• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

حمایت شنجن از طرح‌های مرتبط با توسعه هوش مصنوعی

  • کد خبر : 5075
  • ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
حمایت شنجن از طرح‌های مرتبط با توسعه هوش مصنوعی
به دنبال شدت گرفتن رقابت بر سر ساخت فناوری‌های مشابه ChatGPT ، دولت محلی شنجن، مرکز فناوری جنوبی چین، قصد دارد منابع محاسباتی شهر را برای حمایت از طرح‌های توسعه هوش مصنوعی (AI) محلی تقویت کند.

شنجن انتظار دارد کم و کاستی فعلی در منابع محاسباتی که نشان‌دهنده زیرساخت‌های حیاتی برای توسعه و آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی مانند مدل‌های زبان بزرگ (LLM) است، را با ایجاد یک پلتفرم دیجیتال به منظور هماهنگی برای استقرار و استفاده از این سرمایه‌ها در داخل شهر برطرف کند.

بر اساس اعلامیه دولت محلی شنجن، هوش مصنوعی به یک نیروی محرکه مهم در دور جدید انقلاب فناوری و صنعتی تبدیل شده است. شنژن به عنوان یکی از اولین مناطق آزمایشی برای نوآوری و کاربرد هوش مصنوعی در کشور، تلاش خواهد کرد تا به یک شهر پیشگام جهانی در هوش مصنوعی تبدیل شود و توسعه با کیفیت بالا را در این شهر تقویت کند.

در سال ۲۰۱۹، وزارت علوم و فناوری چین اولین دسته از مناطق آزمایشی ملی هوش مصنوعی را ایجاد کرد که آنها شامل شهرهای پکن، شانگهای، هانگژو، هفی، شنجن و تیانجین و همچنین شهرستان دکینگ در نزدیکی هانگژو بودند.

بر اساس این برنامه اقدام، شنجن فاز سوم پروژه Pengcheng Cloud Brain شهر – یک مرکز ابررایانه هوش مصنوعی که از تحقیقات و برنامه‌های کاربردی پایه پشتیبانی می‌کند – را تا پایان سال جاری آغاز خواهد کرد.

ابتکار شنجن برای هماهنگی و تخصیص کارآمدتر منابع محاسباتی هوش مصنوعی نشان‌دهنده جدیت چین برای تسریع توسعه در این زمینه در بحبوحه تحریم‌های تجاری ایالات متحده است که دسترسی شرکت‌های چینی را به اکثر نیمه‌رساناهای پیشرفته و تجهیزات تولید تراشه مسدود کرده است.

موسسات چینی تا کنون حداقل ۷۹ ،LLM  با بیش از ۱ میلیارد پارامتر راه اندازی کرده‌اند که اندازه و پیچیدگی یک مدل را اندازه گیری می‌کند. LLM ها، الگوریتم‌های یادگیری عمیقی هستند که می‌توانند بر اساس دانش به دست آمده از مجموعه داده‌های عظیم، متن و محتوای دیگر را تشخیص، خلاصه، ترجمه، پیش بینی و تولید کنند.

در اوایل ماه مه، دولت محلی پکن از پیش‌نویس سیاست جدیدی برای حمایت از صنعت هوش مصنوعی پایتخت چین پرده برداری کرد که شامل ارائه قدرت محاسباتی با بودجه دولتی برای شرکت‌های مربوطه است.

برنامه اقدام شنجن همچنین شامل ساخت یک شبکه ابررایانه هوش مصنوعی برای منطقه خلیج بزرگ است که قدرت محاسباتی هوشمند دولت‌ها، شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی را در این کلانشهر که شامل هنگ کنگ، ماکائو و ۹ شهر در گوانگدونگ است، گردهم می‌آورد.

شنجن متعهد شده است از تحقیق و توسعه در زمینه‌هایی مانند مدل‌های پایه هوش مصنوعی و تراشه‌ها برای کمک به پیشرفت‌ در این زمینه‌ها پشتیبانی کند.

این شهر همچنین به طور فعال استفاده از فناوری هوش مصنوعی را در طیف وسیعی از بخش‌ها از جمله خدمات عمومی، مدیریت شهری و صنایع مختلف ترویج و تشویق خواهد کرد. به عنوان مثال می‌توان به استقرار ربات‌ها برای جارو کردن و بازرسی خیابان‌ها، و استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص تصویر و تجزیه و تحلیل ویدئو برای اطمینان از ایمنی در کنترل آتش و ساخت و ساز ساختمان، طبق برنامه اقدام اشاره کرد.

به دنبال موفقیت سرویس ChatGPT استارت آپ OpenAI آمریکا، چین طیفی از سیاست‌ها، از سطح ملی تا شهری را برای تقویت تلاش‌های این کشور در زمینه هوش مصنوعی ارائه کرده است.

به گفته وانگ جیگانگ، وزیر علوم و فناوری چین، این کشور قصد دارد مجموعه‌ای از مناطق هوش مصنوعی در سراسر کشور و پلتفرم‌های فناوری مرتبط ایجاد کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5075

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.