• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
5

درخواست چین از نخبگان جوان فناور برای ایفای نقش اصلی در زمینه خودکفایی

  • کد خبر : 5758
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
درخواست چین از نخبگان جوان فناور برای ایفای نقش اصلی در زمینه خودکفایی
با تشدید رقابت چین با ایالات متحده بر سر فناوری، پکن متعهد شده است تا در قالب طرحی برای افزایش خودکفایی در زمینه علم و فناوری، فرصت‌ها و بودجه بیشتری را برای نخبگان جوان این کشور فراهم کند.

شورای دولت به تازگی مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف پرورش و استفاده از نخبگان جوان در زمینه‌های فناورانه معرفی کرده و قول داده است به آنها اجازه دهد در پروژه‌های بزرگ، بازیگر «نقش اصلی» باشند.

این شورا برای جوان‌تر و پویاتر کردن نخبگان حوزه فناوری، دستور داده است که سن حداقل نیمی از رهبران و اعضای اصلی پروژه‌های بزرگ، زیر ۴۰ سال باشد و دولت مرکزی موظف است بودجه‌ای برای انجام  تحقیقات پایه به افراد زیر ۳۵ سال اختصاص دهد.

در بخشنامه منتشر شده در خبرگزاری رسمی شین‌هوآ، آمده است که زندگی حرفه‌ای نخبگان جوان فناور این کشور «بسیار منطبق » با برنامه چین برای تبدیل شدن به یک قدرت مدرن تا اواسط قرن اخیر است و استفاده از نخبگان جوان برای دستیابی کشور به استقلال در علم و فناوری و تقویت رقابت‌پذیری از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

از آنجا که برنامه پنج ساله چین برای سال‌های ۲۰۲۱- ۲۰۲۵بر رشد مبتنی بر نوآوری متمرکز است و از همچنین شدت یافتن جنگ فناوری با ایالات متحده، پکن نخبگان این کشور را محور پیشرفت فناورانه خود می‌داند.

در تفسیر منتشر شده از سیاست‌های جدید وزارت علوم و فناوری، آمده است: «نخبگان جوان فناوری از نظر جسمی قوی هستند، در تفکر فعالند و در به‌روزرسانی دانش از سرعت عمل برخوردارند».

«بعضی‌ از آنها دیدگاهی گسترده و جهانی دارند و قادرند آخرین روندهای فناوری را درک کنند».

با این حال، معمولاً نخبگان جوان با چالش‌هایی از جمله کمبود حمایت‌ها و فرصت‌های مالی در ابتدای کار، وجود سیستم ارزیابی ناکارآمد که ویژگی‌های آن‌ها را به درستی منعکس نمی‌کند، فشارهای سنگین و فزاینده زندگی و اموری غیر از پژوهش دست به گریبان هستند.

آخرین دستورالعمل صادر شده، نویدبخش رفع موانع مربوط به عناوین شغلی و سوابق تحصیلی و  همچنین کاهش محدودیت‌ سنی برای متقاضیان شرکت در پروژه‌های کلیدی تحقیق و توسعه است.

همچنین دولت متعهد شده تا به متخصصان جوان در نهادهای تصمیم‌گیرنده قدرت بیشتری اعطا شود و موکد کرده حداقل یک سوم از تیم متخصص در ارزیابی عملکرد پروژه‌های فناوری، کمتر از۴۵ سال داشته باشند.

این دستورالعمل، فرآیندهای دولتی برای مطالبه هزینه‌ها را ساده‌تر کرده است، نیاز به حضور نخبگان در فعالیت‌های غیرمرتبط با تحقیقات را کاهش داده و به آنها اجازه می دهد ۸۰ درصد از وقت خود را در هفته به تحقیق اختصاص دهند. همچنین متعهد شده از «اقدامات مناسبی استفاده خواهد کرد» تا درآمد جوانان افزایش یابد، چرا که  اعتقاد بر این است که درآمد نخبگان چینی، بسیار کمتر از همتایان غربی آنها است.

بر خلاف اتخاذ برخی از سیاست‌های اخیر، متخصصان علم و فناوری در چین مدت‌هاست که از کارهای اداری مورد نیاز برای پروژه‌های تحت حمایت دولت شکایت دارند.

سیستم ارزیابی نیز عمدتاً بر اساس عناوین، افتخارات و تعداد مقالات منتشر شده بنا شده که کار را برای نخبگان جوان دشوار می کند.

رئیس جمهور شی جین پینگ که از نخبگان به عنوان “نخستین منبع” یاد می‌کند، چنین راهبردی را برای افزایش حضور نخبگان علم و فناوری از طریق بهبود آموزش داخلی و جذب نخبگان چینی خارج از کشور و بازگشت آنها به چین، اتخاذ کرده است.

هزینه های تحقیق و توسعه چین در سال گذشته به رکورد ۳٫۰۹ تریلیون یوان (۴۲۶ میلیارد دلار آمریکا) رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ ۱۰٫۴ درصد افزایش یافته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5758

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.