• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

دانشمندان وجود یک اقیانوس باستانی در مریخ را تایید کردند

  • کد خبر : 4872
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۱
دانشمندان وجود یک اقیانوس باستانی در مریخ را تایید کردند
دانشمندان با استفاده از اطلاعات مریخ‌نورد ژورانگ (Zhurong) چین می‌گویند زمانی یک اقیانوس باستانی در مریخ وجود داشته است.

محل این اقیانوس در کَویره شمالی (Vastitas Borealis) سیاره سرخ قرار گرفته است که بزرگ‌ترین ناحیه پَست در این سیاره محسوب می‌شود و داده‌های جدید از منطقه مذکور، وجود رسوبات دریایی در مریخ قدیم را نشان می‌دهد.

البته پژوهش‌های پیشین شواهدی را درباره وجود یک اقیانوس در نواحی پست شمالی مریخ نشان می‌داد، اما فقدان اطلاعات میدانی از این منطقه تایید آن را با ابهام مواجه کرده بود. اکنون محققان به لطف کاوش‌های ژورانگ، اولین تجزیه و تحلیل در این منطقه را انجام داده و توانستند وجود این اقیانوس باستانی را تایید کنند.

مریخ‌نورد ژورانگ که در سال ۲۰۲۱ به سوی مریخ پرتاب شد، در حاشیه جنوبی دشتی وسیع در نیمکره شمالی این سیاره به‌ نام یوتوپیا پلانتیا (Utopia Planitia) فرود آمد. این کاوشگر در سفری به مسافت تقریبا ۲ کیلومتر از زمان فرود خود در مریخ، به سمت جنوب سیاره حرکت کرده بود و در کَویره شمالی به انجام اکتشافات پرداخت.

دانشمندان در پژهش خود به رهبری شیائو لانگ (Xiao Long)، محقق دانشگاه علوم زمین چین (China University of Geosciences)، تجزیه و تحلیل جامعی از اطلاعات به‌دست‌آمده به وسیله دوربین‌های ژورانگ انجام دادند. این کاوشگر سامانه‌های مختلف تصویربرداری و تجزیه و تحلیل را به منظور بررسی‌های میدانی از ویژگی‌های سطحی کَویره شمالی به کار گرفت. دوربین‌های ژورانگ ۱۰۶ تصویر پانوراما از این منطقه تهیه کردند که ساختارهای رسوبی سطحی و خصوصیات سنگ‌ها در آن‌ها مشخص بود.

محققان با بررسی این تصاویر دریافتند ساختارها و خصوصیات رسوبی در سنگ‌های سطحی نشان می‌دهد این ناحیه دارای ویژگی‌هایی است که بیانگر وجود یک اقیانوس باستانی در مریخ است و شواهد جدیدی از تاریخ سیاره سرخ را نمایان می‌‌کند. به گفته لانگ، کاوش‌ها و نمونه‌برداری‌های دقیق‌تر از این منطقه در آینده توسط ژورانگ، درک دانشمندان را از امکان زندگی در مریخ و شرایط حیات در این سیاره ارتقا خواهد داد.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4872

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.