• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
9

دانشمندان چینی برای محافظت از فرودگاه‌ها لیزر دفع پرنده می‌سازند

  • کد خبر : 2693
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
دانشمندان چینی برای محافظت از فرودگاه‌ها لیزر دفع پرنده می‌سازند
دانشمندان چینی یک سیستم روباتیک با لیزر برای دفع پرندگان از فرودگاه‌ها ساخته‌اند که به جلوگیری از برخورد خطرناک پرنده و هواپیما کمک می‌کند.

این سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، پرندگان در حال پرواز را به طور خودکار شناسایی می کند و یک پرتو لیزر دردناک اما غیر کشنده را به سمت آنها پرتاب می کند تا از فضای محدود هوایی خارج شوند.

به گفته محققان، پرتو لیزر پرانرژی توسط یک دوربین هوشمند با الگوریتم های تشخیص و ردیابی تصویر هدایت می شود. الگوریتم ردیابی پرنده جدید نسبت به الگوریتم های ردیابی هدف موجود ۵۰ درصد بهبود عملکرد داشته است.

اصابت پرندگان خطر بالایی برای هواپیماها محسوب می شود و سالانه حدود ۲۰ هزار حادثه در سطح جهان گزارش می شود. بیشتر برخوردهای بین پرندگان و هواپیماها در هنگام برخاستن و فرود اتفاق می افتد، ۹۰ درصد در بالای فرودگاه ها و ۵۰ درصد در ۳۰ متری (۹۸ فوت) زمین رخ می‌دهد.

این سیستم از چهار بخش تشکیل شده است: یک دوربین برای تشخیص پرندگان، یک ماژول پردازش ویدئو برای ردیابی هدف، یک فرستنده لیزر و یک آینه متحرک برای بازتاب و هدف گیری پرتو.

هوش مصنوعی در مورد تشخیص هدف، ردیابی، هدف گیری و شلیک تصمیم می گیرد، در حالی که دوربین فیلمبرداری تصاویر بلادرنگ از حریم هوایی اختصاص داده شده را می گیرد. هنگامی که هوش مصنوعی یک پرنده را تشخیص داد، پرتو لیزر را هدایت می کند تا آن را دور کند. آزمایشات در محل نشان داد که سیستم دفع پرنده می تواند به طور دقیق بر روی پرندگانی که در فاصله هزار متری پرواز می کنند، استفاده شود. الگوریتم جدید میانگین میزان موفقیت و دقت ردیابی هدف تصویر قابل مشاهده را به ترتیب ۴۷٫۵ و ۵۱٫۲ درصد بهبود می بخشد.

با این حال، برخی کارشناسان هوایی نسبت به این فناوری ابراز نگرانی کرد و باید خطر بالقوه آن را برای خلبانان در نظر گرفت و نمی‌توان از آن استفاده کرد مگر اینکه دقت سیستم به ۱۰۰ درصد برسد.

در عین حال بسیاری از فرودگاه ها در کنار زیستگاه های پرندگان وحشی ارزشمند ساخته شده اند. اگر لیزر آنقدر قوی باشد که به این گونه های حفاظت شده آسیب برساند، استفاده از آن به منزله نقض قانون است.

حتی بدون آسیب به پرنده، باید قبل از استقرار، بررسی کامل گونه‌های پرندگان در اطراف فرودگاه انجام شود. طبق تحقیقات، برخی از گونه‌ها در برابر نورهای چشمک زن و زنگ‌ها مصون هستند، بنابراین ممکن است اصلاً به سیستم لیزر واکنش نشان ندهند.

بیشتر فرودگاه‌های چین از شبکه‌ها یا سیستم‌های صوتی و نوری برای دور نگه‌داشتن پرندگان استفاده می‌کنند، اما بسیاری از پرندگان وحشی پس از بی‌ضرر شدن آن‌ها، یاد گرفته‌اند که خودشان را تطبیق دهند و پرندگان می توانند با لیزر نیز سازگار شوند.

منبع: scmp

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2693

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.