• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

دفتر ملی داده چین ابزاری قدرتمند برای توسعه اقتصاد دیجیتال

  • کد خبر : 4546
  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
دفتر ملی داده چین ابزاری قدرتمند برای توسعه اقتصاد دیجیتال
به گفته تحلیلگران، دفتر ملی داده پیشنهادی چین آژانس جدیدی است که به عنوان بخشی از بازنگری گسترده نهادهای دولتی، زیر نظر شورای دولتی تشکیل شده و انتظار می‌رود به ابزاری قدرتمند برای پکن به منظور ارتقای توسعه اقتصاد دیجیتال این کشور تبدیل شود.

این دفتر که زیر نظر کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC)، عالی ترین مقام برنامه ریزی اقتصادی چین خواهد بود، مسئولیت هماهنگی و ترویج ایجاد زیرساخت داده، هماهنگی یکپارچه سازی، اشتراک گذاری، توسعه و استفاده از منابع داده در سراسر کشور را برعهده خواهد داشت.

این بدان معانست که این دفتر مسئولیت‌های بسیاری را از کمیسیون مرکزی امور فضای مجازی به عهده خواهد گرفت. همچنین مسئولیت تنظیم اقتصاد دیجیتال چین و اجرای استراتژی کلان داده ملی که زیر نظر NDRC بود، را برعهده خواهد گرفت.

الکس رابرتز، مشاور فناوری، رسانه و ارتباطات در شانگهای می‌گوید: داده‌ها برای تجارت امروزه حیاتی است و بخش‌ها به هم نزدیک شده‌اند. وجود یک تنظیم کننده که بر جنبه‌های کلیدی حاکمیت داده نظارت کند می‌تواند برای کسب و کارها -داخلی و خارجی – مزایایی به همراه داشته باشد.

دفتر جدید نشان‌دهنده آخرین تلاش پکن برای تقویت اقتصاد دیجیتال کشور و افزایش رقابت‌پذیری بین‌المللی، پس از ارائه یک رویکرد هشت جانبه در اکتبر گذشته توسط NDRC برای تقویت این بخش است. این رویکرد شامل تجمیع منابع برای پیگیری پیشرفت‌ها در فناوری‌های اصلی، افزایش ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال، افزایش نوآوری‌های دیجیتال و ایجاد یک خوشه صنعتی پیشرفته است.

ایجاد دفتر ملی داده همچنین منعکس کننده طرح پکن برای حفظ کنترل بر اطلاعات خاص و استفاده از چنین داده‌هایی برای ابتکارات توسعه تحت رهبری دولت است. به گفته لی ژی، رئیس مرکز تحقیقاتی در موسسه مشاوره بازار آنالیزیس مستقر در پکن، انتظار می‌رود این دفتر به یک ضمانت سازمانی مهم برای توسعه اقتصاد دیجیتال چین تبدیل شود و به استخراج و آزادسازی ارزش منابع عظیم داده‌‌های کشور کمک کند.

در حال حاضر، بسیاری از دولت‌های محلی چین به دنبال ایجاد دفترهای کلان داده‌ به منظور مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌های مناطق خود هستند. یک دفتر کلان داده شهری معمولا می‌تواتد اطلاعات مربوط به عملکردهای مختلف مانند امنیت عمومی، مالیات، ترافیک و مسائل مربوط به صنعت و تجارت را جمع آوری کند.

چندی پیش پکن طرحی را برای ساخت سیستم‌های پایه به منظور استفاده بهتر از منابع داده منتشر کرد که شامل ۲۰ اقدام اعم از ایجاد یک سیستم دارایی، یک سیستم گردش و تجارت، یک سیستم توزیع درآمد و یک سیستم حکمرانی است.

در حالی که جزئیات مربوط به دفتر جدید مانند اندازه، بودجه و مقاماتی که آن را اداره خواهند کرد نامشخص است، آژانس جدید بخش عمده‌ای از طرح‌های تجدید ساختار گسترده‌تر شورای دولتی را تشکیل می‌دهد که شامل نقشی موثر برای وزرات علوم و فناوری چین به منظور مقابله با سیاست‌های مهار تکنولوژی آمریکا خواهد بود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4546

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.