• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

راه اندازی کارخانه BYD چین در مجارستان

  • کد خبر : 6345
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
راه اندازی کارخانه BYD چین در مجارستان
شرکت بی‌وای‌دی (BYD) قصد دارد اولین کارخانه خودروسازی اروپایی خود را در مجارستان بسازد.

این کارخانه در شهر جنوبی سگد، خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی را برای بازار اروپا تولید و هزاران شغل ایجاد خواهد کرد. این سرمایه‌گذاری چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که بروکسل تحقیقاتی را درباره اعطای یارانه‌های دولتی به سازندگان خودروهای برقی چینی آغاز کرد.

تصمیم بی‌وای‌دی در میان رقابت بین کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه اتخاذ شد و به امید پیروزی در سرمایه گذاری و اشتغال همراه است. این اقدام، چشم‌انداز رقیب قدرتمند دیگری را برای خودروسازان داخلی اروپایی، به‌ویژه برای فولکس‌واگن، استلانتیس و رنو افزایش می‌دهد که تاکنون نتوانسته‌اند شرکت تسلا را از موقعیت مسلط خود در تولید خودروهای برقی کنار بگذارند.

این حرکت اولین گام به سمت رقابتی جدی است و بی‌وای‌دی همزمان با افزایش سهم بازار داخلی، حوزه خود را در خارج از کشور را نیز افزایش می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، این کارخانه احتمالا ظرفیت حدود ۲۰۰ هزار  خودرو در سال را خواهد داشت.

نگاه به شرق

مجارستان سال‌هاست با ایجاد پیوندهای سیاسی و تجاری با روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی به سمت شرق سوق داده شده است. نخست‌وزیر آن در پکن با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت‌وگو کرد، با متحدان مجارستان در اتحادیه اروپا و ناتو بر سر جنگ در اوکراین مقابله کرد و اعتراض‌های محلی به آلودگی ناشی از نیروگاه‌های باتری جدید را نادیده گرفت.

تصمیم بی‌وای‌دی به نقش مجارستان به عنوان یک قطب اروپایی پیشرو در صنعت خودروهای برقی می‌افزاید، جایی که امکانات تولید بیشتر به خودروسازان آلمانی از جمله مرسدس بنز، فولکس‌واگن، آئودی و بی ام دبلیو کمک می‌کند تا از عصر موتورهای احتراقی دور شوند. رقابت منطقه‌ای شدید است و صنعت خودرو نیز زیربنای اقتصاد کشورهای همتای اروپای شرقی اسلواکی و جمهوری چک است.

یارانههای دولتی

مجارستان در پنج سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد یورو (۲۲ میلیارد دلار) سرمایه گذاری در زمینه خودروهای برقی دریافت کرده است، از جمله یک کارخانه باتری ۷٫۳ میلیارد یورویی که شرکت فناوری آمپرکس چین در شهر شرقی دبرسن در حال ساخت آن است. بی‌وای‌دی در حال حاضر اتوبوس‌های برقی را در شهر کوماروم مجارستان تولید می‌کند.

مجارستان یارانه‌هایی را برای کارخانه بی‌وای‌دی ارائه خواهد کرد، اگرچه تنها پس از دریافت تایید کمیسیون اروپا، این مبلغ را اعلام خواهد کرد و این یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌ها در تاریخ اقتصادی مجارستان خواهد بود.

برندهای چینی مانند بی‌وای‌دی، SAIC Motor و نیو در اروپا در حال گسترش هستند تا کمتر به بازار داخلی خود وابسته شوند، جایی که عرضه بیش از حد و جنگ قیمتی که تسلا در سال گذشته آغاز کرد، بر سود تاثیر می‌گذارد.

اتحادیه اروپا اخیرا تحقیقات ضد یارانه‌ای را در مورد خودروهای برقی چینی آغاز کرد و مدعی شد که حمایت دولتی به پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت‌ها کمک کرده است. این اقدام ممکن است به اقدامات مانند تعرفه‌های بالاتر علیه واردات منجر شود.

بی‌وای‌دی به همراه SAIC مستقر در شانگهای و گروه هلدینگ جیلی در کانون تحقیقات اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. پکن بارها از این اقدام انتقاد کرده و آن را نقض قوانین سازمان تجارت جهانی خوانده است.

اروپا بزرگترین منطقه صادرات خودروهای برقی برای چین است که تا نوامبر امسال بیش از ۶۰۰ هزار خودرو دریافت کرده است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6345

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.