• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
5

خودروی تاشوی چین برای حمل و نقل فضانوردان روی ماه

  • کد خبر : 4595
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۹:۰۲
خودروی تاشوی چین برای حمل و نقل فضانوردان روی ماه
محققان چینی یک خودروی کوچک و تاشو ابداع کرده‌اند که می‌توان از آن برای سفرهای کوتاه در اطراف پایگاه قمری آینده این کشور استفاده کرد. این خودروی چهار چرخ، ۴۰ کیلوگرم وزن دارد و اندازه آن زمانی که تا شده است، تقریبا به اندازه یک یخچال کوچک می‌شود.

خودروی مذکور موسوم به «وسیله نقلیه اضطراری مکعبی قمری چین» (CELV) در پشت یک وسیله نقلیه معمولی قرار می‌گیرد و به راحتی قابل باز شدن است. به گفته تیم پژوهشگران دانشگاه جیلین (Jilin University) و آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) سرعت این خودرو به ۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این خودروی تمام فلزی که ظاهری شبیه به یک کالسکه دارد، طی آزمایش‌ها توانست از موانعی به ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر عبور کند و از شیب ۲۰ درجه بالا برود. CELV در زمان باز بودن تقریبا ۲ متر طول دارد و می‌تواند دو نفر با وزن مجموعا ۱۳۰ کیلوگرم را حمل کند، به طوری که یک نفر روی صندلی جلو می‌نشیند و دیگری روی بخش کوچکی در عقب می‌ایستد.

این خودروی سبک و انعطاف‌پذیر همچنین قادر است ۹۰ کیلوگرم محموله را روی سطح ماه نگه دارد که معادل ۵۴۰ کیلوگرم روی زمین است. به علاوه، فضانوردان به آسانی می‌توانند آن را باز کنند و هیچ تنظیم خاصی در این فرآیند وجود ندارد. CELV با دو موتور الکتریکی در دو سمت چرخ‌های عقب خود نیرو می‌گیرد. چرخ های جلوی آن نیز مجهز به موتورهایی هستند که امکان چرخش ۳۰ درجه را فراهم می‌کنند.

ایالات متحده تنها کشوری به شمار می‌رود که تاکنون توانسته است طی ماموریت‌های آپولو از وسایل نقلیه روی سطح ماه استفاده کند. در سال‌های اخیر، کشورهای آمریکا، چین و ژاپن، چنین وسایلی را برای جابجایی فضانوردان روی سطح ماه و مریخ ساخته‌اند. ناسا قصد دارد در اواخر سال ۲۰۲۵ فضانوردان را روی ماه فرود آورد، در حالی که چین اولین فرود روی قمر زمین را حدودا برای سال ۲۰۳۰ برنامه‌ریزی کرده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4595

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.