• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای چین در مدار بالا که استارلینک را به چالش می‌کشد

  • کد خبر : 6213
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
راه اندازی اینترنت ماهواره‌ای چین در مدار بالا که استارلینک را به چالش می‌کشد
چین اعلام کرد راه اندازی اولیه نخستین شبکه ارتباطی ماهواره‌ای در مدار بالا را تکمیل کرده و انتظار می‌رود خدمات اینترنت ماهواره‌ای پرسرعت را در داخل مرزهای خود و در چندین کشور طرح کمربند و جاده ارائه دهد.

به گفته کارشناسان، این پروژه چینی می‌تواند جایگزینی برای استارلینگ اسپیس ایکس باشد.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، شرکت مادر اپراتور ماهواره‌ای، اعلام کرد این شبکه، خدمات اینترنتی را برای صنایع مختلف از هوانوردی و ناوبری گرفته تا خدمات اضطراری و انرژی ارائه خواهد کرد.

شبکه شامل ماهواره‌های پرتوان چاینا ست ۱۶، ۱۹ و ۲۶ است. این ماهواره‌ها چین و همچنین بخش‌هایی از روسیه، آسیای جنوب شرقی، مغولستان، هند و اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام را پوشش می‌دهند. استراتژی پکن برای تقویت زیرساخت‌ها و اتصال در سراسر آسیا، آفریقا و اروپا ذیل ابتکار کمربند و جاده است.

مجموع ظرفیت ماهواره‌های پرتوان چین تا سال ۲۰۲۵ از ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه فراتر خواهد رفت.

چین اولین کشوری بود که گوشی‌های هوشمند با ویژگی‌های تماس ماهواره‌ای را در تابستان امسال ارائه کرد، در آن زمان، غول فناوری هواوی یک تلفن ۵G متصل به ماهواره‌های مشابه مدار بالا در فاصله ۳۶ هزار کیلومتری (۲۲۳۶۹ مایلی) را رونمایی کرد.

ماهواره‌های مدار بالا به دلیل فاصله زیاد از زمین، در موقعیت نسبتاً ثابتی نسبت به دستگاهی که به آنها متصل می‌شود، دارند، بنابراین هر کدام منطقه بسیار وسیع‌تری را نسبت به ماهواره های مدار پایین پوشش می‌دهند.

ماهواره‌های مدار بالا، به ماهواره‌های بسیار کمتری برای پوشش نیاز دارند و هنگامی که یک دستگاه متصل بین ماهواره‌ها سوئیچ می‌شود، مشکلی وجود نمی آید و پایداری بالاتری ارائه می‌دهد.

شبکه استارلیک شرکت هوافضای آمریکایی اسپیس ایکس برای ارائه خدمات ماهواره‌ای اینترنتی پرسرعت و کم هزینه توسعه یافته و اکنون بیش از ۵ هزار ماهواره در مدار پایین زمین در فاصله ۵۵۰ کیلومتری دارد.

ماهواره‌های مدار پایین به دلیل از دست دادن سیگنال کمتر در فاصله کوتاه‌تر، از مزیت سرعت‌های ارتباطی بالاتر و تأخیر انتقال کم برخوردار هستند و برای مواردی مانند ویدیوهای HD آنلاین و مبادلات مالی موقعیت بهتری دارند.

سیستم مدار پایین همچنین دارای یک شبکه انعطاف‌پذیرتر است که به یک ماهواره وابسته نیست و در صورت خرابی می‌تواند به کار خود ادامه دهد. اما اگر یک ماهواره در مدار بالا سقوط کند، کل شبکه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

هزینه یک ماهواره در مدار پایین بسیار کمتر است، به خصوص که اسپیس ایکس می‌تواند از تولید انبوه ماهواره برای افزودن به صورت فلکی استارلینک استفاده کند.

با این حال، هماهنگی ماهواره‌های مدار بالا و پایین یک روند کلی جهانی در آینده خواهد بود و از ماهواره‌های مدار بالا برای پوشش پایه و مدار پایین برای ارتقای منطقه‌ای یا عملیاتی استفاده خواهد شد.

سیستم ماهواره‌ای مدار بالا چین نسبتاً بالغ‌تر است و ماهواره‌های مدارهای پایین هنوز در حال توسعه هستند و مطمئناً در آینده پیشرفته‌تر خواهند شد.

چین برای استقرار فناوری ۶G و رقابت با ماهواره‌های استارلینک در استفاده از فضا، باید در شبکه‌های ماهواره‌ای مدار پایین سرمایه‌گذاری کند.

عملیات و مدیریت یک سیستم ماهواره‌ای بسیار پیچیده است.

این شبکه ماهواره‌ای مدار بالا نه تنها ارتباطات مردم چین را در کشورهای کمربند و جاده تسهیل می‌کند، بلکه تجربه نگهداری و راه‌اندازی یک سیستم ماهواره‌ای را نیز فراهم می‌کند که برای توسعه آینده اینترنت ماهواره‌ای چین اهمیت دارد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6213

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.