به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این خودروساز مستقر در گوانگژو اعلام کرد مونتاژ شاسیبلندهایG6 و G9 را در کارخانه مگنا استایر در شهر گراتس آغاز کرده است. شپینگ جزئیاتی درباره حجم تولید ارائه نکرد، اما افزود که همکاری با شریک اتریشی در طول زمان عمیقتر خواهد شد.
این شرکت در بیانیهای گفت: «این عرضه یک نقطه عطف در استراتژی جهانیسازی شپینگ محسوب میشود. مدلهای بیشتری از شپینگ در این کارخانه مونتاژ خواهند شد.»
تولید محلی باعث معافیت شپینگ از تعرفههایی میشود که بر واردات خودروهای تمامبرقی ساخت چین در اروپا اعمال شده و همزمان رقابتپذیری آن را در یکی از بازارهای بزرگ خودروی جهان تقویت میکند. در حال حاضر خودروهای تولید چین این شرکت مشمول ۳۰.۷ درصد تعرفه وارداتی اتحادیه اروپا هستند.
شپینگ در ابتدا از زنجیره تأمین مگنا برای تولید خودرو در اتریش استفاده خواهد کرد و در همکاری نزدیک با این تولیدکننده قراردادی، بهتدریج سطح بومیسازی را افزایش خواهد داد.
خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات چینی بیشتری کارخانههای تولیدی خود را در اروپا راهاندازی خواهند کرد تا با تکیه بر فناوری خودروهای برقی خود، در بازار رقابت کنند. آنها باید سهم بیشتری در بازارهای خارجی به دست آورند تا سودآوری خود را بهبود بخشند.
در حال حاضر بیوایدی، بزرگترین خودروساز برقی جهان، و خودروساز دولتی چری تنها شرکتهای چینی هستند که در اروپا کارخانه دارند. بیوایدی یک کارخانه در ترکیه و دیگری در مجارستان دارد، در حالی که چری مالک یک کارخانه در اسپانیا است.
همچنین شرکتCATL، بزرگترین تولیدکننده باتری خودروهای برقی جهان، قصد دارد در پایان سال جاری فعالیت کارخانه ۷.۳ میلیارد یورویی (۸.۶ میلیارد دلاری) خود در «دبرسن» مجارستان را آغاز کند. ظرفیت تولید این کارخانه ۱۰۰ گیگاواتساعت است که برای تأمین انرژی ۲ میلیون خودروی برقی با برد ۵۰۰ کیلومتر کافی خواهد بود.
در فوریه سال ۲۰۲۴، شپینگ با فولکسواگن توافقی برای توسعه مشترک دو خودروی برقی سایز متوسط برای بازار بهشدت رقابتی چین در سال ۲۰۲۶ امضا کرد. این خودروها با نشان فولکسواگن و بر اساس «فعالیتهای مشترک خرید» و اشتراک فناوری طراحی و ساخته خواهند شد. فولکسواگن پس از سرمایهگذاری ۷۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۳ مالک ۵ درصد از سهام شپینگ شد.
به گفته تحلیلگران، خودروسازان و تأمینکنندگان قطعات چینی در خط مقدم فناوری و تولید خودروهای برقی قرار دارند، زیرا از حمایت دولت و استقبال مصرفکنندگان از نوآوریهای جدید برخوردارند. طبق دادههای انجمن خودروهای سواری چین، فروش خودروهای تمامبرقی و هیبریدی قابلشارژ در سرزمین اصلی چین در سال ۲۰۲۴ بیش از ۶۰ درصد از کل جهانی را به خود اختصاص داده است.
شپینگ به دلیل فناوری رانندگی خودکار خود شناخته میشود، فناوریای که پتانسیل رقابت با نرمافزار رانندگی خودکار کامل تسلا را دارد.
منبع: scmp


