• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5

سامانه ماهواره‌ای بزرگ چین برای ارائه خدمات اینترنت به سراسر دنیا

  • کد خبر : 4269
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۳۴
سامانه ماهواره‌ای بزرگ چین برای ارائه خدمات اینترنت به سراسر دنیا
چین در حال توسعه سامانه بزرگ ماهواره‌ای با حدود ۱۳ هزار ماهواره است تا از طریق آن به ارائه اینترنت به سراسر جهان بپردازد.

کارشناسان معتقدند چنین برنامه‌ای با هدف رقابت با منظومه‌های بزرگ اینترنت ماهواره‌ای شرکت‌های اسپیس‌ایکس و وان‌وب طرح‌ریزی شده است.

پکن در سال ۲۰۲۱ از پروژه مذکور با نام گووانگ (Guowang) به‌عنوان برنامه ملی چین برای ایجاد زیرساخت‌های جدید در حوزه فضا یاد کرد و به دنبال آن شرکت دولتی گروه شبکه ماهواره‌ای چین (China Satellite Network Group) برای نظارت بر این سامانه ماهواره‌ای انتخاب شد.

البته از آن زمان اخبار چندانی در ارتباط با این پروژه منتشر نشده است. بنابر اظهارات کارشناسان آمریکایی، چین پیش‌تر درخواست‌هایی را برای ایجاد دو منظومه ماهواره‌ای با نام‌های GW-A59 و GW-2 به اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) ارسال کرده است که بر اساس آن‌ها در نظر دارد این دو سامانه را با مجموعا ۱۲۹۹۲ ماهواره در مدار لئو توسعه دهد.

گروه شبکه ماهواره‌ای چین قراردادی را با بخش دولتی شانگهای منعقد کرده است تا ضمن تقویت توسعه فعالیت‌های فضایی تجاری، دو شرکت را به عنوان بخشی از این پروژه در شهر چونگ‌کینگ (Chongqing) تاسیس کند. گووانگ جایگزین دو منظومه ارتباطی قبلی و بسیار کوچک‌تر به نام‌های هانگ‌یان (Hongyan) و هانگویان (Hongyun) می‌شود که آن‌ها را به ترتیب شرکت علوم و فناوری فضایی چین (CASC) و شرکت علوم و صنایع هوافضای این کشور (CASIC) توسعه داده‌اند.

برخی نشانه‌ها نیز حاکی از آن است که شرکت‌های فضایی تجاری نوظهور چین نقش بزرگی در این پروژه خواهند داشت، هم در ساخت ماهواره‌ها و هم در پرتاب آن‌ها. کارشناسان به دلیل فعالیت‌های اخیر شرکت‌های خصوصی در حوزه توسعه اینترنت ماهواره‌ای چنین برداشتی دارند.

درحال‌حاضر اسپیس‌ایکس و وان‌وب به ترتیب بیش از ۳۵۰۰ و ۵۰۰ ماهواره اینترنتی را به مدار زمین فرستاده‌اند. به علاوه، شرکت آمازون برنامه خود را برای توسعه سامانه ماهواره‌ای با حدود ۳ هزار ماهواره به منظور خدمات‌رسانی اینترنتی به سراسر جهان اعلام کرده است.

اکنون با توجه به اینکه روسیه نیز در صدد توسعه منظومه ماهواره‌ای بزرگ خود برای خدمات‌رسانی اینترنتی است، می‌توان رقابت جالب توجهی را در این عرصه میان قدرت‌های فضایی دنیا در آینده نزدیک پیش‌بینی کرد.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.