• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

ساخت راه‌آهن با فناوری ماهواره

  • کد خبر : 4214
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
ساخت راه‌آهن با فناوری ماهواره
چین قصد دارد از سامانه تقویت مبتنی بر ماهواره بیدو (BDSBAS) برای ارائه خدمات موقعیت‌یابی با دقت بالا در بررسی و ساخت راه‌آهن استفاده کند.

بر اساس اعلام شرکت نقشه‌برداری و طراحی خط آهن سیوان (Siyuan)، برای این منظور ۴ ایستگاه رصد ماهواره‌ای و ۱۲ ایستگاه رصد زمینی در امتداد بخش راه‌آهن ووفنگ-انشی (Wufeng-Enshi) در مرکز استان هوبی (Hubei) چین راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته این شرکت، این اولین بار است که BDSBAS در زمینه نقشه‌برداری‌های هوشمند راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران پس از دریافت سیگنال‌های مربوطه از طریق شبکه بی‌سیم یا ارتباط ماهواره‌ای با زمین می‌توانند به صورت در لحظه به خدمات موقعیت‌یابی در سطح سانتی‌متر دسترسی داشته باشند. BDSBAS در مقایسه با سامانه تقویت زمینی بیدو (BDGBAS) در ساخت شبکه و موقعیت‌یابی ثابت در مناطق کوهستانی کارآمدتر است.

چین قصد دارد از سامانه تقویت مبتنی بر ماهواره بیدو (BDSBAS) برای ارائه خدمات موقعیت‌یابی با دقت بالا در بررسی و ساخت راه‌آهن استفاده کند. بر اساس اعلام شرکت نقشه‌برداری و طراحی خط آهن سیوان (Siyuan)، برای این منظور ۴ ایستگاه رصد ماهواره‌ای و ۱۲ ایستگاه رصد زمینی در امتداد بخش راه‌آهن ووفنگ-انشی (Wufeng-Enshi) در مرکز استان هوبی (Hubei) چین راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته این شرکت، این اولین بار است که BDSBAS در زمینه نقشه‌برداری‌های هوشمند راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران پس از دریافت سیگنال‌های مربوطه از طریق شبکه بی‌سیم یا ارتباط ماهواره‌ای با زمین می‌توانند به صورت در لحظه به خدمات موقعیت‌یابی در سطح سانتی‌متر دسترسی داشته باشند. BDSBAS در مقایسه با سامانه تقویت زمینی بیدو (BDGBAS) در ساخت شبکه و موقعیت‌یابی ثابت در مناطق کوهستانی کارآمدتر است.

این سامانه به اپراتورها امکان می‌دهد تا موقعیت دقیق کارگران تعمیر و نگهداری را از طریق ترمینال‌های همراهشان، در امتداد راه‌آهن به دست آورند و آن‌ها را از طریق دستورات صوتی و تصویری راهنمایی کنند. به گفته اپراتورها در صورت خروج کارگران از منطقه امن، با بهره‌گیری از سامانه مورد بحث، زنگ هشدار به صدا در می‌آید.

سامانه جدید، فناوری موقعیت‌یابی با دقت بالا، فناوری حصار الکترونیکی مبتنی بر GIS، ترمینال ناوبری قطار، اینترنت اشیا و سایر ویژگی‌های پیشرفته را با یکدیگر ادغام نموده و از ایستگاه‌های قطار، لوکوموتیوها و کارگران محافظت می‌کند. تا به امروز، سامانه جدید در بیش از ۶۰۰ ایستگاه قطار نصب شده است که بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر از خطوط راه‌آهن را پوشش می‌دهد. تعداد ترمینال‌های در حال استفاده نیز بالغ بر ۱۵ هزار مورد عنوان شده است.

برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ با پرتاب اولین ماهواره مدار ژئوی این پروژه آغاز شد. هدف دولت چین از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد. شایان ذکر است ماهواره‌های منظومه بیدو در مدارهای ژئو و مئو قرار دارند.

منبع: gpsdaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4214

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.