• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

رقابت چین با بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰A

  • کد خبر : 2416
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
رقابت چین با بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰A
هواپیمای C919 چینی، نخستین پرواز آزمایشی خود را در شانگهای به اتمام رساند و آن را می‌توان جانشین بوئینگ 737 و ایرباس 320A در بازار جهانی هواپیما دانست.

شرکت هواپیماسازی تجاری چین آزمون سه ساعته در فرودگاه بین‌المللی پودونگ شانگهای را بر این هواپیما انجام داد. این آزمایش که پیش از تحویل هواپیما به نخستین مشتری بود با موفقیت انجام شد و همه چیز در موقعیت خوبی قرار داشت.

این شرکت، ۲۸ سفارش برای ۸۱۵ فروند C919 داشته است و این آزمایش نشان از عزم مقامات شانگهای برای شروع مجدد فعالیت‌های تجاری خود پس از قرنطینه شهر دارد.

به گفته مدیران شرکت، ۳۰۰۰ کارمند در شرایط بسته و قرنطینه کار می‌کردند و روزانه مجبور به انجام تست کوید ۱۹ بودند و برای اینکه هیچ تماسی با بیرون نداشته باشند، شبانه روز در محل کارخانه زندگی می‌کردند.

شرکت هواپیمایی چاینا ایسترن ایرلاینز در شهر شانگهای در آستانه تحویل پنج فروند از هواپیماهای C919 است که در قرارداد مارس ۲۰۲۱ هر کدام با قیمت ۹۹ میلیون دلار خریداری شده‌اند. سومین شرکت هواپیمایی بزرگ چین قصد دارد از این هواپیمای جدید در مسیرهای داخلی پودونگ به پکن، گوانگژو شنژن و چنگدو، استفاده کند.

چین در میان بازارهای هوانوردی غیرنظامی با سریع‌ترین رشد در جهان قرار دارد و C919 تلاش بلندپروازانه این کشور برای تولید اولین هواپیمای تجاری برای برآورده کردن تقاضای روزافزون خود است.

موفقیت این پروژه از نظر اقتصادی به نفع چین خواهد بود چراکه از وابستگی آن به بوئینگ و ایرباس می‌کاهد و این ظرفیت را ایجاد می‌کند که شرکت هواپیماسازی چین را در زمره صنعت هوایی چند میلیارد دلاری قرار دهد.

شی جین پینگ در گزارش سال ۲۰۱۷ خود به کنگره ملی نوزدهم، بر ساخت C919 تأکید داشت و از آن به عنوان مدل جدید توسعه در کنار سایر دستاوردهای علمی این کشور یاد کرد. ساخت این هواپیما از سال ۲۰۰۸ آغاز شد اما بازه زمانی تحویل نخستین فروند را تا پایان سال ۲۰۲۱ از دست داد.

اگرچه C919 نشان از تلاش چین برای کاهش وابستگی به ایرباس و بوئینگ دارد اما این هواپیما هنوز به شرکت‌های خارجی نظیر جنرال الکتریک و هانیول برای قطعات ضروری خود وابسته است.

با وخیم‌تر شد روابط پکن و واشنگتن، دولت آمریکا قواعد سخت‌گیرانه‌تری بر فروش تولیدات و محصولات هوایی به چین اعمال کرده است. وزارت دفاع ایالات‌متحده در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱، نه شرکت چینی همچون شرکت هواپیماسازی تجاری چین را در فهرست شرکت‌های نظامی کمونیست چین قرار داد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2416

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.