• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
5

حمایت چین از جاه‌طلبی‌های فضایی آفریقا برای شکست سلطه آمریکا

  • کد خبر : 3492
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
حمایت چین از جاه‌طلبی‌های فضایی آفریقا برای شکست سلطه آمریکا
جاه طلبی‌های فضایی آفریقا با حمایت چین تقویت می‌شود و پکن در آرزوی تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در این حوزه تحت سلطه ایالات متحده است. چین مایل است از طرح‌های فضایی اتحادیه آفریقا حمایت کند و همکاری‌های خود را در این زمینه افزایش دهد.

چندین کشور از جمله اتیوپی، الجزایر، تونس، مصر و نامیبیا با کمک چین به پیشرفت‌های فضایی از جمله پرتاب ماهواره و ساخت زیرساخت‌های هوافضا دست یافته‌اند.

فضانوردان گفتند که بدون هیچ تداخلی از جو زمین و ابرها، حتی ماه وقتی از ایستگاه فضایی مشاهده می‌شود، شفاف‌تر و روشن‌تر است. ما همچنین دید واضحی از آسمان پرستاره و جهان وسیع داریم.

آمریکا و ناسا از نظر بودجه و فعالیت‌های فضایی، بزرگترین بازیگر جهان است، اما کشورهایی مانند روسیه، چین و برخی از کشورهای اروپایی زیر نظر آژانس فضایی اروپا به علم فضایی نفوذ کرده‌اند.

نامیبیا یکی از کشورهای آفریقایی است که از فعالیت های فضایی با بودجه چین بهره برده است. سال گذشته، سه فضانورد چینی با سفینه فضایی شنزو ۱۲پرچم ملی نامیبیا را به فضا حمل کردند تا تاکیدی بر این همکاری باشد، دو تن از فضانوردان تیانگونگ نیز در سال ۲۰۱۹ از نامیبیا دیدن کردند تا با دانش آموزان تعامل کنند. چین در زمینه فناوری فضایی در این کشور آموزش و تحقیقات فضایی مشترکی را با این کشور آفریقای جنوبی انجام خواهد داد. گفتگو با فضانوردان به تحریک کنجکاوی جوانان آفریقایی در مورد فضا و عطش آنها برای کسب این دانش کمک می کند.

همچنین داده‌های سنجش از دور به چین در همکاری با آفریقا در زمینه پیشگیری و کاهش بلایا، نجوم رادیویی، ناوبری ماهواره‌ای و کشاورزی دقیق کمک کرده است.

مرکز آزمایش و یکپارچه سازی کامل مونتاژ ماهواره که توسط مصر با کمک چین ساخته شده ، پایه محکمی برای صنعت هوافضای این کشور گذاشته است.

چین همچنین به الجزایر در پرتاب اولین ماهواره ارتباطی خود کمک کرد و تحویل اولین ماهواره آزمایشی علمی سودان را در مدار به پایان رساند.

علاوه بر این، چین ظرفیت خدمات جهانی سیستم موقعیت یابی بیدو خود را با ایجاد مکانیسم همکاری مرتبط با اتحادیه آفریقا افزایش داده است. راه اندازی اولین مرکز خارج از کشور بیدو در تونس کامل شده و همکاری ناوبری ماهواره‌ای با کشورهایی از جمله آفریقای جنوبی و الجزایر ادامه دارد.

آژانس فضایی آفریقا که مقر آن در مصر است به زودی عملیاتی خواهد شد و جاه طلبی‌های فضایی این قاره را همانطور که اتحادیه در نظر داشت به جلو می‌برد.

مکانیسم همکاری کمیسیون اتحادیه اروپا با اداره ملی فضایی چین و بخش خصوصی مرتبط چین در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد و بازدیدهای کاری در پیش نویس سال گذشته خط مشی فضایی چین-آفریقا با هدف و اولویت‌های کلیدی به اوج رسید.

مجمع چین و آفریقا در سال گذشته نمونه‌ای از همکاری فضایی متقابل بود. چین همچنین با کشورهای آفریقایی برای توسعه زیرساخت‌های زمینی کار کرده و شش پرتاب را آزمایش کرده است.

صنعت فضایی در آفریقا با سرعتی باورنکردنی در حال رشد است. اقتصاد فضایی آفریقا در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۹٫۴۹ میلیارد دلار آمریکا ارزش گذاری شده و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶ با رشد ۱۶٫۱۶ درصدی به ۲۲٫۶۴ میلیارد دلار برسد و بیش از ۱۹ هزار نفر در سراسر این قاره استخدام شوند.

فضا ابزاری حیاتی برای تسهیل دیپلماسی بین‌المللی بین چین و کشورهای آفریقایی و کاتالیزوری برای رشد اقتصادی، رسیدگی به چالش‌های توسعه و امنیت ملی است.

بیشتر پروژه‌های ماهواره‌ای در آفریقا توسط نهادهای آفریقایی از طریق طیف وسیعی از مکانیسم‌های مالی تامین می‌شود و تاکنون حدود ۴٫۵ میلیارد دلار برای خرید و ساخت فناوری‌های ماهواره‌ای هزینه شده است. حدود ۸۷۱٫۵ میلیون دلار قرارداد به چین و ۲٫۶ میلیارد دلار به فرانسه، ۵۸۷ میلیون دلار به روسیه، ۱۰۱ میلیون دلار به بریتانیا و ۲۵۰ میلیون دلار به ایالات متحده تعلق گرفته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3492

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.