• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

رکورد برداشت بادام زمینی با تکنیک‌های جدید کاشت

  • کد خبر : 5747
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
رکورد برداشت بادام زمینی با تکنیک‌های جدید کاشت
کاشت یک بذر بادام زمینی در هر چاله به جای دو بذر باعث افزایش چشمگیر تولید در مزرعه آزمایشی شده است.

بر اساس گزارش محققان آکادمی علوم کشاورزی شاندونگ، عملکرد ۱۲۹۸۰ کیلوگرمی (۲۸۶۰۰ پوند) در هکتار برای محققان آکادمی علوم کشاورزی شاندونگ که بیش از دو دهه برای افزایش عملکرد بادام زمینی تلاش کرده‌اند، پیشرفتی شگرف می‌باشد.

مدیر فناوری محصولات اقتصادی در مرکز ملی توسعه فناوری کشاورزی و خدمات، در این باره گفت: عملکرد مزرعه ۱۰ هکتاری به این روش ۳٫۴ برابر میانگین محصول ملی معادل ۳۷۸۰ کیلوگرم در هکتار بود.

در میان نوآوری‌های خود، محققان آکادمی علوم کشاورزی شاندونگ روش “کاشت دقیق تک دانه” را راه اندازی کردند که شامل کاشت یک دانه بادام زمینی در هر چاله به جای دو دانه است.

به گفته دپارتمان علم و فناوری شاندونگ، روش «دو دانه» در چین به دلیل مشکلات مربوط به کیفیت بذر، به روش پیش‌فرض تبدیل شده بود، و کشاورزان را به کاشت دو دانه در هر سوراخ سوق داد تا از رشد حداقل یکی اطمینان حاصل کنند.

محقق تیم نوآوری کشت بادام زمینی محققان آکادمی علوم کشاورزی شاندونگ و بوم شناسی فیزیولوژیکی، گفت: کاشت یک دانه در هر چاله و ایجاد حفره‌های بیشتر در نزدیکی یکدیگر می‌تواند «ظرفیت تولید یک گیاه را کاملاً بارور کند و در نتیجه عملکرد بادام زمینی را بهبود بخشد».

در روش تک دانه‌ای بازده فتوسنتزی بیشتر از کاشت دو دانه است که منجر به عملکرد بیشتر می‌شود.

روش کاشت تک دانه توسعه یافته توسط محققان آکادمی علوم کشاورزی شاندونگ نه تنها تعداد بذرهای کاشته شده در هر چاله را کنترل می‌کند، بلکه متکی بر انتخاب بذرهای با کیفیت بالا و آماده سازی خاک برای برداشت بهتر است. طبق گفته  محققین، این شامل کنترل کوددهی و مواد مغذی خاک و همچنین جلوگیری از آفات است.

در سال ۲۰۲۱، چین دارای ۴٫۷۵ میلیون هکتار مزرعه بادام زمینی بود که حدود ۱۸٫۲ میلیون تن محصول را تولید کرد.

محققان بیان داشتند که بر اساس خروجی مزارع آزمایشی آنها، با گسترش این محصول به مزارع دیگر در سراسر چین، کل تولید در سراسر کشور می‌تواند به ۶۰ میلیون تن برسد.

احیای کشاورزی در چین شامل توسعه غلات و دانه‌های با کیفیت بالا است که یک جنبه ضروری برای روش‌هایی مانند کاشت یک دانه بادام زمینی است. تولید بادام زمینی در چین بطوری است که به اقتصاد ملی این کشور کمک می‌کند.

بادام زمینی اغلب برای تهیه روغن بادام زمینی استفاده می‌شود که یک ماده محبوب در غذاهای چینی، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی است. اگرچه چین تا حد زیادی بزرگترین تولیدکننده جهان است، اما مصرف سرانه بادام زمینی در چین با مصرف ایالات متحده قابل مقایسه است.

بادام زمینی در هفت منطقه چین بر اساس منطقه بندی اکولوژیکی کشت می‌شود، از شمال سرد تا منطقه مرطوب چین جنوبی، و از شرق تا منطقه غربی.

تولید بادام زمینی در چین از سال ۱۹۶۱ شاهد رشد خارق‌العاده‌ای بوده است.

بر اساس آمار فائو در سال ۲۰۱۳، تولید بادام زمینی در چین با عملکرد ۱۷٫۰۲ میلیون تن در صدر فهرست جهانی قرار گرفت که سهم جهانی ۳۷٫۳ درصد را به خود اختصاص داد. این کشور با ۴٫۶۵۲ میلیون هکتار در رتبه دوم در جهان است، اما با بالاترین میزان عملکرد معادل ۳،۶۵۹ کیلوگرم در هکتار قرار دارد..

در مقایسه با این رقم، هند با مساحت ۵٫۲۵ میلیون هکتار در رتبه اول جهان قرار دارد و از نظر تولید بسیار عقب‌تر از چین بوده و به دلیل نرخ پایین عملکرد ۱۸۰۴ کیلوگرم در هکتار، با تنها ۹٫۴۷۲ میلیون تن برداشت در جایگاه ۳۱ قرار دارد.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5747

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.