• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

رشد چشمگیر اقتصاد صنعت پهپادهای تجاری در چین

  • کد خبر : 6318
  • ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
رشد چشمگیر اقتصاد صنعت پهپادهای تجاری در چین
پهپادهای آینده‌نگر که بسته‌ها و غذای آماده را تحویل می‌دهند، رفت‌وآمدهای کاری با استفاده از تاکسی‌های پرنده، و هلیکوپترهای تفریحی به عنوان یک سرگرمی ممکن است به زودی در چین به واقعیت تبدیل شوند.

در سال‌های اخیر، با تقویت مجموعه‌ای از سیاست‌های حمایتی، بخش اقتصادی چین در حوزه پروازهای با ارتفاع پائین شاهد رشد سریع و افزایش مداوم هم در حوزه صنعت هوایی و هم شرکت‌های کوچک فعال در این زمینه بوده است. این صنایع متمرکز بر وسایل نقلیه هوایی غیرنظامی و بدون سرنشین، از جمله تولید، عملیات پرواز در ارتفاع پایین و خدمات یکپارچه هستند.

فعالیت‌های پرواز در ارتفاع پایین می‌تواند شامل حمل و نقل مسافر، تحویل محموله و سایر وظایف عملیاتی باشد.

در جریان کنفرانس مرکزی کار اقتصادی که اخیراً به پایان رسید، اقتصاد حوزه پروازهایی با ارتفاع کم به عنوان یکی از صنایع نوظهور استراتژیک در زمینه زراعت، همراه با تولید زیستی و هوافضای تجاری شناخته شد.

بر اساس مقاله‌ای که توسط آکادمی بین‌المللی اقتصاد دیجیتال در شنژن منتشر شد، «اقتصاد در حوزه پروازهایی با ارتفاع پایین امری است که به شدت در بین اقتصادهای بزرگ جهانی مورد توجه قرار گرفته است.» بر اساس این مقاله، این نوع از اقتصاد می‌تواند بین ۳ تریلیون یوان (۴۲۲ میلیارد دلار) تا ۵ تریلیون یوان (۷۰۰ میلیارد دلار) به اقتصاد چین تا سال ۲۰۲۵ کمک کند.

هری شوم، دانشمند چینی کامپیوتر و یکی از همکاران خارجی در آکادمی ملی مهندسی ایالات متحده، در این باره گفت: به دلیل فضای محدود در سطح زمین و توسعه روزافزون شهرهای بزرگ، گسترش فضای هوایی اجتناب‌نا‌پذیر است.

او در سمیناری که توسط موسسه هوش مصنوعی و رباتیک شنژن برگزار شد، گفت: چشم انداز آینده اقتصاد حوزه پروازهایی با ارتفاع پایین بسیار گسترده است و بسیار زودتر از صنعت وسایل نقلیه خودران به مقیاس‌ صنعتی تریلیون دلاری خواهد ‌رسید.

علاوه بر این، انتظار می‌رود تعداد هواپیماهای بدون سرنشین در آینده چندین برابر ارقام امروزی شود و فرصت‌های عظیمی را برای صنایع بالادستی و پایین دستی ایجاد کند.

بر اساس گزارش اداره هوانوردی غیرنظامی چین، تا پایان ماه اوت ۲۰۲۳، تعداد هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی ثبت شده در چین از ۱٫۱۱ میلیون فراتر رفته است که نشان دهنده افزایش ۱۶ درصدی نسبت به پایان سال ۲۰۲۲ است. تعداد مجوزهای خلبانی پهپادهای صادر شده نیز به ۱۸۲ هزار مورد رسید، در حالی که تعداد شرکت‌های فعال پهپادی در چین از ۱۷ هزار فراتر رفته است. در همین حال، هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی بیش از ۱۶٫۸ میلیون ساعت پرواز را از ژانویه تا آگوست به ثبت رسانده‌اند.

آکادمی بین‌المللی اقتصاد دیجیتال اعلام کرد که اقتصاد حوزه پروازهای ارتفاع پایین با DNA اقتصاد دیجیتال ذاتی خود، آماده است تا سرمایه‌گذاری کاملی با سود حاصل از توسعه فناوری اطلاعات، دیجیتالی‌سازی و فناوری‌های هوشمند در این زمینه انجام دهد. همچنین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پروازهای ارتفاع کم می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های مؤثر توام با رشد اقتصادی برای کشورها به ارمغان بیاورد.

به عنوان یک شاخص جدید برای توسعه آینده، اقتصاد پروازهای ارتفاع کم دارای چشم اندازهای کاربردی گسترده است، ارزش سرمایه گذاری قابل توجهی را در خود جای داده و بازدهی بالاتری را در پروژه‌های سرمایه گذاری به همراه دارد.

در فوریه ۲۰۲۱، این مفهوم برای اولین بار در برنامه توسعه ملی چین گنجانده شد و به‌زودی آیین نامه موقت مدیریت پروازهای هواپیماهای بدون سرنشین اجرایی می‌شود. در سال جاری هم ۱۶ استان چین، اقتصاد پروازهای کم ارتفاع، هوانوردی عمومی و سایر مفاهیم مرتبط را در گزارش کار دولت محلی خود گنجانده‌اند. از ماه سپتامبر ۲۰۲۳، کنفرانس‌ها، انجمن‌ها و سمینارهای توسعه اقتصادی در پروازهای ارتفاع پایین نیز در استان‌های متعددی از جمله آنهویی، جیانگشی، هاینان و گوانگدونگ برگزار شده است.

چین همچنین به عنوان یک تولید کننده و اپراتور بزرگ هواپیماهای بدون سرنشین مطرح شده و بیش از ۷۰ درصد از فروش جهانی در این صنعت را به خود اختصاص داده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6318

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.