• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

دستیابی چین به فناوری تولید فیبر کربن و شکستن انحصار آن در صنایع دفاعی و هوافضا

  • کد خبر : 5586
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
دستیابی چین به فناوری تولید فیبر کربن و شکستن انحصار آن در صنایع دفاعی و هوافضا
چین فناوری تولید انبوه فیبر کربنی بسیار قوی را توسعه داده است که می‌تواند به رفع انحصارات بین‌المللی برای تامین این مواد در صنایع دفاعی و هوافضا کمک کند.

در همین راستا، شرکت تکنولوژی چانگ‌شنگ در استان هبی شمالی با دانشگاه شنژن همکاری کرده است تا در یک خط تولید با ظرفت ۱۷۰۰ تن در سال، فیبر کربن با کارایی بالا تولید کنند.

فیبر کربن یک ماده استراتژیک مهم با ویژگی‌های مکانیکی عالی و پایداری شیمیایی است و استفاده از آن در صنایع هوافضا، دفاع، حمل و نقل، انرژی‌های نو و صنایع مهندسی دریایی ضروری است.

به عنوان مثال، رزین تقویت‌شده با فیبر کربن (CFRP) به عنوان یک ماده ساختاری اصلی در موشک‌ها، ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی استفاده می‌شود. کشتی‌های جنگی که از CFRP استفاده می‌کنند بسیار قوی هستند، می‌توانند امواج الکترومغناطیسی را جذب کنند، در برابر ضربه مقاومت عالی از خود نشان می‌دهند  و امضای رادار و امضای مغناطیسی پایین‌تری دارند.

به دلیل ممنوعیت‌های ایالات متحده و ژاپن برای صادرات تجهیزات تولیدی، تولید فیبر کربن چین تا حد زیادی متوقف شده بود.

با این وجود، چین بسیاری از موانع صنعت فیبر کربن خود را پشت سر گذاشته و به اندازه‌ای رشد کرده که تا سال ۲۰۲۲، حدود یک سوم تولید جهانی متعلق به این کشور بوده است.

اما تا زمانی که شرکت تکنولوژی چانگ‌شنگ و دانشگاه شنژن به این موفقیت بزرگ دست نیافتنه بودند، چین برای تولید انبوه فیبر کربنی T1000 با کارایی بالا (یکی از قوی‌ترین انواع فیبر کربنی که بر اساس توانایی مقاومت در برابر تنش رتبه‌بندی می‌شود) راهی نداشت.

به گفته یکی از کارکنان این شرکت، تولید فیبر کربن در چین عمدتاً به گونه‌های T300 و T700 محدود شده بود و فیبر کربن T1000 با عملکرد بالا، تنهاقسمت کوچکی از آن را تشکیل می‌داد.

شو جیان دانشمند ارشد شرکت تکنولوژی چانگ‌شنگ ، خاطرنشان کرد که یک کلاف فیبر کربنی T1000 به طول یک متر (۳٫۳ فوت) تنها ۰٫۵ گرم (۰٫۰۱۸ اونس) وزن دارد اما می تواند حدود ۵۰۰ کیلوگرم (۱۱۰۲ پوند) نیرو را تحمل کند.

شو که استاد دانشگاه شنژن است، می‌گوید: «یک کلاف به ضخامت یک انگشت می‌تواند حتی دو هواپیما را بکشد.

تقاضا برای این ماده به دلیل افزایش نصب تجهیزات انرژی هیدروژنی و  انرژی باد افزایش یافته است. مخازن پیشرفته ذخیره‌سازی هیدروژن با فشار بالا اغلب از فیبر کربن ساخته شده‌ و در ساخت پره‌های توربین بادی در دریاها نیز از این ماده سبک وزن و بادوام استفاده می‌شود.

علیرغم رشد تقاضا، کارشناسان صنعت درباره ظرفیت بیش از حد، افزایش گرایش‌های مخالف با جهانی شدن و موانع در تحقیقات فناوری ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته یکی از مدیران شرکت ژونگ‌جیان تکنولوژی که در گزارش خبری شین‌خوا فایننس در ماه ژوئن منتشر شد، چین به دلیل ورود دیرهنگام به این عرصه، فاصله فنی قابل‌توجهی با کشورهای توسعه یافته به ویژه در زمینه تولید محصولات پیشرفته دارد.

تولید انبوه فیبر کربن T1000، به شرکت‌های چینی کمک خواهد کرد تا زنجیره صنعتی خود را گسترش دهند. در سال ۲۰۲۲، چهار شرکت چینی تولیدکننده فیبر کربن از نظر ظرفیت تولید در بین ۱۰ شرکت برتر جهان قرار گرفتند.

به گزارش پیپلز دیلی، یک کمیته تخصصی متشکل از کارشناسان صنایع نفت و صنایع شیمیایی چین خط تولید شرکت تکنولوژی چانگ‌شنگ را تایید کرده‌اند و بیش از ۹۵ درصد فیبر کربن تولید شده، منطبق با استانداردهای کیفی است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5586

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.