• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

روش جدید دانشمندان برای افزایش قابل توجه قدرت تسلیحات هایپرسونیک

  • کد خبر : 4819
  • ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
روش جدید دانشمندان برای افزایش قابل توجه قدرت تسلیحات هایپرسونیک
دانشمندان از روشی نوین برای افزایش قابل توجه قدرت تسلیحات هایپرسونیک رونمایی کرد‌ه‌اند که در آن نیروی الکتریکی جهت تامین انرژی این نوع تسلیحات تولید و استفاده می‌شود.

محققان چینی در آزمایش خود توانستند انرژی به‌وجودآمده از انفجاری کنترل‌شده در داخل یک تونل شوک را با تبدیل گاز داغ به پلاسمایی مملو از یون‌ها به جریان الکتریکی بدل کنند. تونل شوک به نوعی تونل باد می‌گویند که به طور خاص برای شبیه‌سازی جریان‌های با سرعت بالا و شرایط پرواز در سرعت‌های بالاتر از سرعت صوت طراحی شده است.

در این پژوهش، دانشمندان از امواج شوک (یا امواج ضربه‌ای) برای شتاب دادن به گاز آرگون فشرده استفاده کردند تا سرعت آن را به بیش از ۱۴ برابر سرعت صوت برسانند، سپس پلاسمای یون‌ها توسط مولدهای مگنتوهیدرودینامیک (MHD) هدایت شد. موج شوک زمانی ایجاد می‌شود که امواج در یک محیط سیال با سرعتی بالاتر از سرعت صوت حرکت کنند. مولد مگنتوهیدرودینامیک نیز ابزاری است که از طریق برهمکنش سیال، عموما گاز یونیزه یا پلاسما، و یک میدان مغناطیسی، الکتریسیته تولید می‌کند.

آن‌ها در این فرآیند با استفاده از تنها ۰.۲۶ گالن گاز، ۲۱۲ کیلووات جریان الکتریکی تولید کردند. بنابر اظهارات دانشمندان، این مولد دارای ظرفیت و بازدهی بسیار خوبی است که نیاز به قطعات تجهیزات رایج مولدها را از بین می‌برد و در نتیجه موجب بالا رفتن کارآیی و سهولت استفاده در تسلیحات هایپرسونیک می‌شود.

البته توسعه چنین سامانه‌ای با چالش‌هایی نیز مواجه است که می‌بایست برای استفاده در مقیاس اصلی تسلیحات هایپرسونیک برطرف شوند. دو چالش مهم در این راستا به‌کارگیری ابزاری برای ایجاد انفجار و نیز یافتن راهکاری به منظور تامین گاز در زمان حرکت وسیله نقلیه و تدام تولید نیرو هستند. گفتنی است این پژوهش در مجله مکانیک تئوری و کاربردی (Journal of Theoretical and Applied Mechanics) چین انتشار یافته است.

منبع: bloggingbigblue

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4819

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.