز در سایر فعالیت‌های مالی افزایش سرمایه این شرکت، مشارکت کرده است.

«داری اوکوجائو» بنیانگذار و مدیر اجرایی MFS Africa، گفته است که این شرکت برای فین‌تک‌ها امکان انتقال پول در داخل آفریقا، از آفریقا یا به آفریقا را فراهم می‌کند. در حال حاضر، این شرکت ۴۰ کشور در آفریقا را به شبکه‌های پرداخت مختلف و ۴۰ کشور دیگر خارج از آفریقا متصل کرده است.

وی در یک مصاحبه در حاشیه برگزاری فروم کیگالی، اعلام کرد که یک جوینت ونچر با شرکت LUN به نام شرکت MFS آفریقا-آسیا، بر روی پرداخت‌های بین آفریقا و چین تمرکز دارد.

اوکوجائو گفت در حال حاضر این شرکت از مشتریان آنلاین در چین – عمدتاً وب سایت‌ها یا مشاغل آنلاینی که در آفریقا مشتریانی دارند- پشتیبانی می‌کند. وی اضافه کرد: «ما به صاحبان آن کسب و کارها، کمک می‌کنیم تا پرداخت‌ها را جمع‌آوری کنند. همچنین این شرکت به واردکنندگان و صادرکنندگان آفلاین کمک می‌کنیم تا پرداخت یا دریافت کنند.

فروم مذکور به همت موسسه Elevandi که توسط مقامات مالی سنگاپور برای توسعه فین‌تک تاسیس شده و مرکز مالی بین‌المللی کیگالی، تسهیل کننده سرمایه‌گذاری جهانی و معاملات فرامرزی در آفریقا برگزار شد.Dare Okoudjou، مدیرعامل MFS آفریقا، گفت: “فکر می‌کنم می‌توانیم از مسیر تحول چین در بسیاری از زمینه‌ها درس بگیریم”.

اوکوجائو افزود کشورهای آفریقایی می‌توانند از بخش فین‌تک چین و تحولات آن در دو سه دهه گذشته چیزهای زیادی بیاموزند.

«اگر به دنبال تغییر و تحولات سریع باشید، از کدام کشور الهام می‌گیرید؟ به ایالات متحده نگاه کنید، آیا چشم انداز این کشور در ۳۰ سال گذشته اساساً تغییری کرده است؟ اگر در خیابان‌های شیکاگو، سانفرانسیسکو یا نیویورک قدم بزنید، آیا نسبت به ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته تغییر عمده‌ای مشهود است؟ احتمالا نه” اما در شهری مانند شانگهای چین، طی ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته تغییراتی اساسی اتفاق افتاده که قابل مشاهده است.

برخی از فین‌تک‌های چینی به حدی بزرگ شدند که توجه نهادهای نظارتی را به خود جلب کردند و به منظور حفاظت از حریم خصوصی و امنیت داده‌های مصرف کنندگان، قوانین دشوارتری بر آنها وضع شده است. سایر فین‌تک‌ها هم به فناوری چینی متکی هستند. از جمله شرکت Centrika  مستقر در کیگالی که برای فعال کردن پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی مربوط به حمل ونقل، راه‌حل‌های دیجیتال ارائه می‌کند.

مدیر اجرایی آن «یوون گیلبرت نیشیمو»، گفت Centrika با UnionPay برای تسهیل پرداخت‌ها همکاری کرده است: “مشتریان ما با شرکت‌های چینی مختلف تجارت می‌کنند و به چین پول واریز می‌کنند یا بازرگانان ما به چین می‌روند.”

وی افزود بیشتر دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده آنها از جمله کارت‌ها و دستگاه‌های چاپ کارت از چین وارد می‌شود.

سرمایه‌گذاری در فناوری و فین‌تک آفریقا راه درازی در پیش دارد تا به میلیاردها دلاری برسد که دولت چین و شرکت‌های چندملیتی آن در صنایعی مانند نفت، فلزات و مواد معدنی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. اما شرکت‌هایی مانند Huawei Technologies، بزرگترین ارائه‌دهنده تجهیزات مخابراتی در آفریقا، و Transsion که تلفن‌ها و لوازم خانگی خود را به طور انحصاری در این قاره به فروش می‌رساند، پیشگامان و رهبران حوزه فناوری در آفریقا هستند.

نیشیمو در رواندا گفت اگرچه سرمایه‌گذاران چینی به سمت زیرساخت‌ها و استخراج معادن جذب شده‌اند، “اما طبق مشاهدات ما، شمار قابل توجهی از آنها هم به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری علاقه‌مند شده‌اند.”

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5276

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.