• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

حل مشکلات قطارهای سریع السیر با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در چین

  • کد خبر : 3012
  • ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
حل مشکلات قطارهای سریع السیر با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در چین
دانشمندان چینی راه حل موثری برای کاهش ناراحتی‌هایی که شاید برخی مسافران در قطارهای پرسرعت این کشور تجربه کنند، یافته‌اند.

سریع‌ترین قطارهای چین در حال حاضر حداکثر سرعتی در حدود ۳۵۰ کیلومتر در ساعت (۲۱۷ مایل در ساعت) دارند و مسافران عموماً قطارها را فوق العاده نرم و با حرکت کم اجسام در داخل واگن می‌دانند.

اما تا سال ۲۰۲۵ مدل جدیدی به نام CR450 با حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت وارد ناوگان می‌شود، سرعتی که تنها تعداد معدودی از ابرخودروهای تجاری موجود مانند بوگاتی ویرون می‌توانند به آن برسند.

در چنین سرعت‌هایی، حتی یک ضربه کوچک می‌تواند باعث لرزش کل قطار شود. در یک سفر طولانی، مانند سفر نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۰ مایلی) از هنگ کنگ به پکن، ارتعاشات مداوم می‌تواند باعث ناراحتی و مشکلات مسافران در حین حرکت شود.

محققین چینی بر این نظرند که این مشکلات را می‌توان با تنظیم ارتفاع ریل تنها با چند میلی متر در برخی از “نقاط حساس” حل کرد. آنها شبیه‌سازی‌های کامپیوتری را روی یک خط آزمایشی انجام دادند که نشان می‌دهد روش آنها موثر است.

سرعت عملیاتی قطارهای پرسرعت نشان‌دهنده سطح توسعه فناوری در یک کشور است. با افزایش سرعت قطارها، تعامل بین چرخ و ریل تشدید می‌شود.

بر اساس محاسبات تیم، شتاب ناهمواری که یک مسافر در طی یک سواری با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت احساس می‌کند، ۵ درصد بیشتر از حال حاضر خواهد بود. اگرچه این تفاوت کوچک به نظر می‌رسد، اما می‌تواند باعث افزایش ۱۵ درصدی در طول موج ارتعاشات احساس شده در طول بدنه قطار شود و اگر به طور موثر کنترل نشود، می‌تواند سفر را ناخوشایند یا حتی ناامن کند.

این مطالعه نشان داد که بالا بردن تراورس‌ها – تیرهای بتنی که ریل‌های فلزی را پشتیبانی می‌کنند و به عنوان ضربدری نیز شناخته می‌شوند – تنها به اندازه چند میلی متر می‌تواند این اثر را خنثی کند.

با این حال، به گفته یک مهندس راه‌آهن سریع السیر مستقر در پکن که در این مطالعه شرکت نداشت، اگر این راه‌حل در زندگی واقعی مؤثر واقع شود، بار کار برای خدمه تعمیر و نگهداری راه‌آهن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.

قطارهایی با سرعت‌های مختلف می‌توانند در مسیر یکسانی کار کنند، اما هر سرعت تنظیمات متفاوتی دارد و استانداردهای ایمنی موجود در چین نیز هنگام تنظیم تراورس‌ها، حاشیه خطای کسری از میلی‌متر را مجاز می‌سازد.

چین بیش از ۴۰۰۰۰ کیلومتر (۲۵۰۰۰ مایل) خطوط ریلی سریع السیر در حال بهره برداری دارد که مناسب ساختن آنها برای قطارهای ۴۰۰ کیلومتر در ساعت، کاری دلهره آور است. اما باید به زودی راه حلی برای آن پیدا شود چراکه طبق برنامه پنج ساله دولت، نسل جدید قطارهای سریع السیر در کمتر از سه سال آینده راه اندازی می‌شود. این قطارها ۱۸ درصد انرژی کمتری نسبت به قطارهای فعلی ۳۵۰ کیلومتر در ساعت مصرف می‌کنند و با محیط زیست سازگارترند. تحقیقات نشان می‌دهد، کربن به جا مانده راه آهن پرسرعت ۶ درصد از سفرهای هوایی و ۱۱ درصد از یک خودرو است.

منبع: scmp

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3012

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.