• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
7

حفاری هوشمند چین تولید نفت و گاز را افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 5585
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
حفاری هوشمند چین تولید نفت و گاز را افزایش می‌دهد
دانشمندان چینی می گویند، یک فناوری حفاری هوشمند به طور دقیق نفت و گاز زیرزمینی را در حوزه تاریم چین شناسایی کرده و حفاری را برای رسیدن به بهترین نقاط استخراج هدایت می‌کند که منجر به افزایش پنج برابری تولید شده است.

حفاری هوشمند، پشتیبانی فناوری جدیدی را برای توسعه میادین نفتی در شمال غربی چین فراهم می‌کند.

مخازن نفت و گاز حوضه تاریم بیش از ۴ هزار متر (۱۳۰۰۰ فوت) عمق و توزیع پیچیده و ناهمواری دارند. آنها در ساختار لایه‌ای جدا می‌شوند، جایی که لایه‌های سنگی تنها ۲-۵ متر ضخامت دارند اما در عمق بیش از ۱۰ متر در نوسان هستند.  تکنیک‌های سنتی حفاری جهت دار در استخراج این منابع محدودیت دارند.

تیم فناوری هوشمند، یک مدل زمین‌شناسی سه‌بعدی با تفکیک‌پذیری در سطح متر ایجاد کرد که شامل «ساختار، خواص سنگ و ترکیب» با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند می شود. این مدل به آنها اجازه داد تا اهداف حفاری را از پیش تعیین، مسیرهای چاه افقی را طراحی و ساختارهای زمین شناسی احتمالی و برخوردهای نفت و گاز را پیش بینی کنند.

سیستم حفاری هوشمند، با هدایت فناوری ناوبری هدف سه بعدی به عنوان “مغز” و با استفاده از ابزارهای مختلف به عنوان “چشم” و “دست و پا”، برای تکمیل دقیق کار هماهنگ شد.

یک تصویرگر مبتنی بر امواج الکترومغناطیسی روی مته به عنوان چشم فناوری مجهز شد. امواج الکترومغناطیسی را به لایه‌ها فرستاده و سیگنال‌های منعکس‌شده را برای کشف ویژگی‌های الکتریکی و مرزهای سنگ‌ها دریافت شد.

این ابزار در یک عملیات معدنی در ماه ژوئیه، به مدت ۲۲۹ ساعت مداوم در عمق ۴۵۳۸ متری کار و به طور دقیق سازندهای کم مقاومت مانند بدنه‌های شنی را شناسایی کرد و اطلاعات تصمیم گیری مهم را در اختیار سیستم قرار داد.

فناوری ناوبری دقیق سه بعدی از مدل از پیش ساخته شده ساختار لایه زیرزمینی نفت و گاز برای هدایت مته به بهترین نقاط استخراج استفاده می‌کند. سیستم‌های هدایت چرخشی انعطاف پذیر و سیستم‌های ناوبری زمین شناسی سپس مته را با ساختارهای مکانیکی انعطاف پذیر به سمت اهداف تعیین شده هدایت می‌کنند.

این پروژه که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، اکنون یک راه حل کامل با حقوق مالکیت معنوی را تشکیل داده و به هدف حفاری عمیق هوشمند بر اساس سیستم دست یافته است.

این سیستم نتیجه تلاش‌های مداوم صدها محقق در بیش از شش سال است. بسیاری از ابزارهای خودساخته پس از صدها آزمایش میدانی و تکرار، نهایی‌سازی فنی را تکمیل کرده‌اند و از نمونه‌های اولیه به مدل‌های مهندسی تبدیل شده‌اند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5585

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.