• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
12

جنگ فناوری میان چین و آمریکا

  • کد خبر : 1058
  • ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۱
جنگ فناوری میان چین و آمریکا
در حالی که دولت پکن در واکنش به تنش‌های تجاری با دولت واشنگتن اقدامات خود را جهت قطع وابستگی در زمینه فناوری‌های وارداتی تسریع می‌بخشد، بانک توسعه چین، وام‌دهنده‌ای سیاستی که برنامه‌های مهم و پراولویت دولت را تأمین بودجه می‌کند، 400 میلیارد یوان معادل با 62 میلیارد دلار از بودجه وام سال جاری را به حمایت از صنایع استراتژیک نوظهور و تولید پیشرفته اختصاص داده است.

این تعهد، چند روز پیش از گردهم‌آیی نخبگان سیاسی کشور در پکن برای اجلاس سالانه کنگره ملی خلق چین و کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین که به اجلاس “دو نشست” مشهور است، اعلام شد تا اهداف اقتصادی و توسعه کشور را برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ تعیین نماید.

رئیس بانک توسعه چین در یک نشست مطبوعاتی اظهار کرد: “ما در حال انتخاب ۱۰۰ شرکت پیشگام در حوزه نوآوری در فناوری و ۱۰۰ شرکت در زنجیره‌های صنایع بالادستی و پایین‌دستی هستیم و به آنها خدمات و حمایت‌های ویژه مالی ارائه خواهیم داد. برنامه ما در سال جاری این است که وام‌هایی با مبالغ بیش از ۴۰۰ میلیارد یوان به صنایع استراتژیک نوظهور و تولید پیشرفته اختصاص دهیم.” بانک توسعه چین هم‌چنین در پی شدت گرفتن جنگ فناوری میان چین و آمریکا، منابع مالی به صنعت نیمه‌رسانای کشور تزریق می‌کند. به گفته رئیس این بانک، صنعت مدار یکپارچه چین ۲۰۰ میلیارد یوان سرمایه به دست آورده و کاملاً وارد مرحله سرمایه‌گذاری شده است.

حمایت مالی گسترده بانک توسعه چین از نوآوری در فناوری‌های پیشرفته بخشی از استراتژی ترتیب داده شده از سوی دولت جهت کاهش وابستگی کشور در فناوری‌های وارداتی، علی‌الخصوص صنایع نیمه‌رساناست. این موضوعی است که با سرکوب محدودیت‌های تجاری اعمال شده از سوی آمریکا علیه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته چین شامل شرکت هواوی – سازنده تجهیزات مخابراتی – و شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رساناها – تولیدکننده تراشه – شدت گرفته است.

دولت پکن، خوداتکایی در حوزه فناوری را در اولویت و محور چهاردهمین برنامه پنج ساله خود قرار داده است. انتظار می‌رود که این امر، گستره بخش فناوری چین را در حوزه‌های تحقیق و توسعه از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ به دو برابر افزایش دهد. در حالی‌که حمایت دولت در قالب یارانه‌های مالی وام‌های ارزان قیمت از بانک‌های دولتی به دلیل ناکارآمدی پیش از این مورد انتقاد واقع شده بودند، منابع گسترده‌ای که اکنون توسط چین برای رقابت با آمریکا در توسعه فناوری‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌دهد، از چشم دولت واشنگتن دور نمانده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که طبق پیش‌بینی او، رقابت آمریکا با چین به جای مناقشه و ستیز میان دو ابرقدرت جهانی، به شکل یک “رقابت شدید” در خواهد آمد. بنابر اعلام اندیشکده آمریکایی بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری، سیاست چین در استفاده از مشوق‌های دولتی برای تقویت صنعت نیمه‌رسانای کشور خود، موجب آسیب به حوزه فناوری در شرکت‌های آمریکایی و دیگر اقتصادهای بازارمحور شده است. این اندیشکده به دولت آمریکا توصیه کرد که یارانه‌های ایالتی را برای صنعت داخلی نیمه‌رسانای کشور افزایش دهد که این امر شامل تخصیص ۱۰ میلیارد دلار برای جذب تأسیسات تولیدی تراشه‌ها و سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در آژانس‌های تحقیقاتی نیمه‌رساناها در مدت زمان ۵ سال می‌شود.

اتم کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی که در فهرست تحریم‌های دولت پکن قرار دارد، جهت دفاع از حمایت دولت آمریکا برای صنعت نیمه‌رسانای کشور و به‌عنوان بخشی از تلاش گسترده در پیروزی جنگ فناوری آمریکا با چین، به مذاکرات عمومی میان گروه‌های صنعتی و اندیشکده‌ها پیوسته است. به عقیده وی، آمریکا باید از طریق کمک‌های مالی ایالتی و مشارکت‌های عمومی و خصوصی، ظرفیت تولید تراشه خود را برای “ایجاد استقلال و انعطاف بیشتر در زنجیره ارزش صنعت نیمه‌رسانای کشور” ارتقاء دهد. ژو، اقتصاددان چینی نیز معتقد است که “برخی از مشکلات در صنعت فناوری، به‌خصوص در صنعت نیمه‌رساناها، تنها با پول قابل‌حل نیست.” وی افزود: “کشور باید صبور باشد تا با جذب استعدادهای بیشتر در این صنعت، تجربه بیشتری کسب کند.”

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1058

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.