• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

راه اندازی استارت‌آپ جدید چینی برای حضور در رقابت هوش مصنوعی

  • کد خبر : 5263
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۴
راه اندازی استارت‌آپ جدید چینی برای حضور در رقابت هوش مصنوعی
لی کی فو، سرمایه‌گذار برجسته و رئیس سابق گوگل چین، استارت‌آپ جدید هوش مصنوعی (AI) خود را رونمایی کرد که هدف آن ساخت مدل زبان بزرگ (LLM) است، چراکه شرکت‌های چینی برای رسیدن به همتایان آمریکایی خود از جمله سازنده ChatGPT OpenAI رقابت می‌کنند.

استارت آپ جدید که لینگ یی ونگ وو ( Lingyi Wanwu) نام دارد و در پکن مستقر است، ده‌ها عضو اصلی شامل مدیران سابق شرکت‌های فناوری بزرگ مانند علی بابا، بیدو و شرکت Didi Chuxing را گرد هم آورده است.

چین تا ماه می دست کم ۷۹، LLM با بیش از یک میلیارد پارامتر داشت و این تعداد همچنان در حال افزایش است زیرا سرمایه گذاران و کارآفرینان در پی استفاده از بازار چین هستند، بازاری که احتمالاً برای ChatGPT و Bard Google بسته خواهد بود.

این شور و هیجان سرمایه گذاری قبلاً بحث‌هایی را در مورد اینکه آیا چین پول زیادی برای LLM ها هزینه کرده را دامن زده است، چراکه توسعه آنها تا حدی گران است و این فرآیند به تراشه‌های پیشرفته زیادی نیاز دارد.

اما لی کی فو بر این نظر است که LLM یک “فرصت تاریخی” است که چین نباید آن را از دست بدهد.

به گفته این شرکت، اگر چین همچنان به مدل‌های منبع باز ساخته شده توسط شرکت‌های خارجی متکی باشد، با خطراتی مانند هزینه‌های بالا و دسترسی محدود مواجه خواهد شد. چین تنها با توسعه LLM های خود می‌تواند مزیت رقابتی در زمینه هوش مصنوعی به دست آورد.

این استارت آپ در طی سه ماه، آزمایش داخلی یک LLM را آغاز کرده که ده‌ها میلیارد پارامتر دارد.

به طور کلی، هر چه یک مدل هوش مصنوعی دارای پارامترهای بیشتری باشد، پیچیده‌تر است. GPT-3 که توسط OpenAI در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر بود، در حالی که آخرین GPT-4 دارای پارامترهای بسیار بیشتری است.

سرمایه‌گذاری جدید لی یکی از برجسته‌ترین تلاش‌های مولد هوش مصنوعی است که توسط مدیران فناوری چینی راه‌اندازی شده است.

وانگ هویون، یکی از بنیانگذاران شرکت تحویل غذای می‌توان (Meituan) اعلام کرده شرکت جدید هوش مصنوعی او سرمایه گذاری ۵۰ میلیون دلاری دریافت کرده است.

در همین حال، علی بابا، تنسنت و بیدو همگی در حال توسعه LLM های خود هستند و غول جستجوی اینترنتی بیدو اخیرا ادعا کرده است که LLM مورد استفاده در Ernie Bot خود در معیارهای کلیدی ChatGPT بهتر عمل کرده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5263

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.