• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
14

رقابت چین و آمریکا در صنعت تراشه

  • کد خبر : 385
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
رقابت چین و آمریکا در صنعت تراشه
رقابت چین و آمریکا در صنعت تولید تراشه‌ها تشدید شده است. تراشه‌ها در صنایع پیشرفته همچون هوش مصنوعی، دیتاسنترها، تلفن هوشمند و خودروهای خودران و همچنین صنایع نظامی و ابزارهای نوین جنگی، کاربرد دارد.

به همین دلیل، اکنون برای دو کشور چین و آمریکا، سرمایه‌گذاری و پیشرفت در صنعت تراشه و فروش آن، در حکم یک مسئله امنیت ملی است.

حزب کمونیست چین هم در این زمینه یک برنامه ۵ ساله برای توسعه صنعت تراشه در این کشور تدوین کرده است.

صنایع نیمه‌هادی یکی از صنایع نوین جهان محسوب می‌شود و سال گذشته میزان فروش آنها ۴۱۲ میلیارد دلار بود رقمی که در سطح صنایع الکترونیک است که به تراشه‌ها وابسته است و ارزش جهانی آن ۵٫۲ تریلیون دلار عنوان شده است.

در حالی که صنایع نیمه‌هادی فعلاً در انحصار چند کشور دنیا هستند، دولت آمریکا در دوره ترامپ تلاش بسیاری کرد که مانع پیشتازی چین در زمینه تولید تراشه‌ها شود.

آمریکا چین را متهم کرده که می‌خواهد از این صنعت نوین برای اعمال جاسوسی و سرکوب شهروندان استفاده کند در حالی که چین این اتهام آمریکا را رد می‌کند.

در رقابت چین و آمریکا در صنعت تراشه‌ها، کشور تایوان محل نزاع جدیدی محسوب می‌شود، زیرا تایوان ۷۰ درصد تولید تراشه‌ها را در اختیار دارد.

چین که از دیرباز با تایوان مشکل سیاسی دارد و آن را جزئی از خاک خود می‌داند از این که تایوان هم‌اکنون بزرگترین تراشه‌ساز دنیا است، خشمگین است.

از سوی دیگر، آمریکا برای جلوگیری از پیشرفت چین در صنعت تراشه، بر واردات محصولات شرکت‌های چینی محدودیت‌هایی همچون عوارض وضع کرده و از شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی می‌خواهد روابط خود با شرکت‌های چینی را قطع کنند.

برخی تحلیلگران معتقدند واهمه آمریکا از رشد و ترقی چین در صنعت تراشه، به علت کاربرد دوجانبه این صنعت است که علاوه بر صنایع معمولی در صنایع نظامی هم قابلیت استفاده دارند.

اقدام آمریکا در تصویب قانونی برای تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت تراشه‌ها در داخل این کشور، در راستای همین رقابت با چین محسوب می‌شد.

برخی شرکت‌های چینی تولیدکننده تراشه خبر می‌دهند که قراردادهای تجاری آنها با شرکت‌های آمریکایی با مخالفت وزارت خزانه‌داری آمریکا لغو شده است؛

اقدامی که با واکنش رسمی وزارت خارجه چین مواجه شده است. این شرکت‌های چینی می‌گویند حتی آلمان هم در انعقاد قرارداد با آنها سختگیری می‌کند.

چین بزرگترین بازار نیمه‌هادی‌ها در دنیا است و بیش از نصف تراشه‌ها در بازار این کشور به فروش می‌رود؛

بنابراین با وجود فشارهای آمریکا، تقریباً می‌توان گفت که صنعت تراشه‌ها در دنیا بدون چین پیشرفت نخواهد کرد.

مثلاً شرکت آمریکایی کوالکوم در سال ۲۰۱۸ پس از آن که نتوانست مجوز همکاری با چین را اخذ کند، یکی از برنامه‌های بزرگ خود در زمینه تولید نیمه‌هادی‌ها را کنار گذاشت.

دولت چین برای پیشرفت سریع‌تر در صنعت تراشه، برنامه ۵ ساله تدوین کرده و در برابر تهاجمات آمریکا هم قوانین مقابله‌ای تدوین کرده است.

اتحادیه اروپا نیز با تدوین یک بودجه ۳۰ میلیارد یورویی قصد دارد سهم خود از بازار تراشه‌های جهان را از کمتر از ۱۰ درصد فعلی به ۲۰ درصد افزایش دهد.

ژاپنی‌ها هم در حال مذاکره با تایوان هستند تا با همکاری با تایوان، در صنعت تراشه پیشرفت کنند.

کره جنوبی هم برنامه‌هایی برای افزایش تولید داخلی تراشه‌ها در نظر دارد.

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=385

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.