• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9

سامانه هوایی برای هدف‌گیری و نابودی موشک‌های هایپرسونیک

  • کد خبر : 4018
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۵۱
سامانه هوایی برای هدف‌گیری و نابودی موشک‌های هایپرسونیک
مهندسان هوافضای چین با کمک پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی، راهکاری را برای رهگیری و نابودی موشک‌های هایپرسونیک ارائه دادند.

آن‌ها یک سامانه هوایی با قابلیت پرواز با سرعت بیش از ۵ برابر سرعت صوت در مسافت‌های طولانی طراحی کرده‌اند که می‌تواند مسیر حرکت موشک‌های هایپرسونیک را مشخص کرده و آن‌ها را نابود کند.

این سامانه ابتدا با استفاده از ماهواره‌های هشدار سریع و ایستگاه‌های رادار زمینی مسیر یک موشک هایپرسونیک را پیش‌بینی کرده، سپس در حین پرواز سلاحی را برای از بین بردن موشک هایپرسونیک پرتاب می‌کند. وسیله مذکور پس از انجام عملیات و نابودی موشک بازمی‌گردد و برای عملیات بعدی آماده می‌شود.

طرح دانشمندان آمریکایی

الگوریتم‌هایی توسعه‌یافته در طرح دانشمندان آمریکایی، برای رهگیری موشک‌های معمولی و نه موشک‌های هایپرسونیک توسعه داده شده بودند. سلاح شلیک‌شده به سمت موشک‌های هایپرسونیک با این روش ممکن است کنترل خود را از دست داده یا حتی سقوط کند. یکی دیگر از مشکلات آن‌ها ایجاد دستورالعملی بود که بتواند به طور دقیق مسیر موشک مافوق صوت را پیش‌بینی کند، چنین امری به محاسبات بسیار پیچیده‌ای نیاز دارد.

اکنون شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای دانشمندان موسسه مهندسی مکانیک و برق شانگهای (Shanghai Institute of Mechanical and Electrical Engineering) نشان می‌دهد که الگوریتم پیشنهادی آن‌ها به طور قابل توجهی فرآیند محاسبه را برای رایانه‌های پروازی ساده کرده است. اگرچه الگوریتم جدید، مسیر پروازی طولانی‌تری را ترسیم می‌کرد، اما همچنان موفق شد سامانه را تا فاصله ۶.۸ کیلومتری از هدف که فاصله مناسبی برای نابودی آن محسوب می‌شود، هدایت کند.

موشک‌های هایپرسونیک به انواعی از موشک گفته می‌شود که بسیار سریع‌تر از سرعت صوت پرواز می‌کنند، به طوری که سرعت حرکت آن‌ها بین ۵ تا ۲۵ برابر سرعت صوت است. با در نظر گرفتن چنین سرعت‌های بالایی و نیز قابلیت مانور این موشک‌ها، رهگیری آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

موشک‌های هایپرسونیک از فناوری موتورهای اسکرم‌جت (Scramjet) بهره می‌برند. از این نوع موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت استفاده می‌شود و نحوه عملکردشان شباهت زیادی به موتورهای رَم‌جت (Ramjet) دارد که ساده‌ترین نوع موتور جت به شمار می‌روند. در موتورهای رم‌جت، هوای ورودی به آن، به خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خود به خود فشرده می‌شود و در نتیجه نیاز به داشتن فشارنده (کمپرسور) را برطرف می‌کند.

منبع: eurasiantimes

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4018

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.