• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

دانشمندان چینی برای بازدید از موتور هواپیما کرم خاکی رباتیک ساختند

  • کد خبر : 2480
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۱۸
دانشمندان چینی برای بازدید از موتور هواپیما کرم خاکی رباتیک ساختند
دانشمندان چینی ربات کوچکی شبیه به کرم خاکی طراحی و تولید کرده‌اند که می‌تواند وارد لوله‌های کوچک شده و با دوربین آن‌ها را بررسی کند. این ربات کوچک در لوله‌های داخل موتور هواپیما و تأسیسات پالایش نفتی مسیریابی می‌کند حتی در زمانی که این لوله‌ها پر از نفت و روغن هستند.

به گفته محققین، روبات با مواد نرم و ارتجاعی طراحی شده و بنابراین با نیروی کافی که به آن وارد می‌شود به اشکال مختلف خمیده می‌شود.

ماژول‌های این روبات طولی کمتر از ۵ سانتی‌متر و ۱ سانتی‌متر قطر دارند و با استفاده از آهن‌ربا می‌توانند به یکدیگر متصل شده تا روبات بزرگ‌تری را بسازند.

 

ربات جدید مهندسین چینی می‌تواند در لوله‌هایی با قطر کمتر از یک سانتی‌متر حرکت کنند و در لوله‌های با جنس مختلف همچون شیشه، فلز و یا فیبر کربن خمیده شده و در آن‌ها به راحتی بچرخند.

ربات کرمی در لوله صاف با قطر ۹٫۸ میلی‌متر آزمایش شده و می‌تواند با سرعتی حدود یک طول بدن در ثانیه هم به صورت افقی و هم عمودی حرکت کند و محققین در تلاش هستند تا طراحی این ربات را بهبود و گسترش دهند.

 

 

در حال حاضر، ربات توسط کابل‌های متصل از خارج لوله تغذیه می‌شود،که همین نکته ممکن است باعث مشکل نیروی کشش زیاد شود و مانع حرکت ربات به عمق لوله‌ها می‌شود. به گفته محققین پروژه، تأمین‌کننده‌های نیرو و یا باتری‌های کوچک می‌توانند بر روی آن نصب شوند و به این ترتیب ربات بدون پیوند و اتصال خواهد شد.

 

تصاویر دریافتی از دوربین ربات که در سرعت پایین گرفته شده، جزییات بافت و ساختار لوله‌های داخل دیوار را به وضوح نشان می‌دهد و این ربات کوچک علاوه بر دوربین به ال ای دی نیز مجهز است.

اما زمانی که این کرم رباتی سریع حرکت می‌کند، تصاویر تار و لرزان می‌شود بنابراین یک دستگاه ضد لرزش و دوربین مخصوص سرعت بالا برای دریافت تصاویر با کیفیت در بررسی‌های سریع ربات مورد نیاز است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2480

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.