• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

دستیابی چین به تسلیحات جدید پنج برابر سریعتر از آمریکا

  • کد خبر : 2624
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
دستیابی چین به تسلیحات جدید پنج برابر سریعتر از آمریکا
یک افسر نیروی هوایی آمریکا درباره دستاوردهای سریع چین در دستیابی به تجهیزات دفاعی هشدار جدی صادر کرد: سرعت دست‌یابی ارتش چین به این تجهیزات "پنج تا شش برابر" بیشتر از ایالات است.

این جدیدترین هشدار یک مقام دفاعی ایالات متحده است که نشان می‌دهد پنتاگون نیاز به بازنگری فوری در زمینه ساخت سلاح‌های جدید دارد و چین به طور فزاینده‌ای به دنبال پیشروی در توسعه انواع فناوری‌های نظامی پیشرفته است و این بخشی از حرکت گسترده‌تر برای تبدیل شدن به یک قدرت استراتژیک برجسته محسوب می‌شود.

این مسئول نظامی آمریکا که در قراردادهای نظامی همچون خرید سیستم‌های تسلیحاتی جدید گرفته تا پشتیبانی لجستیکی و عملیاتی نظارت دارد گفت اگر نتوانیم بفهمیم که چگونه هزینه را کاهش دهیم و سرعت زنجیره تامین دفاعی خود را افزایش دهیم، ضرر خواهیم کرد.

به عقیده او مشکل بزرگی که در پس ناتوانی آمریکا در برابر چین در این زمینه وجود دارد، نحوه خرید نیازهای واقعی ارتش ایالات متحده از نظر تجهیزات دفاعی، لجستیک و پشتیبانی است و چارچوب بودجه‌ای برای تامین این نیازها آهسته و ضعیف است و مشکل بزرگ‌تر نیز سیستم تامین منابع است.

با این حال، مدل فعلی از همان ابتدا کم و بیش تاخیرهایی را داشته است، با روند آهسته برای امضای بودجه برای هر مرحله، از نوشتن یک درخواست رسمی تا تامین هزینه و … این بدان معناست که در هر مرحله از یک برنامه، کسانی که بودجه را کنترل می‌کنند می‌توانند مداخله کنند و جهت و سرعت فرآیند کار را بر اساس نحوه تخصیص بودجه تغییر دهند.

و حتی اگر کنگره از تخصیص مقدار مشخصی از بودجه به یک برنامه جدید خرسند باشد، پنتاگون توانایی جابجایی وجوه را دارد و مانع از تحقق پیشرفت‌های نویدبخش به نفع ادامه سرمایه‌گذاری در برنامه‌های قدیمی می‌شود.

در نهایت، تا زمانی که هیچ اصلاحی صورت نگیرد، روند دستیابی سریع به تجهیزات دفاعی ایالات متحده با شکست مواجه خواهد شد. سیستم کنونی از محیط امنیتی جنگ سرد و مجموعه‌ای از تهدیدها و چالش‌ها بسیار متفاوت است.

در نهایت، ساختار فعلی دستیابی به تجهیزات دفاعی با فناوری‌ها و قابلیت‌های میدانی که چهار سال قبل شناسایی شده‌اند، تنظیم شده است. این بدان معناست که آنها در دنیای پرشتاب امروزی که فناوری‌های جدید به سرعت ظاهر می‌شوند و قدیمی‌ترها را تحت الشعاع قرار می‌دهند، کاربرد محدود یا ضعیفی دارند. این واقعیتی است که چین توانسته آن را بپذیرد، اما سیستم ایالات متحده تاکنون نتوانسته است با آن سازگار شود.

اخیرا در کشورهای غربی کارشناسان درباره پیشرفت‌های فناوری چین و کاربردهای آن در صنایع نظامی بسیار سخن گفته‌اند.

در میان انتقادات و شکایات مختلفی که نسبت به رویکرد ارتش ایالات متحده برای مدرنیزاسیون مطرح شده است، این نکته مهم است که ظاهرا آمریکا در نبرد با چین در حوزه قابلیت‌های سایبری، یادگیری ماشینی، و هوش مصنوعی شکست خورده و به نظر می‌رسد تا ۱۵ الی ۲۰ سال آینده آمریکا پیروز این میدان نخواهد بود و باید با استفاده از نوآوری‌های سریع، هوشمندتر و کارآمدتر از شرایط کنونی عمل کند.

در حال حاضر چین نشان داده است که در تعدادی از فناوری‌های نوظهور پیشتاز است، در حالی که ایالات متحده اغلب در برنامه‌های بسیار گران‌قیمت و آهسته مانند جنگنده‌های رادارگریز F-35 Joint Strike Fighter گرفتار شده است. در عین حال، ایالات متحده هنوز بودجه دفاعی بسیار بیشتری نسبت به چین دارد، اگرچه چین رشد نظامی خود را ادامه میدهد

همه اینها زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شوند که رقابت مداوم بین ایالات متحده و چین می‌تواند در نهایت منجر به نوعی رویارویی نظامی شود. این واقعیت بر برنامه‌ریزی و موضع‌گیری نظامی ایالات متحده بسیار تأثیرگذار بوده است. اما احتمالاً موضوع درگیری‌های احتمالی بین این دو قدرت در نهایت می‌تواند به یک موضوع فرعی تبدیل شود. به هر حال، سرعتی که چین با آن می‌تواند فناوری‌های نظامی جدید را معرفی کند احتمالاً افزایش می‌یابد و پکن جاه‌طلبی‌هایی بسیار بزرگ‌تر از تدارکات نظامی و دستیابی به تجهیزات نظامی در سر دارد.

منبع: thedrive

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2624

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.