• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
5

حضور اولین فضانورد غیرنظامی چین در ایستگاه فضایی

  • کد خبر : 4885
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۰
حضور اولین فضانورد غیرنظامی چین در ایستگاه فضایی
چین سه خدمه شامل نخستین فضانورد غیرنظامی خود را برای یک ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی ملی این کشور اعزام کرد.

ماموریت مذکور روز سه‌شنبه ۳۰ مه (۹ اردیبهشت) از پایگاه فضایی جیوکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام گرفت و فضانوردان در فضاپیمای شنژو-۱۶ (Shenzhou-16) به وسیله حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف (Long March-2F) روانه مدار زمین شدند.

فضاپیمای حامل فضانوردان پس از سفری حدودا ۷ ساعته به ماژول تیانهه (Tianhe) ایستگاه فضایی چین که در ارتفاع حدودا ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد، متصل شد. در این ماموریت جینگ هایپنگ (Jing Haipeng) به عنوان فرمانده همراه با گوی هایچائو (Gui Haichao) و ژو یانگژو (Zhu Yangzhu) حضور دارند. هایپنگ پیش از این در چند ماموریت فضایی حاضر بوده است، اما دو فضانورد دیگر برای اولین بار به فضا فرستاده می‌شوند.

این ماموریت چهارمین سفر هایپنگ به فضاست که رکوردی برای فضانوردان این کشور به شمار می‌رود. هایچائو نیز استاد دانشگاه  بیهانگ (Beihang University) و نخستین فضانورد غیرنظامی چین است که به فضا اعزام می‌شود. این فضانوردان قرار است علاوه بر مونتاژ تجهیزات در ایستگاه فضایی تیانگونگ (Tiangong)، تحقیقاتی را در حوزه‌های مختلف علمی مانند پدیده‌های کوانتومی، نسبیت عام و منشا حیات انجام دهند.

شنژو-۱۶ دومین ماموریت برنامه فضایی سرنشین‌دار چین در سال جاری میلادی و اولین ماموریت سرنشین‌دار تیانگونگ در مرحله کاربرد و توسعه آن است.

حامل فضایی لانگ مارچ-۲اف

لانگ مارچ-۲اف یک حامل فضایی ۲ مرحله‌ای است که اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات تاکنون ۲۰ ماموریت را به انجام رسانده است و هیچ شکستی در کارنامه خود ندارد. این حامل را آکادمی فناوری‌ حامل‌ فضایی چین (CALT) ساخته است و می‌تواند ۸۴۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند.

لانگ مارچ-۲اف با وزنی در حدود ۴۶۰ تن، دارای طول کلی ۶۲ متر است و هر دو مرحله آن ۳.۴ متر قطر دارند. حامل مذکور از دی متیل هیدرازین نامتقارن و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. مطابق برنامه‌ریزی‌ها این حامل فضایی عملیات بعدی خود را نوامبر سال جاری میلادی برای اعزام سه فضانورد دیگر به تیانگونگ انجام خواهد داد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4885

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.