• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
6

رقابت فضایی آمریکا و چین در حال رسیدن به مراحل حساس

  • کد خبر : 3656
  • ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
رقابت فضایی آمریکا و چین در حال رسیدن به مراحل حساس
پنتاگون در آخرین گزارش خود که اخیرا منتشر شده است، ضمن تصریح بر پیشرفت سریع چین در حوزه فضایی عنوان می‌کند سامانه‌های مختلف نظامی و غیرنظامی این کشور در حال تبدیل شدن به سامانه‌های جنگی قابل رقابت با ایالات متحده هستند.

بر اساس این گزارش، نیروهای مسلح چین برای استفاده از ماهواره‌های در حال توسعه خود و ایجاد اختلال در شبکه‌های ماهواره‌ای آمریکا با استفاده از ارسال پارازیت، لیزر و حتی تسلیحات صعود مستقیم آموزش دیده‌اند.

در این گزارش آمده است ارتش آزادی‌بخش خلق (People’s Liberation Army) چین اقداماتی پیچیده و بالقوه آسیب‌رسان در فضای بیرونی زمین را با فناوری‌های فضایی آزمایش کرده است و انتظار می‌رود سلاح‌هایی را در مدار مستقر کند که قادر به از بین بردن ماهواره‌ها حتی مدار ۳۶ هزار کیلومتری زمین باشند.

از همین رو به نظر می‌رسد اولین پایگاه نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) در منطقه هند-آرام (Indo-Pacific) که اخیرا راه‌اندازی شده است، تقریبا به طور کامل بر روی مقابله با گسترش قدرت فضایی چین متمرکز خواهد بود. هند-آرام منطقه‌ای است که آب‌های اقیانوس هند، غرب و مرکز اقیانوس آرام، دریاهای مرتبط میان این دو اقیانوس و در مجموع ناحیه اندونزی را پوشش می‌دهد.

بردلی چنس سالتزمن (Bradley Chance Saltzman)، از مقامات نیروی فضایی ایالات متحده، در مراسم افتتاح این پایگاه درباره پیشرفت‌های فضایی چین گفت: «ما خود را در حال رقابت با دشمن متفکری می‌بینیم که همچنان به توسعه سامانه‌های فضایی برای تقویت نیروهای نظامی خود ادامه می‌دهد.» وی ادامه داد: «فضا میدان نبرد در مبارزه با چین خواهد بود و برای موفقیت، ارتش ایالات متحده می‌بایست اطمینان یابد که شبکه‌های فضایی کاملا با سامانه‌های زمینی، دریایی و هوایی یکپارچه شده‌اند.»

دیوید تامپسون (David Thompson)، از دیگر مقامات نیروی فضایی، نیز در کنفرانسی با اظهار اینکه چین با سرعتی بسیار بالا در حال توسعه قابلیت‌های فضایی خود است، عنوان کرد: «این کشور تنها در پنج سال صدها ماهواره تصویربرداری و ناوبری را در مدار زمین مستقر کرده است.»

وی افزود: «ما باید چین را به عنوان یک رقیب مهم در این زمینه در نظر بگیریم که قابلیت‌های فضایی نزدیکی به ما دارند.» بنا بر سخنان تامپسون با در نظر گرفتن این موضوع، نیروی فضایی باید به منابع و فناوری‌های جدید، آموزش نیروهای آمریکایی و آمادگی هر چه بیشتر ادامه دهد.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3656

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.