• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

دانشمندان چینی روش جدیدی برای حفظ باروری زنان ابداع کردند

  • کد خبر : 3795
  • ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۸:۱۷
دانشمندان چینی روش جدیدی برای حفظ باروری زنان ابداع کردند
گروهی از دانشمندان چینی روش جدیدی را برای حفظ فولیکول‌های موش در دمای بسیار پایین ابداع کرده‌اند که در مقایسه با روش‌های معمولی، پس از بهبودی بیش از 30 درصد زنده‌مانی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله  Nature Communications، نتایج یک رویکرد امیدوارکننده برای حفظ باروری در زنان را روشن می‌کند.

برای دختران و زنان پیش از بلوغ که نیاز فوری به درمان سرطان دارند، انجماد فولیکول تقریباً تنها گزینه برای حفظ باروری آنها است. با این حال، عوامل محافظتی مورد استفاده در روش فعلی انجماد فولیکول اغلب به دلیل غلظت بالا و سمیت بالا منجر به اثر ضعیفی در باروری فولیکول‌ها می‌شوند.

محققان دانشگاه علم و فناوری چین (USTC)، روشی برای حفظ انجماد شیشه‌ای فولیکول‌های موش محصور شده در هیدروژل که یک فناوری جدید انجماد است را توسعه دادند.

در نتایج این مقاله آمده است که محققان عوامل سمی بسیار را که در محیط نگهداری فولیکول‌ها هستند را از طریق این روش کاهش داده و غلظت آن را به یک چهارم روش معمول رسانده‌اند و نتایج این دستاورد نشان می‌دهد که زنده ماندن فولیکول‌های موش بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

ژائو گانگ، مدیر تحقیقات در دانشگاه علم و فناوری چین گفت: در تحقیقات بیشتر، تخمک‌های به دست آمده از این فولیکول‌ها در شرایط آزمایشگاهی بارور شدند و پس از انتقال جنین به موش‌های سالم تبدیل شدند. ژائو افزود که پتنت این فناوری ثبت شده است و انتظار می‌رود در سال آینده به صورت بالینی در بیمارستان‌ها تخصصی اعمال شود.

درمان سرطان مثل عمل جراحی، شیمی درمانی، تابش – تشعشع و سایر داروهای سرطان در انسان می‌تواند تاثیر زیادی بر باروری داشته باشد و در نتیجه حفظ باروری می‌تواند امید را به زندگی بیشتر کند. زنانی که قرار است تحت درمان سرطان قرار گیرند گزینه‌های مختلفی برای حفظ باروری دارند. مثلا: انجماد جنین، این روش شامل برداشت تخم‌ها، بارور کردن و انجماد آن‌ها است تا بتوان آنها را در تاریخ بعدی کاشت. تحقیقات نشان می‌دهد که جنین‌ها می‌توانند تا ۹۰ درصد مواقع از فرآیند انجماد و ذوب زنده بمانند. انجماد تخمک (انجماد تخمک)، در این روش، تخم‌های بارور نشده برداشته و منجمد خواهد شد. محافظت در برابر تشعشع، در این روش، سپرهای کوچک سربی روی تخمدان‌ها قرار می‌گیرند تا میزان تابش اشعه‌ای که دریافت می‌کنند کاهش یابد. جابجایی تخمدان (اووفوروپکسی)، در طی این روش، تخمدان‌ها با عمل جراحی در لگن قرار می‌گیرند تا زمانی که پرتو به ناحیه لگن ارسال می‌شود، از میدان تابش خارج شوند. با این حال، به دلیل تشعشعات پراکنده، تخمدان‌ها همیشه محافظت نمی‌شوند.

موارد ذکر شده از روش‌هایی برای بارور نگه داشتن زنانی که تحت درمان‌های شیمی درمانی یا رادیوترابی قرار می‌گیرند، در نتیجه دانشمندان امیدوارند با ابداع روش‌هایی برای بالابردن حفظ باروری در زنان بتوانند علاوه بر بالا بردن ازدیاد نسل باعث شوند که امید به زندگی در این نوع بیماران بالا برود.

منبع: china.org

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3795

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.