• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
3

حمایت شی‌جین پینگ از توانمندی چین در تولید انرژی‌های جدید

  • کد خبر : 6644
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۹:۰۶
حمایت شی‌جین پینگ از توانمندی چین در تولید انرژی‌های جدید
در شرایطی که قدرت و سرعت صادرات انرژی‌های نوین چین افزایش یافته و این موضوع منجر به بررسی‌های بین‌المللی شده، رئیس جمهور شی جین پینگ جاه طلبی‌های بزرگی برای پیشبرد مرزهای این بخش دارد و آن را یک نیروی فناورانه پیشرفته برای افزایش رشد اقتصادی می‌داند.

به گفته شی، چین اکنون در بسیاری از فناوری‌های انرژی نوین و در سطوح تولید تجهیزات در جهان پیشتاز است و بزرگترین سیستم تامین برق پاک جهان را ساخته است.

وسایل نقلیه با انرژی جدید، باتری‌های لیتیومی و محصولات فتوولتائیک رقابت قوی در بازار بین‌المللی ایجاد کرده‌اند، چین اکنون پایه و اساس مناسبی برای توسعه انرژی‌های نو در اختیار دارد. توسعه انرژی چین هنوز با برخی چالش‌ها از جمله فشار تقاضای قابل توجه، محدودیت‌های مختلف عرضه، و انتقال به انرژی سبز و کم کربن مواجه است.

بنا بر نظر شی، چین باید تلاش کند تا در خط مقدم علم و فناوری انرژی در جهان باشد و بر حوزه‌های کلیدی و نیازهای اصلی انرژی و فناوری تمرکز داشته باشد.

پکن تهدیدهای بزرگ ناشی از مخالفت‌های خارجی را پذیرفته و تنش‌های ژئوپلیتیکی بیشتری با توجه به نگرانی‌های مربوط به ظرفیت مازاد، تحقیقات ضد یارانه‌ها و نگرانی‌های امنیت ملی در راه است.

پس از تصمیم کمیسیون اروپا برای آغاز تحقیقات ضد یارانه‌ای در مورد خودروهای برقی چینی در ماه اکتبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به خطرات احتمالی ناشی از خودروهای چینی هشدار داد و گفت سیاست‌های چین می‌تواند بازار آمریکا را با وسایل نقلیه خود پر و خطراتی را برای امنیت ملی ما ایجاد کند. وی افزود که اقدامات بی‌سابقه‌ای را انجام می‌دهد تا این اطمینان حاصل شود که حضور اتومبیل‌های کشورهایی مانند چین در جاده‌های ایالات متحده، امنیت ملی آن را تضعیف نمی‌کنند.

در همین حال رئیس جمهور چین بر اهمیت ساخت سریع‌تر زیرساخت‌ها برای پاسخگویی به نیازهای انتقال انرژی جدید چین تاکید دارد که این بخش هم شامل شبکه‌های برق هوشمند می‌شود که انرژی پاک را می‌پذیرد و هم شبکه زیرساخت شارژی که می‌تواند از گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی پشتیبانی کند.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در حال حرکت به سمت توسعه سبز است و این امر از جمله نقاط روشن اقتصادی آن در یک سال گذشته بوده است.

داده‌های گمرک نشان می‌دهد که ارزش صادرات “سه محصول جدید” – خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیومی و سلول‌های خورشیدی – در سال ۲۰۲۳ با ۲۹٫۹ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱٫۰۶ تریلیون یوان (۱۴۷٫۴ میلیارد دلار) رسیده است.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار، تولید خودروهای با انرژی نو به ۹٫۴۴۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که ۳۰٫۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشت، در حالی که تولید سلول‌های خورشیدی با افزایش ۵۴ درصدی به ۵۴۰ میلیون کیلووات رسید.

برق تولید شده در این کشور از منابع انرژی پاک حدود ۳۲ تریلیون کیلووات ساعت در سال ۲۰۲۳ بود که ۷٫۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

رئیس جمهور شی همچنین بیان داشت که چین باید همکاری در زنجیره صنعت انرژی‌های نو را به شیوه‌ای منظم ارتقا دهد و یک مدل برد-برد جدید برای تحول انرژی سبز و کم کربن ایجاد کند. مشارکت چین در اصلاح حکمرانی انرژی بین‌المللی ضروری است و باید یک سیستم حاکمیت انرژی جهانی عادلانه، متعادل و فراگیر ایجاد شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6644

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.