• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

رقیب چینی استارلینک به میدان می‌آید

  • کد خبر : 5308
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
رقیب چینی استارلینک به میدان می‌آید
چین اولین ماهواره ارتباطی خود، با پنل خورشیدی انعطاف‌پذیر بسیار نازک را به فضا پرتاب کرد تا ضمن آزمایش فناوری‌های شبکه ماهواره‌ای خود، به جمع رقبای استارلینک اسپیس‌ایکس بپیوندد.

ضخامت پنل خورشیدی این ماهواره با نام لینگشی-۰۳ (Lingxi-03) در حدود ۱ میلی متر یعنی شبیه به کارت اعتباری و تنها ۵ درصد ضخامت یک پنل خورشیدی مرسوم است. لینگشی-۰۳ همچنین اولین ماهواره چین با ساختار اصلی بدنه یکپارچه است.

به گفته سازندگان لینگشی-۰۳، این پنل‌های خورشیدی کوچک و سبک هستند و نگهداری آن‌ها آسان است. آن‌ها انرژی خورشیدی بیشتری را نسبت به پنل‌های خورشیدی مرسوم جذب می‌کنند و به ویژه برای پرتاب‌های ماهواره‌ای در مقیاس بزرگ مناسب هستند.  آرایه خورشیدی وقتی درون یک ماهواره‌بر تا می‌شود، ۵ سانتی متر ضخامت دارد و زمانی که در مدار عملیاتی شود تا طول ۹ متر و عرض ۲.۵ متر گسترش می‌یابد.

به گفته ژو ژنگ شیان (Zhu Zhengxian)، از استارت‌آپ گلکسی اسپیس (GalaxySpace)، سازنده ماهواره مذکور، این پلتفرم ماهواره‌ای به علت استفاده از فناوری‌های پیشرفته ریخته‌گری، برای تولید انبوه مناسب است.

هو ژائو (Hu Zhao)،‌ فرمانده ارشد ماهواره، می‌گوید: «لینگشی-۰۳ مجهز به یک محموله دیجیتالی است که می‌تواند ده‌ها گیگابایت داده در ثانیه را مدیریت کند و فناوری‌های مربوط به نسل بعدی ارتباطات پهن باند مدار پایین، کنترل حرارتی فعال و آزادسازی لایه‌ای ماهواره‌ها را آزمایش کند.» به گفته وی این ماهواره بسیاری از عملکردهای یک ایستگاه زمینی را ترکیب می‌کند و می‌تواند حجم عظیمی از اطلاعات کاربر را تجزیه و تحلیل کند.

ماهواره لینگشی-۰۳ دارای طراحی قاب باز است؛‌ یعنی تمام ابزارها مستقیما به قسمت بیرونی ماهواره متصل شده‌اند و در معرض محیط خشن فضا قرار دارند. به گفته هو این امر مستلزم حفاظت در برابر تشعشع و کنترل دما برای وسایل الکترونیکی دستگاه است.

گلکسی اسپیس در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین شرکت مختص خدمات اینترنت ماهواره‌ای در چین تاسیس شد. این شرکت بودجه‌ای را جمع‌آوری کرد که ارزش آن را در سپتامبر به ۱/۵۸ میلیارد دلار رساند. در مارس ۲۰۲۲، گلکسی اسپیس ۶ ماهواره ارتباطی را برای یک شبکه آزمایشی به نام منظومه ماهواره‌ای «مینی‌ اسپایدر» به مدار پایین زمین پرتاب کرد و آزمایش‌های موفقیت‌آمیز شبکه ۵G را انجام داد.

به گفته ژو این شرکت تحقیقات در زمینه فناوری‌هایی مانند آنتن‌های آرایه فازی را برای ارتباطات مستقیم ماهواره‌ای به دستگاه تسریع خواهد کرد و با شرکای زنجیره صنعتی برای کمک به پیشبرد ساخت منظومه ماهواره‌ای گووانگ چین (Guowang) همکاری خواهد داشت. چین در اواخر امسال اولین دسته از ماهواره‌های گووانگ خود را پرتاب خواهد کرد. این منظومه ماهواره‌ای در نهایت ۱۳ هزار ماهواره باند پهن خواهد داشت.

با طرح‌های ابرمنظومه‌های ماهواره‌ای چین و شرکت‌های غربی، تعداد کل ماهواره‌ها ممکن است در آینده از ۶۰ هزار بگذرد و مدار پایین زمین را بسیار شلوغ‌تر و خطرناک‌تر کند.

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی

ماهواره مذکور ۱مرداد از مرکز پرتاب ماهواره تای‌وان (Taiyuan Satellite Launch Centre) چین بر فراز ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) پرتاب شد. این پرتاب همچنین شامل سه ماهواره سنجش از دور SkySight AS-01 تا SkySight AS-03 شرکت چینی اسکای سایت تکنالجیز (SkySight Technologies) بود.

پنل خورشیدی انعطاف‌پذیر لینگشی-۰۳

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی یا نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) یک حامل فضایی دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر با طول کلی ۴۱ متر، بیش از ۲۳۰ تن وزن داشته و می‌تواند ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند. همچنین قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر بوده و سوخت آن دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) است.

اولین عملیات این ماهواره‌بر در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت و هر بار پرتاب آن ۳۰ میلیون دلار هزینه در بر دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5308

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.