• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

دست یابی بزرگترین سازنده تراشه چینی به فناوری ۷ نانومتری

  • کد خبر : 2875
  • ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
دست یابی بزرگترین سازنده تراشه چینی به فناوری ۷ نانومتری
یک شرکت تحقیقاتی مستقر در کانادا اعلام کرد شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا (SMIC) سازنده تراشه‌های چین یک پیشرفت کلیدی در این فناوری داشته است که آن را هم‌تراز با غول‌های صنعت قرار می‌دهد.

SMIC استفاده از فرآیند ۷ نانومتری را برای تولید نیمه هادی‌ها آغاز کرده و در واقع به بلوغ تکنولوژیک دست یافته که می‌تواند رقیب سازندگان تراشه پیشرو در جهان، مانند شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) سامسونگ الکترونیک و اینتل باشد.

SMIC، که در لیست سیاه تجاری ایالات متحده قرار دارد و در واردات تجهیزات پیشرفته با محدودیت مواجه است، از اظهار نظر در مورد این یافته‌ها خودداری کرد.

پیشرفت فناوری SMIC از سوی تحلیلگران صنعت مشاهده می‌شود، آنها مشتاق هستند تا دریابند آیا تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده و متحدانش، هدف چین برای دستیابی به خودکفایی در نیمه هادی که نقطه اصلی رقابت بین دو کشور است را تضعیف میکند یا خیر.

تلاش چین برای رسیدن به فناوری تراشه‌ها پس از امضای قانون دو حزبی “تراشه‌ها و علم” توسط کاخ سفید با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری TSMC، سامسونگ، اینتل و سایرین در تولید پیشرفته، از جمله فناوری فرآیند ۷ نانومتری، با چالش‌های بزرگی مواجه شد.

واشنگتن همچنین با دولت هلند مذاکره می‌کند تا هلدینگ ASML این کشور که موقعیت انحصاری در تولید ماشین آلات پیشرفته تولید تراشه دارد را از فروش به چینی‌ها، از جمله SMIC، ممنوع کند.

تنها دو سال طول کشید تا SMIC حتی بدون دسترسی به پیشرفته‌ترین تجهیزات و فناوری‌های غربی به قابلیت ۷ نانومتری دست یابد. در مقایسه، TSMC و سامسونگ به ترتیب سه و پنج سال زمان بردند تا به یک سطح برسند.

آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که SMIC بسیاری از گزینه‌های یکپارچه‌سازی فرآیند که توسط TSMC به کار گرفته شده را پیاده‌سازی کرده است، زیرا شباهت‌های زیادی در فناوری‌های فرآیند، طراحی‌ها و نوآوری‌ها بین ۷ نانومتری SMIC و ۷ نانومتری TSMC وجود دارد.

SMIC در دسامبر ۲۰۲۰ به فهرست تحریمی وزارت بازرگانی ایالات متحده اضافه شد. در آن زمان، این شرکت اعلام داشت تحریم‌ها که مانع از خرید فناوری‌های مبدا ایالات متحده می‌شود، توسعه فناوری زیر ۱۰ نانومتر که در ساخت پردازنده‌های پیشرفته برای گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر استفاده می‌شود را با مشکل روبه رو می‌کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2875

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.