• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

دانشمندان درخشان‌ترین انفجار پرتو گاما را رصد کردند

  • کد خبر : 5011
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
دانشمندان درخشان‌ترین انفجار پرتو گاما را رصد کردند
محققان موفق شدند درخشان‌ترین انفجار پرتو گاما را که تاکنون رصد شده است، با استفاده از داده‌های رصدخانه بزرگ ارتفاع بالای LHAASO چین ثبت کنند.

این اولین باری بود که دانشمندان در LHAASO تمام تابش نور فوتون‌های پرانرژی را به واسطه درخشش ناشی از انفجار پرتو گاما اندازه‌گیری و سپس فرآیند افزایش سریع شار فوتون را ارزیابی کردند.

کائو ژن (Cao Zhen)، محقق ارشد LHAASO، می‌گوید: «دانشمندان بیش از ۶۰ سال است که انفجارهای پرتو گاما را مطالعه می‌کنند، اما در انفجارهایی که پیش‌تر اندازه‌گیری شده، رویدادهای درخشانی مانند این انفجار بسیار نادر بوده است و طبق پژوهش‌ها فقط هر ۱۰ هزار سال یک بار در کیهان رخ می‌دهد.»

انفجارهای پرتو گاما

انفجارهای پرتو گاما، رویدادهایی بسیار پرانرژی هستند که در کهکشان‌های دوردست مشاهده می‌شوند. این انفجارها پرانرژی‌ترین و درخشان‌ترین رویدادهای الکترومغناطیسی از زمان بیگ بنگ به شمار می‌روند و می‌توانند از ۱۰ میلی‌ثانیه تا چندین ساعت طول بکشند. در این پدیده‌های کیهانی، پس از تشعشع اولیه‌ای از پرتوهای گاما، یک درخشش ثانویه با عمری طولانی‌تر عموما در طول موج‌‌های اشعه ایکس، فرابنفش، نوری، مادون قرمز، مایکروویو یا رادیویی منتشر می‌شود.

چنین انفجارهایی صدها برابر درخشان‌‌تر از یک ابرنواختر معمولی و حدود یک میلیون تریلیون برابر نور خورشید درخشش دارند. انفجارهای پرتو گاما می‌توانند لایه اوزون را در قسمت فوقانی جو زمین تخریب کرده و در نتیجه عواقب ناگواری برای زندگی انسان‌ها داشته باشند. از همین رو دانشمندان برای چندین دهه است که در مورد این رویدادهای کیهانی در حال تحقیق هستند.

گفتنی است رصدخانه LHAASO در ارتفاع بیش از ۴۴۰۰ متری از سطح دریا در شهر دائوچنگ (Daocheng) واقع در جنوب غربی چین قرار دارد و تقریبا دو سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر پژوهشگرانی از حدود ۳۰ دانشگاه و موسسه داخلی و بین‌المللی در این رصدخانه با یکدیگر همکاری دارند و از آن برای پایش پرتوهای گاما و پرتوهای کیهانی استفاده می‌کنند.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5011

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.