SU7 که مخفف Speed Ultra است، بدون هیچ رانندهای در مرکز همایش ملی چین در پکن به روی صحنه رفت و به ارائه و سخنرانی مدیر عامل شرکت در مقابل هزاران نفر پایان داد.
از ویژگیهای این خودرو برد ۸۰۰ کیلومتری (۵۰۰ مایل) با یک بار شارژ، رنگهای منحصربهفرد و حداکثر سرعت ۲۶۵ کیلومتر در ساعت است. این سدان پنج نفره بسته به اینکه دارای پیکربندی تک موتوره یا دو موتوره باشد، از باتریهای شرکت Contemporary Amperex Technology Ltd و بیوایدی که پیشروان بازار چین هستند، نیرو میگیرد.
از زمانی که شیائومی برای اولین بار برنامههای الکتریکی خود را در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد، چشم انداز نظارتی و رقابت در چین – بزرگترین بازار خودروی جهان – به طور قابل توجهی تغییر کرده است.
پکن مجوزهای تولید را به تازه واردان بازار محدود کرده، به این معنی که شیائومی باید با گروه خودروسازی دولتی پکن برای تولید خودروهای برقی خود شریک شود. یارانههای دولتی که ۶۰ هزار یوان (۸,۴۴۰ دلار) را برای خرید خودروهای برقی به مصرف کنندگان بازپرداخت میکرد در سال ۲۰۲۲ پایان یافت. SU7 همچنین در بازاری که صدها مدل از دهها برند حضور دارد برای جلب توجه رقابت میکند.
شیائومی پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد SU7 از نظر عملکرد با تایکان توربو پورشه و از نظر ویژگیهای فنی با مدل S تسلا رقابت کند. قیمت مدل S از ۶۹۸۹۰۰ یوان و تایکان از ۸۹۸۰۰۰ یوان شروع میشود که بسیار بالاتر از قیمت متوسط ۲۰۰ یوان تا ۳۰۰ هزار یوان است که بسیاری انتظار دارند SU7 در آن محدوده قیمت گذاری شود. شیائومی هنوز نگفته است که SU7 چقدر قیمت دارد اما خودروهایی با مشخصات مشابه اغلب ۴۰۰ هزار یوان یا بیشتر قیمت دارند.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین، تسلا از زمان بازسازی آن در سال جاری، کمتر از ۲۰۰ خودروی مدل S را در چین فروخته است، در حالی که پورشه حدود ۳۶۰۰ خودروی برقی خانواده تایکان را در سال ۲۰۲۳ در این کشور تحویل داده است.
SU7 قرار است سال آینده به فروش برسد و میتواند از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۲٫۷۸ ثانیه برسد. این خودرو با موتوری عرضه میشود که ۲۱ هزار دور در دقیقه دارد و بالاتر از مدل S و تایکان توربو است.
شیائومی که زمانی بهعنوان تولیدکننده گوشیهای هوشمند ارزان شناخته میشد، در حال مبارزه برای حفظ رشد در بازار جهانی اشباعشده است. قبل از سه ماهه سپتامبر، این شرکت از سال ۲۰۲۱ در هر دوره سه ماهه کاهش فروش را ثبت کرده بود. اکنون، این شرکت به دنبال آن است که نه تنها سایر سازندگان خودروهای برقی، بلکه شرکتهای جدیدتر مانند هوآوی را در عرصهای که در آن عملکرد کمی نشان داده است، به چالش بکشد.
منبع: bloomberg