• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

درمانی جدید برای بیماران مبتلا به ضربان قلب نامنظم مزمن

  • کد خبر : 5794
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
درمانی جدید برای بیماران مبتلا به ضربان قلب نامنظم مزمن
بیمارستان‌هایی در هنگ کنگ درمان جدیدی را برای بیماران مبتلا به ضربان قلب نامنظم مزمن ارائه می‌دهند.

پزشکان در هنگ کنگ شروع به استفاده از روش جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به ضربان قلب نامنظم مزمن کرده‌اند که برای اولین بار در آسیا استفاده می‌شود. این روش دو قسمتی باید توسط دو متخصص قلب انجام شود. این روش از چند ماه پیش برای ۱۱ بیمار استفاده شده است که اکثر آنها هر دو قسمت درمان را به پایان رسانده‌اند.

متخصصان گفتند که این درمان «موثرتر، سریع‌تر و ایمن‌تر» از روش‌های معمول درمان چنین بیمارانی است، به‌ویژه بیمارانی که دارای شرایط شدید و طولانی‌مدت هستند و همچنین عوارض جانبی کمتری نیز داشته است.

شایع ترین نوع ضربان نامنظم قلب، فیبریلاسیون دهلیزی است، زمانی که سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی باعث می‌شود ضربان قلب از بین برود. تخمین زده می‌شود که حدود ۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر این نوع بیماری قرار دارند که سه چهارم آنها ۶۵ سال و بالاتر هستند.

این می‌تواند به عنوان یک اتفاق گاه به گاه شروع شود، اما بیماران شرایط خود را با گذشت زمان بدتر می‌بینند و به یک وضعیت مزمن تبدیل می‌شود.

ضربان قلب نامنظم یک آریتمی است. آریتمی‌ها شامل اختلالات ضربان قلب یا ریتم قلب است. این شامل ضربان قلب غیر طبیعی سریع (تاکی کاردی)، ضربان قلب آهسته یا کم (برادی کاردی)، یا ضربان قلب نامنظم است. ضربان قلب نامنظم می‌تواند علائمی را ایجاد کند که قلب و ریه‌ها را درگیر می‌کند.

علت نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل در سیستم هدایت الکتریکی قلب است. در بسیاری از موارد، ضربان قلب نامنظم بی ضرر است. با این حال، ضربان قلب نامنظم خاصی وجود دارد که می‌تواند جدی یا حتی تهدید کننده زندگی باشد. آنها می‌توانند از پمپاژ موثر قلب خون کافی به بدن جلوگیری کنند. فقدان جریان خون کافی می‌تواند به اندام‌هایی مانند مغز آسیب برساند.

برخی از افراد با ضربان قلب نامنظم به هیچ وجه علائمی ندارند. برخی دیگر ممکن است فقط علائم مختصر و گاه به گاه داشته باشند. برخی دیگر ممکن است علائم شدید داشته باشند، که می‌تواند منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی شود. خوشبختانه، پزشکان معمولاً می‌توانند آریتمی را با موفقیت درمان کنند.

در صورت عدم درمان، ضربان قلب نامنظم می‌تواند باعث درد قفسه سینه، حمله قلبی، نارسایی قلبی یا سکته شود. برای علائم جدی از جمله درد یا فشار قفسه سینه، دشواری شدید تنفس، که ممکن است همراه با لب‌های آبی باشد، ضربان قلب سریع و اضطراب رخ می‌دهد.

اکثر بیماران در هنگ کنگ وضعیت خود را با داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون کنترل می‌کنند تا خطر سکته مغزی را کاهش دهند.

برخی از آنها تحت یک روش به نام فرسایش قرار می‌گیرند که از امواج رادیویی برای انفجار بافت‌های خاص قلب برای متوقف کردن سیگنال‌های الکتریکی غیر طبیعی استفاده می‌کند. با این حال، این برای کسانی که شرایط جدی‌تری دارند، کمتر موثر است، به طوری که بیماری تا ۴۵ درصد از بیماران پس از پنج سال عود می‌کنند.

متخصصانی که از این روش استفاده کردند بیان داشتند که روش جدید “همگرایی” به دو بخش تقسیم شده است. دو جراح قلب با هم کار می‌کنند و دو نوع عمل را در قسمت‌های خارجی و داخلی قلب انجام می‌دهند.

پزشکان بیان داشتند که این روش پیچیده تلقی نمی‌شود، زیرا شامل جراحی باز قفسه سینه نمی‌شود و بیماران مجبور نیستند به دستگاهی که اکسیژن را به خون پمپاژ می‌کند متصل شوند.

به گفته متخصصان، یک مطالعه بین‌المللی در سال گذشته گزارش داد که ۷۷ درصد از بیش از ۷۰۰ بیمار که تحت این روش قرار گرفتند، علائم خود را در عرض یک سال مشاهده نکردند.

از هر چهار نفر از بیماران هنگ کنگی که امسال تحت درمان قرار گرفتند، سه نفر مرد بودند. میانگین سنی بیماران ۶۴ سال بود و اکثر آنها حدود ۶ سال و نیم با فیبریلاسیون دهلیزی زندگی کردند. ۱۰ نفر از آنها بعد از آن هیچ عارضه‌ای نداشتند. یک بیمار یک بار گزارش داد که ضربان قلب نامنظم داشته است، اما از آن زمان به بعد ریتم طبیعی خود را حفظ کرده است.

درمان آریتمی قلب معمولاً تنها در صورتی مورد نیاز است که ضربان قلب نامنظم باعث علائم قابل توجهی شود یا این بیماری شما را در معرض خطر مشکلات قلبی جدی‌تر قرار دهد. درمان آریتمی قلبی ممکن است شامل داروها، درمان‌هایی مانند مانور واگ، کاردیوورژن، روش‌های کاتتر یا جراحی قلب باشد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5794

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.