• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

ربات‌های فوق پیشرفته جایگزین انسان در انجام تست‌های کرونا می‌شوند

  • کد خبر : 3172
  • ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۱۹
ربات‌های فوق پیشرفته جایگزین انسان در انجام تست‌های کرونا می‌شوند
شرکت‌ها و دانشگاه‌های بیوتکنولوژی چینی برای توسعه جدیدترین ربات‌ها برای آزمایش کووید-19 به‌عنوان راهی برای کاهش بار کاری کارکنان پزشکی و همچنین افزایش کارآیی و تسهیل احیای سفرهای برون مرزی، تلاش می‌کنند.

این روند همچنین به عنوان یک برنامه پنج ساله (۲۰۲۱-۲۵) برای صنعت رباتیک است که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات رونمایی شده است. این امر مستلزم تلاش‌های بیشتر برای گسترش کاربرد رباتیک در بخش‌های بیشتری از جمله مراقبت‌های بهداشتی است.

به گفته مقامات، دانشگاه Tsinghua و Bioteke Corp، یک شرکت مستقر در Wuxi، استان جیانگ سو، که بر روی تشخیص مولکولی و تشخیص سریع، به ویژه استخراج اسید نوکلئیک تمرکز دارد رباتی را ساخته‌اند که می‌تواند تست COVID-19 را با سرعت و کارایی بی‌سابقه انجام دهد.

سان فوچون، استاد رباتیک در دانشگاه تسینگ‌هوا، و رئیس تحقیق و توسعه این ربات هوشمند گفت: این ربات که شبیه یک دستگاه خودکار است، می‌تواند سواب‌های گلو را جمع‌آوری کند، نمونه‌ها را پردازش کند و نتایج را تنها در ۴۵ دقیقه تولید کند و آن‌ها را آپلود کند، بدون دخالت آزمایشگاه یا هیچ دخالت انسانی.

سان گفت: «این ربات یک دستگاه فوق پیشرفته بوده که برای آزمایش کووید-۱۹ است که آن را از ربات‌هایی که فقط می‌توانند نمونه برداری کنند متمایز می‌کند. این ربات دارای یک واکنش زنجیره‌ای پلیمراز یا دستگاه آزمایش PCR است، می‌تواند نمونه‌هایی از ۹۶۰ نفر را در یک زمان پردازش کند.

سان، که همچنین معاون انجمن چینی هوش مصنوعی صنعتی مستقر در پکن است، گفت: این ربات شامل ماژول‌های مختلفی برای نمونه‌برداری، استخراج، خالص‌سازی، تشخیص و تجزیه و تحلیل نتایج است و همچنین دارای قابلیت‌های مدیریت اطلاعات است.

دستگاه آزمایش PCR این ربات تولید شده توسط Bioteke قبلاً توسط اداره ملی محصولات پزشکی به عنوان یک دستگاه پزشکی داخلی کلاس III تأیید شده است. در چین، دستگاه‌های پزشکی داخلی کلاس III برای تأیید و ثبت توسط تنظیم‌کننده ملی محصولات پزشکی تحت بازبینی دقیق نظارتی قرار می‌گیرند. این ربات هم‌اکنون توسط بالاترین تنظیم کننده محصولات پزشکی برای دریافت مجوز کلاس III در دست بررسی است. سان گفت: ما قصد داریم کل فرآیند را از ۴۵ دقیقه به ۳۰ دقیقه در ربات نسل بعدی که در دست توسعه است و انتظار می‌رود تا چند ماه دیگر رونمایی شود، کوتاه کنیم.

برخی از ربات‌های جمع‌آوری نمونه از بازوهای روباتیک صنعتی که دارای حرکات مکانیکی محدود هستند بهره‌ می‌برند و همین امر تجربه ناخوشایندی را برای کاربران ایجاد کرده است. سان در این باره گفت، اما پنجه رباتیک این دستگاه جدید سفارشی است و از مواد انعطاف پذیرتری تشکیل شده است تا اطمینان حاصل شود که هنگام گرفتن نمونه سواب دهان به آرامی حرکت می‌کند.

این ربات‌ها در بیمارستان‌ها و سازمان‌هایی مانند بیمارستان Tsinghua Changgung پکن و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های Nantong در نانتانگ، استان جیانگ سو، آزمایش می‌شوند که به کاهش بار کارکنان پزشکی کمک می‌کند.

ژو افزود، در شرایطی مانند گرمای شدیدی که اخیراً جنوب چین را تحت تاثیر قرار داده است، ربات‌ها همچنین می‌توانند کارکنان پزشکی را از پوشیدن لباس‌های محافظ سنگین که هنگام جمع‌آوری دستی سواب‌های گلو در سایت‌های آزمایش کووید-۱۹ نیاز دارند، رها کنند.

سانگ شیائوگانگ، مدیر اجرایی و دبیر کل اتحادیه صنعت ربات چین، گفت ربات‌ها در پیشرفت فناوری‌های نوظهور مهم هستند. ربات‌ها به عنوان تجهیزات کلیدی برای صنایع مدرن می‌توانند به توسعه دیجیتالی بیشتر و ارتقاء سیستم‌های هوشمند منجر شوند.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3172

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.